Onzekerheid op de financiële markten neemt toe

Aandelencijfers grafiek getekend met pen

De onrust op de financiële markten is de afgelopen week toegenomen. Dit is het gevolg van een aantal zaken zoals de toegenomen onzekerheid met betrekking tot de verkiezingen in de VS. Trump profiteert behoorlijk van de e-mailperikelen van Clinton en het lijkt nog een spannende strijd te worden. Twijfel over de kansen van het realiseren van een productiebeperking door de OPEC en oplopende voorraden zorgden ervoor dat de olieprijzen deze week flink onder druk staan.

Trump profiteert behoorlijk van de e-mailperikelen van Clinton en het lijkt nog een spannende strijd te worden. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het gevolg was dat deze sector deze week het sentiment mede negatief beïnvloedde. Ook de opgelopen rente zorgt voor extra onrust. Hoewel deze week zowel de BOJ als de FED het rentetarief ongewijzigd hebben gelaten houdt het merendeel van de markt er rekening mee dat de rente in de VS in december wordt verhoogd. Een opvallende stijger is de rente in Italië. Hier nemen de onzekerheden in aanloop naar het referendum op 4 december toe, wat ertoe heeft geleid dat de rente daar de afgelopen weken met maar liefst met 75 basispunten is gestegen. Dan als laatste helpen de hernieuwde onzekerheden in het VK ook niet mee nu het Parlement ook nog 'voor' moet stemmen. Dit kan een harde Brexit uiterst complex maken en behoorlijk vertragen. Dit alles zorgde ervoor dat de VIX (een graadmeter voor angst) deze week bijna verdubbelde en de meeste aandelenindices over de gehele linie terrein moesten prijsgeven.

Wereldwijd economisch herstel houdt aan

Uit de Amerikaanse bbp-cijfers over het derde kwartaal blijkt dat de economie harder is gaan groeien. In de drie voorgaande kwartalen was de groei gemiddeld 1,0% (op jaarbasis) maar in het afgelopen kwartaal kwam deze uit op 2,9% en dat is goed nieuws.

Vanmiddag komt er meer duidelijkheid over de stand van zaken op de arbeidsmarkt. Er wordt rekening gehouden met een banengroei van circa 173.000 en een daling van het werkloosheidspercentage van 5% naar 4,9%. In Europa is het herstel nog fragiel en stabiliseerde de groei het derde kwartaal op 0,3%. We houden rekening met een verder herstel en voorzien een groei van circa 1,6% op jaarbasis. The BOJ heeft het nog steeds erg moeilijk. Het lijkt erop dat men nu voor een langere tijd een lagere inflatie accepteert. Wij houden er rekening mee dat er nog meer stimuleringsmaatregelen zullen komen om de economie daar weer op de rails te krijgen. Uit China kwam goed nieuws. De PMI-data sprong daar naar het hoogste niveau sinds juli 2014. Ook in India bereikte de PMI het hoogste niveau sinds 2014. Als we dit combineren met de goede PMI-cijfers van de week ervoor uit de VS, Japan en de eurozone, dan lijkt de wereldwijde handel eindelijk wat aan te trekken.

Goede cijfers Shell en ING

Shell meldde dat in het derde kwartaal meer winst werd geboekt dan een jaar eerder, mede dankzij forse kostenbesparingen. Het bedrijf rapporteerde een winst op basis van actuele geschatte voorraadkosten, exclusief eenmalige posten, van 2,8 miljard dollar. Een jaar eerder kwam het resultaat volgens die voor financieel analisten leidende maatstaf uit op 2,4 miljard dollar. Inclusief eenmalige mee- en tegenvallers bedroeg de winst 1,5 miljard dollar, na een verlies van 6,1 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar.

ING kwam ook met mooie cijfers. Het concern boekte in het derde kwartaal een nettowinst van 1,35 miljard euro. Dat was 27 procent meer dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor eenmalige posten resteerde een winst van 1,34 miljard euro. Dat was 22 procent meer dan een jaar eerder en duidelijk hoger dan de winst van 1,15 miljard euro die analisten gemiddeld hadden voorspeld. De totale opbrengsten van de bank stegen met 9 procent naar 4,4 miljard euro. Men zag de kredietverlening met 3,6 miljard euro groeien en trok per saldo voor 2 miljard euro spaargeld aan. Ondanks de lage rente wist de bank naar eigen zeggen 'gezonde' marges te halen op zijn leningen. Er waren ook tegenvallers zoals bij Wolters Kluwer en Heijmans. De groei van Wolters Kluwer viel flink tegen en bij Heijmans ondervindt men problemen met een aantal grote bouwprojecten vanwege conflicten met opdrachtgevers. Dat zorgt voor de nodige onzekerheid over de financiële afwikkeling. De bouwer is daarom ook in gesprek gegaan met zijn financiers. De koers is maar liefst met 25% gedaald. PostNL beleefde een prima week. Het aandeel is met circa 10% gestegen. Het Belgische Bpost zou een nieuw overnamebod voorbereiden op de Nederlandse post- en pakjesbezorger. PostNL gaf in een eerste reactie wel aan zich niet te herkennen in het overnamebericht.

Verkiezingen VS in focus

De meeste aandacht zal volgende week uitgaan naar de verkiezingen in de VS op dinsdag 8 november. De winnaar heeft 270 zetels nodig in het Kiescollege dat uiteindelijk de president kiest. Gedurende de nacht van dinsdag op woensdag zullen de eerste indicaties kenbaar worden.

Op macrogebied gaat de aandacht onder andere uit naar de handels- en inflatiecijfers uit zowel China als Duitsland. In de VS loopt het cijferseizoen op zijn einde, maar zal er nog wel aandacht zijn voor bedrijven zoals Priceline en Tripadvisor. In Nederland zal er aandacht zijn voor PostNL, FlowTraders, ArcelorMittal en Aegon. Binnen Europa rapporteren onder andere ook HSBC, Anheuser-Busch Inbev, Adecco, Deutsche Post, Credit Agricole, Alstom, Vivendi, Kuka, Siemens, Lanxess, Continental en Allianz.