Markten rustig naar het jaareinde

Moderne kantoorpanden

Na veel beweging in de eerste tweeënhalve week van december op zowel de aandelen- als obligatiemarkten wereldwijd, trad afgelopen week wat meer rust in. De obligatierente in de Verenigde Staten en de kernlanden van de eurozone daalde weer wat, terwijl aandelenmarkten vrijwel zijwaarts bewogen.

De AEX-index zette afgelopen week weer een nieuw jaarrecord neer. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Heel veel richtinggevend nieuws was er niet meer in de week voor Kerstmis en dat zal de komende week ongetwijfeld zo blijven. Het macro-economische beeld blijft gematigd positief met verder verbeterende vertrouwensindicatoren en iets minder verbeterende indicatoren van productie en bestedingen. Een voorbeeld van het eerste was afgelopen week de Ifo-index, die de beste indicator is van het Duitse ondernemersvertrouwen. Deze index staat al een hele tijd op een hoog niveau en liep in december nog wat verder op. Een voorbeeld van een wat achterblijvende indicator is de ontwikkeling van de orders voor duurzame goederen in de Verenigde Staten. Die daalden in november wat sterker dan verwacht met 4,6% ten opzichte van oktober. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat ze in oktober juist met 4,6% waren gestegen en deze indicator over het algemeen ook nogal sterk fluctueert van maand tot maand. De groei van het Amerikaanse Bruto Binnenlands Product over het derde kwartaal werd in een derde schatting nog iets verder naar boven bijgesteld tot 3,5% op jaarbasis ten opzichte van het tweede kwartaal. In dat rapport kwam ook naar voren dat de bedrijfswinsten in het derde kwartaal verder zijn hersteld dan verwacht en dat de inflatie tot en met november zeer gematigd is gebleven. De Amerikaanse Dow Jones-index leek de vorige week nog af te stevenen op een doorbraak door de psychologische grens van 20.000, maar moest bij nader inzien toch genoegen nemen met een stand net boven de 19.900 punten.

AEX zet opnieuw jaarrecord neer

De AEX-index zette afgelopen week weer een nieuw jaarrecord neer. Met een weekplus van 1,2% was het wereldwijd één van de weinige echte uitschieters in een verder vrij vlakke markt. Er was weinig bedrijfsnieuws wat de AEX in beweging zette. Het belangrijkste nieuws kwam aan het eind van de week, toen verzekeraars NN Group (Nationale Nederlanden) en Delta Lloyd eindelijk tot overeenstemming kwamen om samen verder te gaan. NN neemt daarbij Delta Lloyd over en betaalt EUR 5,40 per aandeel, een bedrag dat marginaal onder de marktverwachting lag.

Er was meer overnamenieuws deze week. Ook Linde en Praxair kwamen tot overeenstemming om samen te gaan. Met de fusie wordt de grootste leverancier van industriële gassen gevormd. Daarnaast is Euronext in gesprek met de London Stock Exchange (LSE) om het Franse Clearnet over te nemen. Actelion is terug aan tafel met Johnson & Johnson, nadat de laatste vorige week was weggelopen. Dit was slecht nieuws voor Sanofi, dat vorige week juist was aangeschoven en in een vergevorderd stadium was om Actelion over te nemen. Tot slot nam Sligro Tintelingen over, een online bedrijf voor kerstcadeaus en -pakketten.

Nike rapporteerde deze week gemengde cijfers en was voorzichtig in zijn vooruitblik. FedEx rapporteerde teleurstellende cijfers ondanks dat het overgenomen TNT Express het wel goed had gedaan. Positief was wel dat het bedrijf vasthield aan zijn jaarverwachting. Ander negatief nieuws was de omzetwaarschuwing van Danone, nadat onder andere verkopen van Activia yoghurt in Europa tegenvielen.

In Italië stelt de overheid EUR 20 miljard beschikbaar voor de noodlijdende Italiaanse bankensector. Dit gebeurde nadat Europa's oudste bank, Banca Monte dei Paschi di Siena, faalde om genoeg geld op te halen bij beleggers. De problemen voor de Italiaanse bankensector zijn hier echter nog niet mee opgelost.

Ander nieuws uit de financiële sector was, dat zowel Deutsche Bank als Credit Suisse een schikking troffen met de Amerikaanse openbaar aanklager voor een totaalbedrag van USD 12,5 miljard voor het verkopen van slecht schuldpapier voorafgaand aan het uitbreken van de financiële crisis. Vrijwel tegelijkertijd werd Barclays juist aangeklaagd wegens fraude.

Komende week uitbuiken van het kerstdiner

De komende week wordt een korte handelsweek met een vrijwel lege agenda. Vanwege Kerst zijn veel beurzen maandag nog gesloten. Net als deze week zullen de handelsvolumes de resterende dagen waarschijnlijk laag blijven. Er zijn geen bedrijven die cijfers rapporteren en ook de macro-agenda is vrij leeg. Meeste macronieuws komt uit Japan met onder meer werkloosheidscijfers (3% verwacht) en inflatiecijfers (0,1% kerninflatie verwacht) over november. In Amerika wordt op dinsdag het consumentenvertrouwen over december gepubliceerd. Er wordt een verdere stijging naar 108,5 verwacht ten opzichte van 107,1 in november. Op woensdag staan Amerikaanse huizenverkopen die nog in de pijplijn zitten op de agenda en vrijdag het ondernemersvertrouwen in de Chicago regio (56,5 verwachting).

Wij wensen u fijne kerstdagen en tot volgende week.