Opleving op aandelenmarkten

Koersgrafiek

De aandelenmarkten zijn de afgelopen week hersteld en vooral in Europa werden eerdere verliezen goedgemaakt. Toch wijzen met name de lage rendementen op de obligatiemarkten nog steeds op enige vlucht naar veilige havens en dus risico-aversie.

Zowel het fusie- en overnamenieuws, als de eerste bedrijfsresultaten over het tweede kwartaal van 2016 hebben bijgedragen aan de positieve stemming op de markten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het positieve sentiment op de wereldwijde aandelenmarkten werd veroorzaakt door een mix van factoren. Zowel macro-economische en (geo)politieke factoren, als het begin van het resultatenseizoen speelden daarbij een rol. Op macro-gebied werkte de sterke groei van de Amerikaanse werkgelegenheid, die vorige week vrijdag bekend werd gemaakt, aan het begin van de week nog door. De toename van 287.000 banen was circa 100.000 banen groter dan verwacht. Ook uit China kwamen vandaag (vrijdag) meevallende cijfers over de economie. De economische groei bedroeg in het tweede kwartaal 6,7% ten opzichte van een jaar eerder, wat evenveel is als in het eerste kwartaal en iets beter dan verwacht. Van een (sterke) terugval van de Chinese economie is dus (nog) geen sprake. Ook groeiden zowel de industriële productie als de detailhandelsverkopen in juni sterker dan verwacht. De investeringsgroei bleef wel iets achter bij de verwachtingen. Enerzijds ligt deze groei ook dan echter nog op een hoog niveau (9% ten opzichte van juni 2015). Anderzijds willen de Chinese autoriteiten ook dat de groei meer wordt gedragen door de consumptie en minder door de investeringen.

Politieke ontwikkelingen worden positief beoordeeld

Veel sneller dan een week of twee geleden nog werd gedacht, krijgt het Verenigd Koninkrijk een nieuwe regering. Vermoedelijk komen de onderhandelingen over de Brexit daardoor eerder op gang. Ook de grote overwinning in Japan van de partij van premier Abe (de LDP) in de senaat had een positief effect op de financiële markten. In het Verenigd Koninkrijk is Theresa May afgelopen woensdag al benoemd tot premier van een nieuw kabinet van de Conservatives. Daarbij werd ze geholpen door wat ongelukkige uitspraken van haar enige overgebleven rivale Andrea Leadsom, die daarna het veld ruimde. Wachten tot september had vervolgens niet zoveel zin. De volgende leden van de nieuwe regering zullen bij de onderhandelingen over een Brexit van belang zijn: Boris Johnson (een van de leiders van het Brexit-kamp) wordt minister van Buitenlandse Zaken, hoewel dat ministerie enigszins wordt 'uitgekleed'. Er komt namelijk een speciaal ministerie voor de Brexit, dat wordt geleid door de zeer ervaren David Davis. Daarnaast speelt Liam Fox als minister voor internationale handel op dat terrein een belangrijke rol. Philip Hammond speelt als de nieuwe minister van Financiën een centrale rol om de Britse overheidsbegroting op orde te houden. Tenslotte wordt Amber Rudd verantwoordelijk voor Binnenlandse Zaken, waaronder immigratie valt, het belangrijkste thema bij het Britse referendum. De voortvarendheid waarmee May is benoemd en zij een nieuwe regering heeft gevormd heeft bijgedragen aan de positieve stemming op de wereldwijde aandelenmarkten. Daarbij speelde ook de grote overwinning van de Liberale partij (LDP) van premier Shinzo Abe voor de Japanse senaat een rol. Samen met een paar gelijkgestemde partijtjes heeft de LDP nu een tweederde meerderheid in de senaat. Daardoor komt zowel een grondwetsherziening binnen handbereik, als nieuwe maatregelen om de kwakkelende Japanse economie een impuls te geven.

Centrale banken gaan extra stimuleren

Ook extra stimulering door de Japanse centrale bank wordt waarschijnlijker. Dat zou zelfs kunnen d.m.v. zogeheten helicoptergeld, waarbij de centrale bank (via de overheid) rechtstreeks geld uitdeelt aan de bevolking. In het Verenigd Koninkrijk heeft de centrale bank de afgelopen week de rente onverwacht ongewijzigd gelaten. Een renteverlaging en andere stimulerende maatregelen zullen in augustus ongetwijfeld wel worden doorgevoerd, nadat meer inzicht zal zijn verkregen in de economische gevolgen van de Brexit. Ook in de eurozone verwachten wij dan extra stimulansen van de Europese Centrale Bank (ECB) en in de Verenigde Staten zorgt het achterwege blijven van renteverhogingen - wat ook wij verwachten - al voor gunstig gestemde financiële markten.

Bedrijfsnieuws positief voor de aandelenmarkten

Zowel het fusie- en overnamenieuws, als de eerste bedrijfsresultaten over het tweede kwartaal van 2016 hebben bijgedragen aan de positieve stemming op de markten. Bayer heeft afgelopen week het bod op Monsanto verhoogd van USD 122,- tot USD 125,- per aandeel. Hoewel Monsanto zelf het bod nog steeds te laag vindt (zij wil USD 140,-), zullen de aandeelhouders vermoedelijk aandringen op acceptatie van het bod. Overigens bestaat twijfel over de financierbaarheid (volledig in cash) van het bod en zullen ook verschillende toezichthouders hun fiat nog moeten geven. In ons eigen land speelt de overname van Tata Steel door Thyssen Krupp. Vooral de stafdiensten van Tata Steel vrezen dat hun functies naar Duitsland zullen verhuizen.

De eerste resultaten over het tweede kwartaal waren in het algemeen positief. Dat gold voor aluminiumproducent Alcoa, dat traditioneel het resultatenseizoen aftrapt en een winst per aandeel van 15 dollarcent rapporteerde, waar 9 dollarcent werd verwacht. Ook de omzet steeg meer dan verwacht en het bedrijf voorziet verdere verbetering in de tweede helft van 2016. Van de Amerikaanse investment banks meldde JP Morgan sterke en beter dan verwachte resultaten. Daarentegen vielen de resultaten van Blackrock wat tegen, vooral als gevolg van de grote turbulentie op de financiële markten. De koersen op de toonaangevende aandelenmarkten in de wereld stegen de afgelopen week zonder uitzondering, zij het in Europa en Azië wat sterker dan in de Verenigde Staten. De rendementen op de obligatiemarkten stegen licht, maar liggen nog ruimschoots onder de niveaus van voor het Britse referendum. De AEX sloot donderdag 3,3% hoger dan vorige week vrijdag op 448,19 en de stijging bleef daarmee licht achter bij het Europese gemiddelde (circa 4,5%). Op vrijdagmorgen stond de Nederlandse index iets lager op ruim 447 punten.

Resultatenseizoen komt echt op stoom

De komende week zal een grote stroom bedrijven de resultaten publiceren. Daarnaast zijn er ook interessante macrocijfers te verwachten. Het zullen nog vooral Amerikaanse bedrijven zijn die hun resultaten publiceren en veel ervan zitten in de financiële dienstverlening (Morgan Stanley, Goldman Sachs, Bank of America, VISA en Moody's). Daarnaast ook farmaciebedrijven, zoals Johnson & Johnson en het Europese Novartis. Verder ook General Electric, dat wel als een goede afspiegeling van de Amerikaanse economie wordt gezien. Energiedienstverleners, zoals Halliburton en Schlumberger, en technologiebedrijven zoals Intel, Microsoft, EMC en Yahoo, horen ook bij de onafzienbare lijst. In Europa kijken we naar SAP, Syngenta en Daimler en in Nederland zijn de eerste bedrijven Unilever, ASML en de vastgoedbedrijven Wereldhave en Unibail Rodamco.

Op macro-economisch gebied zal de aandacht uitgaan naar gegevens van de ECB over de kredietverlening door Europese banken en naar de eerste gegevens over de stemming onder inkoopmanagers in juli in veel landen wereldwijd. Samen met het Europese consumentenvertrouwen (over juli) kan dat de eerste signalen geven van de effecten van de Brexit voor Continentaal Europa.