Federal Reserve laat internationale aspecten zwaarder wegen

Stock Markets

Nadat de aandacht in de voorgaande week vooral uitging naar de Europese Centrale Bank (ECB), was het in de afgelopen week de Amerikaanse Federal Reserve (Fed) die de markten in beweging zette. Toch konden de aandelenmarkten - met name in Europa - maar moeilijk een eenduidige richting vinden.

Ook de komende week zal de nadruk liggen op het macronieuws. Het is een korte week waarin op vrijdag veel beurzen gesloten zijn. Het cijferseizoen is, op een paar bedrijven na, afgelopen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het beleidsbepalende comité van de Fed (het FOMC) besloot woensdag om de fed funds rate ongewijzigd te laten in een bandbreedte van 0,25% tot 0,5%. Dit was ook wel wat gemiddeld genomen op de financiële markten werd verwacht. Belangrijker voor de markten was de toevoeging dat er dit jaar niet vier maar slechts twee renteverhogingen zullen volgen. Gezien de redelijke staat van de Amerikaanse economie, met een bevredigende economische groei en een licht aantrekkende inflatie, zou een sterkere verhoging van de rente gedurende het jaar voor de hand hebben gelegen. Vermoedelijk houdt de Fed echter meer rekening met de risico's die in de internationale omgeving bestaan. Als gevolg van de lange periode van lage rente zijn er - vooral in veel opkomende landen - veel schulden in dollars opgebouwd. Het risico is dan dat die schulden bij een duurdere dollar (als gevolg van een hogere rente) zwaarder gaan drukken op de economieën van die landen. Daar zouden de Verenigde Staten op hun beurt dan weer last van kunnen krijgen in de vorm van neerwaartse druk op de exporten. Het gevolg van het achterwege laten van een renteverhoging en minder verhogingen in de rest van het jaar was dat de dollar verzwakte. Zoals wel vaker gebeurt, ging dat ook gepaard met een herstel van de olieprijs, waardoor de prijs van een vat Brentolie uit de Noordzee weer duidelijk boven de USD 40 kwam te liggen. Overigens verwachten wij dit jaar helemaal geen renteverhogingen meer in de Verenigde Staten en hebben we onze verwachtingen voor de euro-dollarkoers voor eind dit jaar gewijzigd tot USD 1,15 (was USD 1,05). In de Verenigde Staten reageerden de aandelenbeurzen positief op het besluit van de Fed, terwijl de 10-jaarsrente licht terugliep. Dat laatste gebeurde nog wat sterker in Europa maar daar konden de aandelenmarkten maar moeilijk een eenduidige richting vinden. De beurzen in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk sloten donderdag iets hoger dan vorige week vrijdag en de meeste andere beurzen iets lager. De Amerikaanse beurzen stegen daarentegen allemaal met tussen 0,5% en 1,5%.

Macro-economische indicatoren verbeteren geleidelijk

De angst voor een recessie in de Verenigde Staten en Europa, die begin dit jaar her en der de kop opstak, is weggeëbd. De economische cijfers, die de afgelopen week werden gepubliceerd, waren over het algemeen positief, vooral in de industrie. In Europa steeg de industriële productie in januari met 2,1% ten opzichte van december en dat is sterker dan verwacht. In de Verenigde Staten bleek een aantal regionale vertrouwensindicatoren in februari en maart te zijn verbeterd na een aantal maanden van zwakte. En ook in Japan was sprake van een verbetering in de industriële sector met een stijging van de machineorders met 15% in januari, waar een toename van een kleine 2% was verwacht. Daar waar in de eerste twee maanden nog vrees voor een recessie bestond, met name in de industrie, lijkt daarvoor nu geen reden meer te zijn. Voor de aandelenmarkten is dat positief. Die werden in de Verenigde Staten ook nog eens gesteund door goede resultaten van een paar bedrijven die in de staart van het resultatenseizoen zitten. Dat gold bijvoorbeeld voor Fedex en Adobe. De laatste maakte een sterker dan verwachte winst over het laatste kwartaal van vorig jaar bekend en zag de omzet met 25% toenemen ten opzichte van een jaar eerder. Adobe ondervindt veel profijt van gebruikers die hun (proef)abonnementen verlengen (tegen hogere prijzen).

Verder stonden de financiële markten nog in het teken van de forse stimuleringsmaatregelen die de ECB op 10 maart had aangekondigd. Dat was vooral te zien op de Europese obligatiemarkten waar de rente vooral in de Zuid-Europese landen behoorlijk fors omlaag ging. Het besluit van de ECB om het opkoopprogramma van obligaties uit te breiden met bedrijfsobligaties, leidde op dat segment van de markt tot extra activiteit. Bierbrouwer AB InBev wilde een obligatielening in de markt zetten om tussen 6 en 9 miljard euro op te halen. Er werd echter voor meer dan 30 miljard euro op ingeschreven en uiteindelijk bracht de lening heel gemakkelijk 13,25 miljard euro op. In Nederland wist de AEX donderdag net boven 444 punten te sluiten, een stijging van ruim 0,5% ten opzichte van vorige week vrijdag. Vanochtend stond de index nog weer iets hoger op bijna 445 punten.

Uitkijken naar een korte maar interessante macroweek

Ook de komende week zal de nadruk liggen op het macronieuws. Het is een korte week waarin op vrijdag veel beurzen gesloten zijn. Het cijferseizoen is, op een paar bedrijven na, afgelopen. Naar die bedrijven was het zoeken met een lantaarntje en zo kwam ik toch nog op cruiseoperator Carnival, bouwmarktbedrijf Kingfisher en sportmiddelenfabrikant Nike. Op macrogebied wordt het een interessante week, hoewel er geen belangrijke vergaderingen van centrale banken plaatsvinden. Daarentegen kunnen we nog wat extra bevestiging krijgen van de situatie in de wereldwijde industriële sector via de publicatie van het sentiment onder inkoopmanagers in die sector in maart. Daarnaast verschijnt in Duitsland de Ifo-index, de belangrijkste maatstaf voor het ondernemersvertrouwen in de grootste Europese economie. Ook de ZEW-index zal worden gepubliceerd en die geeft aan hoe beleggers aankijken tegen de investeringsmogelijkheden in de Duitse en de Europese economie. In de Verenigde Staten verschijnen gegevens over de verkopen van zowel bestaande als nieuwe woningen in februari. Ook de orders voor duurzame goederen in februari kan in dat land altijd op de nodige aandacht rekenen. Verder komen er nieuwe gegevens over de consumptieve bestedingen in januari uit Nederland en over het consumentenvertrouwen in Duitsland, Frankrijk en de Europese Unie als geheel in maart. Uit een groot aantal landen zullen nieuwe cijfers komen over de laatste stand van de inflatie. Tot slot zullen er gegevens verschijnen over de ontwikkeling van de detailhandelsverkopen in januari in het Verenigd Koninkrijk en Italië.

Volgende week zal Beleggingsnieuws niet verschijnen in verband met Goede Vrijdag. De redactie wenst eenieder fijne paasdagen en zal op 1 april weer een nieuwe editie van Beleggingsnieuws verzorgen.