Onrustige markten door rente en Britse pond

Interest Rates

De financiële markten werden de afgelopen week opgeschrikt door geruchten dat de Europese Centrale Bank (ECB) het stimuleringsbeleid gaat afzwakken. Daarnaast kwam het Britse pond opvallend fors onder druk.

Geruchten dat de ECB van plan zou zijn het opkoopprogramma van obligaties te gaan afbouwen lijken ons vreemd. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De druk op het pond volgde aanvankelijk op de speech die premier Theresa May hield op het partijcongres van de Conservatieve partij, waar ze bekend maakte dat het Verenigd Koninkrijk uiterlijk in maart 2017 de Brexit in gang zal zetten. In de nacht van donderdag op vrijdag daalde het pond in Azië echter binnen 2 minuten met meer dan 6%, maar dat was vermoedelijk het gevolg van een uit de hand gelopen computeralgoritme, of van een fout van een handelaar. Een deel van de daling werd ook al snel weer goedgemaakt.

Een grotere schok werd deze week echter veroorzaakt door geruchten dat de ECB van plan zou zijn om het opkoopprogramma van obligaties komend jaar geleidelijk te gaan afbouwen. Dat lijkt ons vreemd omdat de inflatie in de eurozone - die in september weliswaar is gestegen van 0,2% tot 0,4% - nog steeds ver verwijderd is van de ECB-doelstelling van circa 2%. Vermoedelijk moet het (gelekte) gerucht worden gezien als een manier om de financiële markten heel geleidelijk voor te bereiden. Wij verwachten dat in 2017 eerst de termijn nog wat zal worden opgerekt en de voorwaarden voor het opkoopprogramma zullen worden versoepeld, zodat meer obligaties in aanmerking komen om gekocht te worden. Het gevolg van het gerucht was al wel dat de obligatierente opliep en de euro wat sterker werd tegenover de Amerikaanse dollar.

Het macronieuws van de afgelopen week was overwegend positief met een verbeterende stemming onder inkoopmanagers in de Europese industrie. Weliswaar vond in de dienstensector een lichte verslechtering plaats - op een overigens hoger niveau - maar de dienstensector volgt in het algemeen de meer cyclische industriële sector. In de Verenigde Staten zijn de orders voor kapitaalgoederen voor de derde maand achtereen gestegen, wat duidt op een verbetering van de bedrijfsinvesteringen, die geruime tijd onder druk hebben gestaan, vooral in de energiesector. De stijging van de olieprijs (tot USD 52,50 voor een vat Brentolie) speelt wat dat betreft ook een positieve rol. Desondanks moesten de Amerikaanse aandelenmarkten de afgelopen week enigszins terrein prijsgeven, in tegenstelling tot de meeste Europese markten die donderdag licht hoger sloten dan vorige week vrijdag.

Delta Lloyd niet tevreden met bod van NN

Op de aandelenmarkten bleven de problemen van Deutsche Bank in het centrum van de belangstelling staan. Op de Nederlandse markt kwam daar het bod van NN op Delta Lloyd bij. Delta Lloyd liet donderdag op buitengewoon diplomatieke wijze weten dat elk bod dat bijdraagt aan de creatie van aandeelhouderswaarde, serieus in overweging zal worden genomen. Het bod van EUR 5,30 per aandeel in contanten van NN, het moederconcern van Nationale Nederlanden, voldoet volgens Delta Lloyd niet aan die voorwaarde. Dat betekent vermoedelijk niets anders dan dat ze het bod te laag vinden. Dat vindt de markt kennelijk ook, want na bekendmaking van het bod, steeg de koers tot boven de EUR 5,30. Een prijs van EUR 6,00 tot 6,20 lijkt meer gepast te zijn.

Vorige week vrijdag kwam een gerucht in de markt, dat de boete van USD 14 miljard, die Deutsche Bank door het Amerikaanse ministerie van Justitie opgelegd heeft gekregen, fors is verlaagd (tot circa USD 5 miljard). Dat blijkt niet waar te zijn en daarmee kwam er opnieuw angst voor een faillissement in de markt. Leidende Duitse ondernemers zouden bereid zijn om Deutsche Bank met een kapitaalinjectie te hulp te schieten, omdat een dergelijk faillissement desastreus zou zijn voor de Duitse economie. Inmiddels lijkt Deutsche Bank van plan te zijn om zijn Asset Management-tak te verkopen om uit de zorgen te komen.

In Nederland maakte PostNL de afgelopen week bekend dat het twee online marketingbureaus (Yourzine en Searchresult) koopt en samenvoegt met zijn bestaande marketingdochter tot één bedrijf. Nu de postmarkt steeds verder krimpt, tracht het bedrijf op deze wijze nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. De AEX sloot donderdag op 454,82 punten, een stijging van 0,6% ten opzichte van vorige week vrijdag. Op vrijdagochtend stond de index fractioneel lager op een stand van net iets boven 454 punten.

Het resultatenseizoen gaat komende week beginnen

Het laatste kwartaal van 2016 is een week oud en in de tweede week is het traditioneel aan de Amerikaanse aluminiumproducent Alcoa, om als eerste de resultaten over het derde kwartaal te publiceren. Daarnaast kijkt de markt met spanning uit naar het tweede debat tussen Clinton en Trump op zondagavond. Meer nog dan in het eerste debat, zullen beide presidentskandidaten elkaar vermoedelijk zwart proberen te maken bij het electoraat. Veel duidelijkheid over hun beleidsplannen hoeven we daarbij overigens niet te verwachten. In het weekend zal in Washington de jaarvergadering van het IMF en de Wereldbank worden gehouden. Voorafgaand daaraan heeft het IMF zijn Global Financial Stability Report gepubliceerd, waarin het internationale bankwezen wordt opgeroepen om hervormingen door te voeren om de winstgevendheid op peil te houden.

Het resultatenseizoen gaat komende dinsdag van start met de resultaten van Alcoa en later in de week zullen de Amerikaanse banken Wells Fargo, Citigroup en JP Morgan volgen. In Nederland is Unilever de eerste die de resultaten over het derde kwartaal van dit jaar presenteert. Op macro-economisch gebied zijn er vooral veel landen die hun inflatiecijfers over september publiceren. Dat zijn Duitsland, Frankrijk, Italië en China voor zover het de consumptieprijzen betreft en in de Verenigde Staten en China worden de producentenprijzen bekend gemaakt. In Duitsland en China worden verder ook nog nieuwe gegevens gepubliceerd over de internationale handel in september.

Italië en de Europese Unie als geheel publiceren de komende week nieuwe cijfers over het verloop van de industriële productie in augustus. Verder zal met belangstelling worden uitgekeken naar de notulen van de beleidsvergadering van de Federal Reserve van september. Wellicht is daarin nieuwe informatie te vinden over het tijdstip van de volgende renteverhoging. De Bank of England houdt op donderdag zijn maandelijkse vergadering over het monetaire beleid. En tot slot publiceert de universiteit van Michigan volgende week vrijdag voorlopige cijfers over het Amerikaanse consumentenvertrouwen in oktober. Maar eerst kijken we met spanning uit naar de gegevens over de Amerikaanse arbeidsmarkt in september, die vanmiddag worden gepresenteerd. Als u dit leest zal al bekend zijn of de verwachting van 165.000 nieuwe banen is uitgekomen.