Financiële markten blijven nerveus en kwetsbaar

Aandelencijfers met wereldkaart

De afgelopen week vertoonden de koersen vooral op de wereldwijde aandelenmarkten weer eens grote uitslagen. Tegenvallende cijfers over de buitenlandse handel van China waren de belangrijkste oorzaak. Tot donderdag waren de markten nog betrekkelijk rustig. Toen in de vroege ochtend (in Europa) bekend werd dat de Chinese export in september met maar liefst 10% was gedaald ten opzichte van een jaar eerder, sloeg de stemming snel om. Ook de invoer daalde meer dan verwacht (met 1,9%). De financiële markten blijven dus buitengewoon gevoelig voor tegenvallende cijfers over de Chinese economie. Voor het overige waren er niet heel veel nieuwe gegevens, die een dergelijke sterke invloed op de koersen konden uitoefenen.

Hoewel één zwaluw geen zomer maakt, past het in onze verwachting van een herstellende industriële sector wereldwijd. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Uit Europa kwamen overwegend positieve cijfers. In zowel Duitsland als in de Europese Unie als geheel is de industriële productie in augustus sterker gestegen dan verwacht. Hoewel één zwaluw geen zomer maakt, past het in onze verwachting van een herstellende industriële sector wereldwijd. In september verbeterde daarnaast ook de stemming onder investeerders in de Duitse en de Europese economie, zoals te zien was in de ZEW-index. In de Verenigde Staten bracht de openbaarmaking van de notulen van de Fed-vergadering van september niet veel nieuwe inzichten. De stemverhouding voor en tegen een renteverhoging lag erg dicht bij elkaar en dat wijst op een spoedige renteverhoging. Dat zal vermoedelijk niet bij de komende beleidsvergadering (op 1 en 2 november) zijn, omdat die te dicht op de Amerikaanse presidentsverkiezingen (8 november) zit. Een verhoging in december (13 en 14 december) ligt volgens ons meer voor de hand.

Resultatenseizoen gaat tegenvallend van start

Afgelopen dinsdag trapte aluminiumproducent Alcoa traditioneel het resultatenseizoen van het derde kwartaal af. Het bleek een teleurstelling en dat gold ook voor de omzetcijfers van Unilever. De winst per aandeel van Alcoa bleef in het derde kwartaal met 32 dollarcent achter bij de gemiddelde verwachting van analisten (34 dollarcent). Ook de omzet bleef achter bij de verwachtingen en het bedrijf verwacht voor 2016 een betrekkelijk gematigde groei (5%) van de wereldwijde vraag naar aluminium. Beleggers waren teleurgesteld over deze cijfers en het aandeel verloor ruim 11%. Een ander bedrijf dat negatief in het nieuws bleef, was het Zuid-Koreaanse Samsung, dat problemen heeft met de batterijen van de Galaxy Note 7. De productie van deze smartphone, waarvan veel werd verwacht, werd beëindigd.

In Nederland was TomTom negatief in het nieuws. Het bedrijf, dat komende week de resultaten over het derde kwartaal publiceert, maakte bekend dat de Europese vraag naar navigatiekastjes de afgelopen tijd sterker onder druk staat dan voorzien, omdat autoproducenten meer vaste navigatiesystemen inbouwen. De omzetverwachting voor heel 2016 wordt daarom verlaagd van EUR 1,05 miljard tot EUR 980 miljoen. Hoewel de winstprognose ongewijzigd bleef, daalde het aandeel na deze mededeling met ruim 8%. Unilever maakte bekend dat de omzet in het derde kwartaal ongeveer stabiel is gebleven op EUR 13,4 miljard. Het omzetvolume daalde echter, vooral als gevolg van afnemende groei in Azië. Het aandeel verloor bijna 4%. Vooral als gevolg van de tegenvallende handelscijfers van China daalden de beurzen op donderdag wereldwijd, waardoor ten opzichte van vorige week vrijdag verliezen resulteerden, die varieerden van 0,5% in Japan tot 1,5% in Zwitserland. De AEX zat met een verlies van 1,1% in de middenmoot en sloot donderdag op 445,2 punten. Vrijdagmorgen wist de index - in lijn met de andere Europese beurzen - ongeveer de helft van dat verlies terug te winnen en fluctueerde rond de 447 punten.

Het resultatenseizoen komt echt op stoom

Nu de eerste paar bedrijven hun resultaten over het derde kwartaal hebben gepubliceerd, gaat komende week het seizoen echt los. Daarnaast zijn er een paar interessante macrocijfers en kijken we uit naar de uitkomsten van de beleidsvergadering van de Europese Centrale Bank. Het zijn vooral Amerikaanse bedrijven, die hun resultaten publiceren. Bij de financiële dienstverleners zijn het Bank of America, Blackrock, Goldman Sachs en Morgan Stanley. In de IT-hoek kijken we naar IBM, Intel, Verizon en Microsoft. Daarnaast is er een allegaartje van bedrijven zoals Netflix, Philip Morris, Johnson&Johnson, United Health, Halliburton, Kinder Morgan, Schlumberger, McDonalds en General Electric. Omdat het laatste bedrijf een redelijke afspiegeling is van de Amerikaanse economie, wordt daar met extra veel belangstelling naar gekeken. In Nederland komen, na Unilever, de volgende bedrijven aan de beurt: Wereldhave, TomTom, AKZO-Nobel en ASML. Op macrogebied zijn de inflatiecijfers over september van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten erg interessant met het oog op de vooruitzichten voor het beleid van centrale banken. Verder kijken we uit naar het verloop van de industriële productie in de Verenigde Staten in september en in Japan in augustus. Maar met het oog op de conjunctuurcyclus zal meer nog worden gekeken naar de Empire State Manufacturing Index. Dit is de eerste indicatie van de industriële activiteit in oktober in de regio van New York. Verder zal er een aantal gegevens worden gepubliceerd over de Amerikaanse huizenmarkt in september en oktober.

Woensdag is een interessante dag omdat dan uit China nieuwe gegevens komen over de detailhandelsverkopen, de industriële productie en de investeringen in september en over de economische groei in het derde kwartaal. Voor dat laatste wordt een stijging van 6,7% verwacht ten opzichte van het derde kwartaal van 2015. Verder verschijnen er nieuwe cijfers over het consumentenvertrouwen in de Europese Unie en in Nederland in oktober en ook over de consumptieve bestedingen in Nederland in augustus. Tot slot zullen op donderdag alle ogen gericht zijn op Frankfurt, waar president Draghi van de ECB een persconferentie geeft na de beleidsvergadering, die 's ochtends plaatsvindt.