Olieprijs en Deutsche domineren de financiële markten

Booreiland op de open zee

De financiële markten kenden een wat sombere week, die aanvankelijk bepaald werd door angst voor de situatie van Deutsche Bank. Later in de week overheerste het onverwachte akkoord van de OPEC-landen. Het macronieuws was overwegend positief.

Een reddingsoperatie door de Duitse overheid – in welke vorm dan ook – is niet waarschijnlijk, gezien de Duitse kritiek op de wijze waarop de Italiaanse premier Renzi de Italiaanse banken deze zomer probeerde te redden. Ook de verzwakte positie van bondskanselier Angela Merkel staat dit in de weg. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het akkoord van de OPEC-landen over een plafond in de olieproductie kwam als een grote verrassing. Tot dusverre had Saoedi-Arabië geweigerd om in zijn eentje de productie te beperken. Afgelopen woensdag werd er een akkoord bereikt, dat bij de volgende bijeenkomst (op 30 november) nog moet worden geratificeerd en waarvan nog niet duidelijk is hoe de productiebeperking zal worden verdeeld over de lidstaten. Bovendien ligt het (na te streven) productieplafond met een bandbreedte van 32,5 tot 33 miljoen vaten nog steeds een miljoen vaten hoger dan de productie eind 2015.

Toch werd er op de financiële markten positief op gereageerd omdat de olieprijs direct steeg. De prijs van een vat Brentolie uit de Noordzee, die dinsdag nog dicht bij de USD 45 lag, liep op tot bijna USD 50 (om later weer enigszins terug te vallen). Het feit dat ook Rusland zich aan het akkoord lijkt te committeren, speelde wat dat betreft een positieve rol.

Op macro-economisch gebied waren er de afgelopen week een paar positieve ontwikkelingen te melden. In Duitsland werd bekend dat het ondernemersvertrouwen (de Ifo-index) in september is gestegen tot 109,5, vergeleken met 106,3 in augustus. Het was de grootste stijging sinds juli 2010. In de Europese Unie verbeterde het vertrouwen bij consumenten en producenten ook sterker dan verwacht.

Vergelijkbare cijfers zagen we in de Verenigde Staten, waar het vertrouwen onder consumenten sterker verbeterde dan verwacht. Ook de groei van het Bruto Binnenlands Product over het tweede kwartaal werd in de derde schatting opnieuw opwaarts bijgesteld (van 1,1% tot 1,4% op jaarbasis). Verder blijken de orders voor duurzame goederen zich in augustus beter te hebben ontwikkeld dan verwacht, wat duidt op een verbeterende investeringsontwikkeling in het derde kwartaal. Je zou zeggen dat er voor de Federal Reserve alle reden is om in december de rente toch maar te verhogen.

Deutsche, Deutsche en Deutsche

Deutsche Bank, maar ook Deutsche Börse en Deutsche Post waren de afgelopen week in het nieuws. Uiteraard beïnvloedde Deutsche Bank daarbij de financiële markten meer dan de andere twee, ook al omdat de hele financiële sector erdoor onder druk kwam. Het goede macronieuws uit Duitsland (ondernemersvertrouwen) werd zodoende op de beurzen grotendeels geneutraliseerd door de angst bij beleggers voor de problemen bij Deutsche Bank. De kaspositie en de solvabiliteit van de bank zijn voldoende om de boete van USD 14 miljard te voldoen, die het Amerikaanse ministerie van Justitie de bank heeft opgelegd vanwege de rol in het Amerikaanse hypothekenschandaal. Maar de angst bestaat dat na betaling wel enkele kritische grenzen van liquiditeit en kapitaalpositie worden doorbroken. Dat geldt temeer omdat de ruime kaspositie als buffer dient voor de enorme derivatenpositie van de bank, die veel groter is dan bij de meeste andere internationale banken van vergelijkbare omvang. Vertrouwen is in deze gevallen essentieel om paniek te voorkomen, die ook zou kunnen overslaan naar de vele andere banken met een blootstelling naar Deutsche Bank.

Een reddingsoperatie door de Duitse overheid – in welke vorm dan ook – is niet waarschijnlijk, gezien de Duitse kritiek op de wijze waarop de Italiaanse premier Renzi de Italiaanse banken deze zomer probeerde te redden. Ook de verzwakte positie van bondskanselier Angela Merkel staat dit in de weg. Aandeelhouders en obligatiehouders zullen dus de prijs moeten betalen als de problemen te groot worden.

Ander overnamenieuws

Deutsche Börse en Deutsche Post zijn inmiddels bezig de banden met het Verenigd Koninkrijk aan te halen. De eerste wil samen gaan met London Stock Exchange, maar de Europese Commissie lijkt niet van zins dit te accepteren en wil eerst een uitgebreid onderzoek naar de concurrentieverhoudingen in het Europese beurzenlandschap. Deutsche Post wil UK-Mail overnemen, om via de Britten een meer Pan-Europees netwerk te verwerven.

Overnamegeruchten kwamen er de afgelopen week ook van het Amerikaanse Qualcomm. De grootste producent van chips voor mobiele telefoons zou het Nederlandse NPX willen overnemen voor circa USD 30 miljard. De markt voor mobiele telefoons begint te verzadigen en met NPX wil Qualcomm zijn markt verbreden naar andere toepassingen. De koers van Qualcomm steeg na het gerucht met bijna 10%, die van NPX met het dubbele.

De meeste toonaangevende aandelenbeurzen sloten op donderdag tussen 0,5% en 2% lager dan vorige week vrijdag. De AEX zat met een verlies van 0,6% op 451,55 punten aan de onderkant van deze bandbreedte. Op vrijdagmorgen stonden de Europese beurzen zonder uitzondering in het rood en fluctueerde de AEX net boven de 445 punten.

Alle ogen gericht op de Amerikaanse werkgelegenheid

Twee bedrijven zullen de komende week nog hun resultaten over het tweede kwartaal publiceren. Daarnaast is er het nodige macro-nieuws, maar daar zit niet heel veel bij dat de markten in beweging kan zetten. Een uitzondering is het Amerikaanse banenrapport, dat volgende week vrijdag verschijnt. De twee bedrijven zijn ST Micron Technology en Monsanto, het zaadveredelingsbedrijf waarop Bayer zijn oog heeft laten vallen.

Op macro-economisch gebied zal met belangstelling worden gekeken naar de definitieve gegevens over het sentiment onder inkoopmanagers in september, die maandag (voor de industrie) en woensdag (voor de diensten) in de meeste landen bekend zullen worden gemaakt. Vermoedelijk zullen ze niet heel sterk afwijken van de voorlopige cijfers, die vorige week al zijn gepubliceerd.

Er wordt ook uitgekeken naar de industriële producentenprijzen in augustus in de Europese Unie en de Nederlandse consumptieprijzen in september. Interessant is daarbij of de opwaartse beweging die de afgelopen week in de Duitse consumptieprijzen zichtbaar was, zich ook in Nederland voordoet. Verder komen er nieuwe gegevens over de Duitse industriële orders in augustus en over de productie in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Ook zal met belangstelling worden gekeken hoe de detailhandelsverkopen zich in augustus in de Europese Unie hebben ontwikkeld. De meeste aandacht zal op vrijdag echter uitgaan naar de Verenigde Staten, waar om 14.30 uur de maandelijkse werkgelegenheids- en werkloosheidscijfers worden gepubliceerd. Na een (tegenvallende) stijging van 151.000 banen in augustus wordt voor september gemiddeld genomen een toename van 164.000 banen voorzien.