Koersdalingen kleiner, maar markten blijven nerveus

Grafiek close-up

De financiële markten zijn ook de afgelopen week weer onrustig gebleven. De aandelenkoersen zijn op de meeste markten per saldo gedaald en de obligatiekoersen zijn haast overal gestegen. Na een aantal Europese centrale banken heeft nu ook de Bank of Japan een negatieve rente ingesteld.

Hoewel de stemming op de aandelenmarkten wordt gedomineerd door het bredere sentiment, leveren de bedrijfsresultaten af en toe ook een bijdrage aan de koersvorming Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De koersen op de toonaangevende aandelenmarkten gingen de afgelopen week afwisselend omhoog en omlaag. Beleggers vluchtten wat meer dan de voorgaande week naar de veilig geachte obligatiemarkten, waar de koersen stegen en de rendementen verder onder neerwaartse druk kwamen. Deze ontwikkelingen wijzen erop dat de nervositeit op de financiële markten nog niet ten einde is. In de week van 18 januari waren het vooral de obligatiemarkten van de echt sterke Europese landen (waaronder Duitsland en Nederland) waar de rente daalde. De afgelopen week daalde de obligatierente ook in Frankrijk, Spanje en Italië met ruim 5 basispunten. Beleggers zoeken veiligheid dus over een breder front.

Fundamentele factoren - zowel op macro-economisch terrein, als op het gebied van de bedrijfsresultaten - speelden een ondergeschikte rol. De macro-economische ontwikkelingen waren trouwens wisselend van aard, zowel in de Verenigde Staten als in Europa. In de Verenigde Staten waren de gepresenteerde gegevens over de arbeidsmarkt, de huizenmarkt en het vertrouwen onder consumenten in het algemeen positief. Alles wat met energie te maken heeft leverde echter een negatief beeld op. Dat was bijvoorbeeld het geval met de orders voor duurzame goederen, die in december 2015 met 5,1% zijn gedaald ten opzichte van november. De altijd beweeglijke orders voor transportmiddelen waren hiervoor weliswaar hoofdverantwoordelijk, maar de investeringen in de energiesector hadden eveneens een negatieve invloed. Ook in Europa waren er wat minder goede cijfers in de vorm van het Duitse ondernemersvertrouwen (Ifo) en de Economic Sentiment Index. Beide indicatoren daalden tegen de verwachting in. Vermoedelijk heeft dat sterk te maken met het nerveuze sentiment op de aandelenbeurzen.

Japanse centrale bank introduceert negatieve rente

Ook de afgelopen week deden verschillende centrale banken weer van zich spreken. De Amerikaanse Federal Reserve liet in een communiqué doorschemeren dat het belangrijkste rentetarief (de fed funds rate) op korte termijn niet verder zal worden verhoogd. Een verhoging bij de vergadering in juni lijkt waarschijnlijker, gevolgd door verhogingen in september en december.

De reden is dat de Amerikaanse economie weliswaar redelijk draait, maar wel wat zwakke plekken vertoont in de energiesector en de industrie. Bovendien houdt de Fed de internationale ontwikkelingen scherper dan gewoonlijk in de gaten bij de vaststelling van het beleid. In Japan heeft de centrale bank besloten om een negatieve rente te gaan hanteren voor deposito's die de banken bij de centrale bank aanhouden. Het wordt een getrapt systeem waarbij over het gemiddelde bedrag dat banken over 2015 aanhielden, het bestaande tarief blijft gelden. Over het meerdere is het nieuwe tarief (-0,1%) van toepassing. Met de maatregel hoopt de Japanse centrale bank de banken te verleiden om meer kredieten aan de private sector te verlenen.

Bedrijfscijferseizoen is echt op gang gekomen

Hoewel de stemming op de aandelenmarkten wordt gedomineerd door het bredere sentiment, leveren de bedrijfsresultaten af en toe ook een bijdrage aan de koersvorming. In Nederland kwam Philips met cijfers en stemden de aandeelhouders van Koninklijke Olie in met de overname van British Gas. De afgelopen week maakte een record aantal bedrijven hun resultaten over het laatste kwartaal van vorig jaar bekend.

In de Verenigde Staten kwam Boeing met tegenvallende resultaten, daarnaast moet het productietempo van de 747 worden verlaagd en beoordeelt het bedrijf de vooruitzichten voor heel 2016 als minder goed. Ook de resultaten van Apple waren niet onverdeeld gunstig. De verkopen van iPhones in de Verenigde Staten en Japan lopen wat terug, terwijl andere apparaten niet voor voldoende compensatie zorgen. Daar stond tegenover dat Microsoft prima resultaten presenteerde en het goed doet in de 'cloud-business' (als nummer 2 na Amazon). Bovendien is Windows-10 een succes en verkoopt het bedrijf veel Office-pakketten aan andere bedrijven. De koers van het aandeel steeg met 4% na de bekendmaking. Ook VISA leverde redelijke resultaten af met een winst per aandeel van USD 0,69 waar USD 0,68 werd verwacht.

In Nederland had Koninklijke Olie profijt van de weer wat opverende olieprijs. Er gaan geruchten dat Saoedi-Arabië en Rusland samenwerken om een hogere prijs te verwezenlijken. Daarnaast stemden de aandeelhouders van Koninklijke Olie in met de overname van British Gas. Philips presenteerde een omzetstijging van 2% tot EUR 24,2 miljard en een winststijging van zelfs 60% tot EUR 659 miljoen. De cijfers waren beter dan verwacht en het bedrijf meldde daarnaast dat de verkopen naar China zijn gestegen. Na de presentatie steeg de koers met ruim 6%. In een week waarin wereldwijd de meeste aandelenbeurzen per saldo wat koersverlies leden, wist de AEX op donderdag zelfs 0,2% hoger te sluiten ten opzichte van vorige week vrijdag op 420,1 punten. Vanmorgen fluctueerde de index rond 425 punten. Dit was het gevolg van een verbeterd sentiment door een verdere stijging van de olieprijs tot boven USD 34 voor een vat Brentolie uit de Noordzee.

Komende week veel bedrijfsresultaten, en de werkgelegenheid in de VS

Zowel op het vlak van de bedrijfsresultaten, als op het gebied van de macro-cijfers wordt het vanaf komende maandag een drukke week. De climax zal worden gevormd door de publicatie van de Amerikaanse werkgelegenheid in januari.

Op macro-economisch gebied wordt met belangstelling uitgekeken naar de stemming onder inkoopmanagers in zowel de industrie als in de dienstensector in een groot aantal landen. Het betreft definitieve cijfers, die vermoedelijk niet erg zullen afwijken van de voorlopige cijfers die vorige week zijn gepubliceerd. In de Verenigde Staten verschijnen nieuwe gegevens over de consumptie- en inkomensontwikkeling in december en ook over de bouwuitgaven in diezelfde maand. In de Europese Unie kijken we naar nieuwe gegevens over de werkloosheid, de detailhandelsverkopen en de producentenprijzen in december. De fabrieksorders in Duitsland en vooral de uitsplitsing daarvan naar binnenlandse orders en orders uit het buitenland, zullen op de nodige belangstelling kunnen rekenen. In Italië zullen cijfers over de inflatie en de werkgelegenheid het licht zien. Als klap op de vuurpijl zal op vrijdagmiddag de Amerikaanse werkloosheid en de groei van de werkgelegenheid in januari bekend worden gemaakt.

De komende week zullen weer heel veel bedrijven hun resultaten over het laatste kwartaal van 2015 publiceren. In de sector Gezondheidszorg zijn dit bijvoorbeeld Pfizer, Gilead Sciences, GlaxoSmithKline, Merck en Astra Zeneca. Andere interessante namen zijn General Motors, British Petroleum, Exxon Mobil, Dow Chemical, LVMH, Daimler, Alphabet (de nieuwe moeder van Google), Vodafone en de banken BBVA, BNP Paribas en Credit Suisse. In Nederland kijken we met veel belangstelling uit naar de resultaten van ING, Koninklijke Olie, KPN, Sligro en de vastgoedfondsen Wereldhave en Unibail Rodamco.