Tegenvallende Amerikaanse economie drukt sentiment

Wall Street financiële district

De financiële markten kenden een zwakke week met dalende koersen op de wereldwijde aandelenmarkten en ook op de Europese obligatiemarkten. Amerikaanse obligatiekoersen stegen wel licht, mede als gevolg van een wat kwakkelende economie.

Opvallend was dat Apple, de beurslieveling van weleer, voor het eerst een omzetdaling moest rapporteren, die over de hele linie plaatsvond Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De tegenvallers in de Amerikaanse economie zijn vooral zichtbaar in de goederen producerende sectoren. Nadat in de voorgaande week al bekend werd gemaakt dat de stemming onder inkoopmanagers in de industrie in april licht was verslechterd, volgde de afgelopen week een aantal nieuwe tegenvallers. De orders voor duurzame goederen stegen in maart met slechts 0,8% ten opzichte van februari, toen een daling met 3,1% plaatsvond. Dat was bovendien minder dan de 1,8%, die was verwacht en verandert weinig aan de stagnatie, die al geruime tijd optreedt. Ook cijfers over de huizenmarkt over maart vielen wat tegen, evenals een aantal regionale vertrouwensindicatoren in de industrie. In het eerste kwartaal is de economie als geheel met slechts 0,5% gegroeid ten opzichte van het voorgaande kwartaal en daarbij moeten we bedenken dat dit cijfer is “opgeblazen” tot een groei op jaarbasis, zodat de werkelijke groei amper boven de 0,1% uitkomt. Tegen deze tegenvallers kon een verbeterende stemming onder inkoopmanagers in de dienstensectoren onvoldoende tegenwicht bieden, temeer omdat onverwacht het consumentenvertrouwen in april verslechterde. Het wekte daarom geen verbazing dat het beleidsbepalende comité van de Federal Reserve besloot om de rente (de fed funds rate) niet te verhogen. In maart werd nog gewezen op de onrustige internationale context bij de beslissing om de rente ongemoeid te laten. Dit signaal bleef nu achterwege, maar bij de tegenvallende binnenlandse indicatoren was dat ook niet nodig. Ook in Japan bleef de centrale bank deze week afzijdig, terwijl daar juist verdere stimulerende maatregelen werden verwacht. De markten reageerden dan ook teleurgesteld en de Nikkei verloor de afgelopen week maar liefst 5,2%. De belangrijkste cijfers die de afgelopen week in Europa werden gepubliceerd waren vertrouwensindicatoren. De Economic Sentiment Indicator (een combinatie van consumenten- en producentenvertrouwen in de Europese Unie) verbeterde in april weer enigszins na drie maanden van daling. De Duitse Ifo-index daalde heel licht en het sentiment onder inkoopmanagers – zowel in de industrie als in de diensten – stabiliseerde op een bevredigend niveau. Al bij al kan worden geconstateerd dat de economieën van de meer ontwikkelde landen een zwakke fase doormaken maar dat er geen aanwijzingen zijn voor een ernstige terugval van de economische groei.

Tweedeling in de technologiesector

De afgelopen week was de drukste week op het gebied van de publicatie van bedrijfsresultaten. De uitkomsten ervan waren wisselend en een duidelijke lijn viel niet te trekken. Internet- en technologiebedrijven stonden de afgelopen week in de belangstelling. Opvallend was dat Apple, de beurslieveling van weleer, voor het eerst een omzetdaling moest rapporteren, die over de hele linie plaatsvond. Hoewel het bedrijf nog steeds zeer winstgevend is, daalde de winst in het eerste kwartaal met ruim $ 3 miljard tot $ 10,5 miljard. Samsung Electronics, de belangrijkste concurrent van Apple op het gebied van smartphones en tablets, wist daarentegen de omzet en de winst wel op te voeren. De succesvolle bedrijven in de internetwereld blijven Amazon en Facebook, terwijl Windows en Twitter behoorlijk teleur stelden. Amazon verdubbelde zowel de winst per aandeel als de operationele winst en wist na de presentatie van de cijfers 13,4% in koers te winnen. Facebook moest het doen met een koerswinst van ruim 7%, maar leverde eveneens beter dan verwachte resultaten, mede omdat het zijn advertentie-inkomsten verder wist op te voeren. In Nederland presenteerden onder meer KPN, Randstad en DSM hun resultaten over het eerste kwartaal. Bij Randstad was een afname van de omzet (van 6,6% in het laatste kwartaal van 2015 tot 5% in het afgelopen kwartaal) wel verwacht. De omzet in Nederland was iets beter dan verwacht, in de Verenigde Staten iets minder. Het bedrijfsresultaat steeg met 15% tot € 166 miljoen in lijn met de verwachtingen. Toch reageerden beleggers teleurgesteld omdat het bedrijf de profijtelijke (hoge marge) activiteiten op het gebied van salarisverwerking zal moeten opgeven. De resultaten van DSM werden wel positief onthaald. Het bedrijf had profijt van een sterkere vraag naar voedingsingrediënten, waarop een hoge marge kan worden behaald. Het bedrijfsresultaat steeg met 20% ten opzichte van een jaar eerder en het bedrijf gaf aan te verwachten dat de resultaten dit jaar verder verbeteren in lijn met de doelstellingen op de middellange termijn. KPN presenteerde resultaten, die in lijn waren met de verwachtingen en het management herhaalde de eerder geschetste vooruitzichten. KPN had vooral last van een dalende vraag uit de zakelijke markt, maar die werd voor een deel gecompenseerd door een stijging van de afzet op de consumentenmarkt. Per saldo daalde de omzet met 4% vergeleken met vorig jaar tot € 1,7 miljard. De AEX sloot donderdag 0,27% lager dan vorige week vrijdag op 450,31. In het internationale veld bleef de daling daarmee beperkt, hoewel er ook een paar landen (opvallend genoeg Spanje en Italië) waren waar de koersen gemiddeld genomen stegen.

Komende week nog steeds gedomineerd door bedrijfsresultaten

Wederom is er de komende week een enorme reeks van bedrijven, dat de resultaten over het eerste kwartaal van 2016 publiceert. Daarnaast is er een redelijke hoeveelheid macronieuws met als uitsmijter de Amerikaanse werkgelegenheid en werkloosheid. Op het gebied van de bedrijfsresultaten valt op dat er veel energiebedrijven, Europese banken en een paar farmaciebedrijven tussen zitten. Met betrekking tot de energiebedrijven is het interessant om te bezien of de positieve lijn, die door Total en BPhebben ingezet, wordt doorgezet door een reeks kleinere Amerikaanse bedrijven (Apache Corp, Occidental, Marathon, Devon en Noble), het Spaanse Repsol en vooral Royal Dutch Shell. Op het gebied van de banken kijken we uit naar de resultaten van HSBC, BNP Paribas, UBS, Commerzbank en natuurlijk de bank met de mooiste naam: Banca Monte dei Paschi di Siena. Bij de farmaceuten komen de, alweer gescheiden, partners Pfizer en Allergan aan bod, alsmede Merck&Co, en Fresenius Medical Care. Siemens, Deutsche Telekom, BMW, Alcatel Lucent, Infineon, Kraft Heinz, Kellogg, Anheuser Busch Inbev, Adidas en Motorola zijn verder nog bedrijven, de vermeldenswaardig zijn. Op macro-economisch gebied kijken we naar de definitieve uitkomsten van de stemming onder inkoopmanagers in zowel de industrie als de diensten in april, hoewel die vermoedelijk niet heel sterk zullen afwijken van de voorlopige gegevens. Verder zullen er nieuwe cijfers worden gepubliceerd over de verkopen in de detailhandel in maart in Frankrijk, België, Nederland en de Europese Unie als geheel. Daarnaast worden de autoverkopen in de Verenigde Staten en Frankrijk, maar dan in april, bekend gemaakt. De meeste cijfers komen verder uit de Verenigde Staten. Dat zijn de bouwuitgaven in maart, de ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit en de loonkosten in het eerste kwartaal van dit jaar en als klap op de vuurpijl de maandelijkse cijfers over de werkgelegenheid en de werkloosheid in april.