Sentiment op financiële markten staat weer onder druk

Zakenman kijkt naar verbonden wereldkaart

Wereldwijd zijn de financiële markten de afgelopen week in slechter vaarwater terecht gekomen. Wat zwakkere macrocijfers uit zowel de Verenigde Staten als Europa en onzekerheid omtrent het beleid van de Federal Reserve waren de belangrijkste redenen.

De komende week komt het beleidsbepalende comité van de Federal Reserve (het FOMC) bijeen en dat zal woensdag een beslissing nemen over de rente (de fed funds rate). Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het begon vorige week vrijdag al toen Fed-bestuurder Rosengren (van het district Boston) in een speech aangaf dat de huidige lage rentes in de Verenigde Staten bijdragen aan oververhitting van de Amerikaanse economie. Als een - als gematigd bekend staande - bestuurder zoiets al zegt, hangt er een renteverhoging in de lucht. Dat was tenminste de interpretatie op de financiële markten. In hetzelfde weekend hielden bestuursleden Tarullo en Brainard aanzienlijk gematigder speeches, maar op de markten was het kwaad al geschied en de aandelenkoersen gingen omlaag. Nou is het misschien wat overdreven om de somberheid alleen toe te schrijven aan een paar Fed-bestuurders. Ook de Europese Centrale Bank (ECB) had op donderdag 8 september immers niet gedaan wat de markten hadden gehoopt, namelijk het nemen van nieuwe stimulerende maatregelen, of desnoods het verlengen van de bestaande maatregelen. Daarnaast nam de twijfel toe over de kracht van de economie in met name de Verenigde Staten en Europa.

De komende week komt het beleidsbepalende comité van de Federal Reserve (het FOMC) bijeen en dat zal woensdag een beslissing nemen over de rente (de fed funds rate). Ondanks de woorden van Rosengren verwachten wij niet dat dan de rente zal worden verhoogd. Daarvoor zullen volgens ons eerst wat meer positieve indicatoren over de economie moeten verschijnen. De vooruitzichten daarvoor zijn voor het derde en vierde kwartaal beter dan de realisaties in de eerste helft van dit jaar en een verhoging van de rente ligt in december dan ook meer voor de hand. In de eurozone is het omgekeerde het geval en zal de economie in de tweede helft van het jaar vermoedelijk zwakker zijn dan in de eerste helft. Daarom voorzien we van de kant van de ECB in december juist een stimulerender beleid.

Weerzin en emoties rond overname Monsanto door Bayer

De hernieuwde onrust op de wereldwijde aandelenmarkten kon niet worden toegeschreven aan het bedrijfsnieuws, want dat was de afgelopen week ook weer erg mager. De overname van Monsanto door Bayer stond in de schijnwerpers. In deze nieuwsarme periode lanceerde Apple de nieuwe iPhone 7. Een nieuw camerasysteem, batterijen die langer meegaan en vooral de hogere snelheid, moeten van de nieuwe versie een succes maken. Het aandeel Apple profiteerde er in elk geval op voorhand van en de koers steeg donderdag met 3,4%. Oracle was een van de weinige bedrijven, die nog resultaten over het tweede kwartaal presenteerde. Een meevallende omzetstijging tot USD 8,7 miljard (verwacht was USD 8,6 miljard) kon de tegenvallende winst per aandeel (USD 0,55 tegen een verwachte USD 0,58) niet compenseren en het aandeel verloor daarop 3,9%. Nieuws was het niet meer, maar de overname van Monsanto door Bayer trok begrijpelijk veel aandacht. Bayer is bereid om USD 58 miljard (USD 128 per aandeel) voor de Amerikaanse zaadveredelaar te betalen. De overname maakt veel emoties los in de agrarische en de milieu-activistische wereld. Boeren verwachten een monopolie van de nieuwe combinatie (en dus een verslechtering voor hun eigen bedrijfsvoering) en milieuactivisten zijn vooral gekant tegen de genetische manipulatie die Monsanto toepast en het gebruik van bestrijdingsmiddelen zoals Roundup. Wellicht zullen de Amerikaanse autoriteiten ook bezwaren hebben op het gebied van de concurrentieverhoudingen. Mocht de transactie om wat voor reden geen doorgang vinden, dan zal Bayer toch nog USD 2 miljard als een soort genoegdoening op tafel moeten leggen. De Amerikaanse aandelenmarkten wisten deze week opvallend genoeg met winst af te sluiten. Dat gold niet voor de Europese markten, die gemiddeld 1,5% tot 3,5% moesten inleveren. De AEX zat met een verlies van ruim 2% (tot 443,2 op donderdag) in de middenmoot. Op vrijdagmorgen fluctueerde de index nog wat lager rond de 440 punten.

Wat doet Janet Yellen komende woensdag?

Opvallend genoeg zijn er ook de komende week nog een paar Amerikaanse bedrijven die hun resultaten presenteren. Op macrogebied zullen het consumentenvertrouwen in Europa en de rentevergadering van de Fed in de kijker lopen. Het is een bonte verzameling van bedrijven, die de komende week nog aan bod komen met de bedrijfsresultaten: een woninginrichter (Kingfisher), een aanbieder van cruises (Carnival), een softwarebedrijf (Adobe Systems) en een pakketbezorger (FedEx). Op macro-economisch gebied is het ook geen erg drukke week, met overigens wel een paar interessante gebeurtenissen. De vergadering van de Federal Reserve trekt natuurlijk alle aandacht, maar wij verwachten dat er geen beleidsveranderingen uit zullen voortvloeien. Zeker zo interessant zijn volgens mij de nieuwe gegevens over het consumentenvertrouwen in september, die in de Europese Unie en in Nederland en België zullen worden gepubliceerd. Dit kan nieuw licht werpen op de vooruitzichten van de consumptie in onze regio. Verder zullen er cijfers worden gepubliceerd over de Amerikaanse huizenmarkt: zowel de huizenmarktindex van de NAHB, als over het aantal in aanbouw genomen woningen en de verkopen van bestaande woningen in augustus. Aan het eind van de week worden bovendien de eerste schattingen van het sentiment onder inkoopmanagers in veel landen bekend gemaakt. Verder komen er nog cijfers over de Amerikaanse leading indicator in augustus en een tweede raming over de economische groei in Nederland en Italië over het tweede kwartaal. Behalve de Fed komt ook de Japanse centrale bank de komende week bijeen om over het beleid te praten. Ook de ECB heeft overigens een vergadering op de agenda staan, maar daar wordt over andere zaken dan het monetaire beleid gesproken.