Optimisme keert terug op financiële markten

Aandelencijfers met wereldkaart

De afgelopen week hebben beleggers de somberheid, die de Federal Reserve in de voorgaande week veroorzaakte, van zich afgeworpen. De aandelenkoersen stegen op de meeste markten en de obligatierente liep weer licht terug.

Het macronieuws was afgelopen week overwegend positief. Het meeste nieuws kwam uit Duitsland en de Verenigde Staten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Heel veel richtinggevend nieuws was er de afgelopen week niet en op de achtergrond speelt nog steeds de angst voor een Brexit bij het Brits referendum op 23 juni. Overigens blijkt uit de polls dat iets meer Britten voor een blijvend lidmaatschap van de EU willen stemmen. Enige opluchting kwam er wel uit Brussel, waar de ministers van financiën van de eurogroep onder leiding van Jeroen Dijsselbloem een akkoord bereikten met Griekenland over een volgende tranche van hulpgelden. Griekenland krijgt tot het einde van het jaar EUR 10,3 miljard en een deel daarvan kan zelfs worden gebruikt voor de eigen uitgaven (salarissen en pensioenen). Tot dusverre moesten de bedragen volledig worden aangewend voor rente en aflossing op de bestaande schuld. Als toezegging aan Duitsland wordt schuldverlichting pas besproken in 2018. Dat was een bittere pil voor het IMF dat veel eerder wilde overgaan tot verlichting (of zelfs kwijtschelding) van schuld.

Het macronieuws was afgelopen week overwegend positief. Het meeste nieuws kwam uit Duitsland en de Verenigde Staten. In Duitsland steeg zowel het consumentenvertrouwen (licht), als het producentenvertrouwen (de Ifo-index). Ook de stemming onder inkoopmanagers verbeterde in tegenstelling tot de situatie in de eurozone als geheel, waar de index licht daalde. De verwachting van beleggers over de Duitse economie (de ZEW-index) daalde wel iets, maar per saldo kwam er goed nieuws uit de bondsrepubliek. In de Verenigde Staten verschenen een paar goede cijfers over de huizenmarkt in april en stegen de orders voor duurzame goederen in april met 3,4% veel sterker dan verwacht, overigens vooral door een sterke stijging van de orders voor transportmiddelen (vliegtuigen). Evenals in de eurozone verslechterde in de Verenigde Staten de stemming onder inkoopmanagers licht. Het verbeterende macrobeeld past bij de opmerkingen van veel bestuurders van de Federal Reserve (Fed) dat de fed funds rate eigenlijk wel moet worden verhoogd. Daarmee probeert de Fed de verwachtingen in de markt te beïnvloeden en daar lijkt ze in te slagen. Anders dan begin dit jaar, toen verwachtingen over een renteverhoging nog bijdroegen aan sterke turbulentie op de financiële markten, lijken de markten nu beter voorbereid op een renteverhoging. Wellicht kan de speech, die Fed-voorzitter Janet Yellen vrijdagavond op Harvard houdt, nog wat extra duidelijkheid verschaffen.

NN start programma voor inkoop van eigen aandelen

Nu het resultatenseizoen op een haar na is voltooid, is het zoeken naar nieuws dat de aandelenmarkten beroert. Dat was mondjesmaat voorhanden, maar vermoedelijk heeft het niet heel veel effect op de koersen gehad. Op de aandeelhoudersvergadering kreeg Koninklijke Olie Shell een motie van een activistische groep aandeelhouders te verwerken, waarin het bedrijf werd verzocht om sneller volledig over te schakelen op niet-fossiele energiebronnen. De motie haalde slechts 3% van de stemmen, zodat het bedrijf naast windenergie voorlopig kan blijven investeren in olie en gas. ABInbev kreeg de afgelopen week groen licht van de Europese Commissie voor de overname van SAB-Miller. Het samengaan van de twee grootste brouwers ter wereld levert een megabedrijf op, maar SAB-Miller moet wel een paar Europese bedrijven afstoten. Eerder al werden het Nederlandse Grolsch en het Italiaanse Peroni verkocht aan het Japanse Asahi en er zijn vergevorderde plannen om het Tsjechische Pilsner Urquell te verkopen. De overname van Monsanto door Bayer heeft de afgelopen week verder vorm gekregen met een bod van EUR 55 miljard, wat een premie betekent van 37% op de slotkoers van 9 mei. Monsanto heeft aangegeven dat het nog wil nadenken over het bod. Beleggers twijfelen echter nu al aan de financierbaarheid van de overname en vrezen ook imagoschade vanwege de genetische modificatie die Monsanto toepast en vanwege een paar schadelijke bestrijdingsmiddelen. De koers van Bayer is daardoor fors gedaald. Afgelopen week kende de notering aan de Amsterdamse beurs van veevoederbedrijf ForFarmers een voorspoedige start. De koers steeg meteen met 7% tot EUR 6,95. NN Group, het voormalige Nationale Nederlanden, kondigde een inkoopprogramma van eigen aandelen aan. Vanaf 1 juni zal het bedrijf een jaar lang eigen aandelen inkopen tot een bedrag van EUR 500 miljoen.

De beurzen waren de afgelopen week positief gestemd. In de Verenigde Staten sloten ze donderdag gemiddeld genomen circa 2% hoger dan vorige week vrijdag en in Europa zelfs circa 3,5%. De AEX ging mee in de Europese euforie en sloot donderdag 3,4% hoger op 449,09. Op vrijdagmorgen moesten de koersen heel licht inleveren tot net onder de 449 punten.

Macro-nieuws domineert

Komende week droogt het bedrijfsnieuws nagenoeg volledig op. Er staat echter wel heel veel interessant macro-economisch nieuws op de agenda. Bedrijven die de komende week nog hun resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar publiceren, zijn Volkswagen, Broadcom en het Nederlandse Ahold. Op macro-economisch gebied zullen van heel veel landen de definitieve cijfers bekend worden gemaakt van de stemming onder inkoopmanagers in zowel de industrie als de dienstensectoren in mei. Die zullen vermoedelijk niet erg afwijken van de voorlopige cijfers, die de afgelopen week zijn gepresenteerd. Verder verschijnen er veel gegevens over de particuliere consumptie. Dat is het geval in Frankrijk en de Verenigde Staten (over april) en ook over de detailhandelsverkopen in de Europese Unie, Duitsland en België (eveneens april). Zeer interessant met het oog op het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) is de publicatie van gegevens over de Europese consumptieprijzen in mei. Die verschijnen in Duitsland, Frankrijk, Italië, België en - als belangrijkste - de eurozone als geheel. Daarnaast verschijnen er gegevens over de producentenprijzen in Italië, Nederland en België. Op donderdag komt bovendien het bestuur van de ECB bijeen om over het beleid te beslissen. Verder wordt de zogeheten Economic Sentiment Indicator van de Europese Unie (een combinatie van consumenten- en producentenvertrouwen) over mei gepubliceerd en in Nederland het ondernemersvertrouwen. In de Verenigde Staten verschijnen er nieuwe gegevens over het consumentenvertrouwen in mei en als klap op de vuurpijl worden vrijdag nieuwe cijfers gepubliceerd over de Amerikaanse werkgelegenheid en werkloosheid in mei.