Wat brengt Jackson Hole dit jaar?

970x404-Federal Reserve

De financiële markten kijken met spanning uit naar de speech die Janet Yellen, voorzitter van de Federal Reserve, vanmiddag zal uitspreken op de monetaire conferentie in Jackson Hole. Gaat het alleen over de volgende renteverhoging of ook dieper over de toekomstige vormgeving van het monetaire beleid? De conferentie van Jackson Hole vindt elk jaar in augustus plaats in het schitterend gelegen wintersportoord in Wyoming. De Federal Reserve van het district Kansas organiseert daar een conferentie voor centrale bankiers van over de hele wereld en andere – monetair geïnteresseerde – economen van universiteiten en banken. Vaak worden er signalen afgegeven over het toekomstige beleid. De afgelopen twee jaar heeft ECB-president Mario Draghi er bijvoorbeeld een tipje van de sluier opgelicht over het beleid in 2015 en 2016.

Voor de toekomst van de wereldeconomie zijn dat buitengewoon belangrijke vraagstukken, waarop een antwoord van de deelnemers aan de conferentie wordt verwacht. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Op de financiële markten wordt maar naar één ding gekeken en dat is de speech die Janet Yellen vanmiddag (tussen 16.00 en 17.00 uur onze tijd) uitspreekt. Daarbij wordt vooral gelet op signalen over het tijdstip van de volgende renteverhoging: wordt het komende maand al of moeten we wachten tot later dit jaar of zelfs tot 2017?

Veel belangrijker is naar mijn mening of ze wat gaat zeggen – en wat – over het kader van het monetaire beleid in de toekomst. Het beleid dat tijdens de afgelopen crisis is gevoerd heeft diepe sporen achtergelaten. De rente is nog steeds uitzonderlijk laag en de balansen van veel centrale banken zijn tot een enorme omvang opgeblazen. In hoeverre beperkt dat de beleidsruimte in een situatie dat er zich weer een recessie voordoet? Voor de toekomst van de wereldeconomie zijn dat buitengewoon belangrijke vraagstukken, waarop een antwoord van de deelnemers aan de conferentie wordt verwacht.

Goede perspectieven voor Amerikaanse economie

De wereldwijde financiële markten kijken met spanning uit naar de uitkomsten en vertoonden de afgelopen week in de aanloop naar de conferentie weinig beweging. Op macro-economisch gebied was er voldoende nieuws, maar dat kon de koersen niet echt in beweging krijgen.

De stemming onder inkoopmanagers verslechterde in augustus licht in zowel de Verenigde Staten als de eurozone, maar de inkoopmanagersindex bleef wel boven de 50, wat wijst op groei. In Duitsland verslechterde het ondernemersvertrouwen ook volgens de Ifo-index en deze cijfers wijzen op een afzwakking van de economische groei in de eurozone in de tweede helft van dit jaar. Gezien de politieke onzekerheden (referenda, verkiezingen) en het uitgewerkt raken het effect van de zwakke euro in 2015 is dat ook niet zo vreemd. Het wat teruggelopen consumentenvertrouwen wijst in dezelfde richting.

De perspectieven voor de Verenigde Staten zijn – ondanks de ook daar iets gedaalde inkoopmanagersindex – voor de tweede helft van dit jaar wat dat betreft een stuk beter. De sterke ontwikkeling van de woningmarkt en van de orders voor kapitaalgoederen, waarover deze week cijfers beschikbaar kwamen, wijzen op aantrekkende groei van de investeringen. Ook de bedrijfsvoorraden, die een aantal kwartalen achtereen zijn gedaald, zullen weer op peil moeten worden gebracht en dan bijdragen aan de economische groei.

Een renteverhoging zou in dat licht niet onlogisch zijn om het renteniveau weer wat meer in overeenstemming te brengen met de stand van de economie. Onder deze omstandigheden – en gezien de verbeterde situatie in opkomende markten – hoeft een dergelijke verhoging volgens ons ook niet tot onrust op de financiële markten te leiden (zoals in 2015 en begin 2016). Of deze verhoging nog in 2016 plaatsvindt of pas in 2017 maakt dan niet zo heel veel uit.

Ahold boekt goede resultaten

Het kwartaalcijferseizoen is nagenoeg afgelopen en dus was het schrapen naar bedrijfsnieuws. Het meest interessante nieuws kwam van Farma-gigant Pfizer en van Ahold, dat voor het laatst afzonderlijk resultaten publiceerde. Om met dat laatste te beginnen: Nadat fusiepartner Delhaize al eerder goede resultaten over het tweede kwartaal had gepubliceerd, was het afgelopen week de beurt aan Ahold. Vooral als gevolg van uitstekende resultaten in Nederland, verbeterde de operationele winst van het concern tot EUR 355 miljoen, wat EUR 22 miljoen beter was dan verwacht. De omzet op groepsniveau steeg met 3% tot EUR 9 miljard. In het buitenland viel de omzetgroei in de Verenigde Staten tegen en die in Tsjechië mee. In het derde kwartaal zal de fusie met Delhaize zijn beslag krijgen. Over het eerste deel van dat kwartaal zal nog een gescheiden rekening worden opgemaakt, maar in het tweede deel zal dat gezamenlijk plaatsvinden.

De Amerikaanse farmaciereus Pfizer neemt de kleinere branchegenoot Medivation over voor USD 14 miljard. Daarmee overtroeft Pfizer het bod van Sanofi, dat eerder USD 9 miljard over had voor deze interessante producent van medicijnen tegen kanker.

De aandelenmarkten vertoonden de afgelopen week weinig beweging. In de Verenigde Staten sloten de toonaangevende indices donderdag 0,5% lager dan vorige week vrijdag. In Europa sloten de meeste beurzen licht hoger, waarbij opviel dat de beurzen die de afgelopen weken zwaar waren afgestraft, de afgelopen week juist wat extra konden herstellen. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Spaanse en de Italiaanse beurs, die respectievelijk 1,8% en 2,5% wisten te winnen, bij een Europees gemiddelde van 0,5%. In Amsterdam sloot de AEX op donderdag 0,3% hoger dan vorige week op 449,94 punten. Vanochtend stond de index op licht verlies (-0,1%).

Het belangrijkste nieuws komt uit de Verenigde Staten

De komende week staat in het teken van het interpreteren van de uitkomsten van Jackson Hole. Aan het einde van de week worden bovendien de nieuwe cijfers over de Amerikaanse werkgelegenheid in augustus gepubliceerd. Beter Bed is het enige bedrijf dat nog resultaten presenteert.

De komende week zullen er definitieve gegevens verschijnen over het sentiment onder inkoopmanagers, waarover de afgelopen week al voorlopige cijfers zijn gepubliceerd. Daarnaast kijken we uit naar het vertrouwen onder ondernemers en consumenten in de Europese Unie en Italië en het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten (gemeten door Conference Board). Veel gegevens ook over consumptieve bestedingen in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Japan (alle in juli) en Italië (in juni). Verder verschijnen er nieuwe gegevens over de inflatie in de eurozone, Duitsland, Frankrijk, Italië en België. Tenslotte zullen er gegevens worden gepubliceerd over het verloop van de werkloosheid in juli in Duitsland en Italië en – als klap op de vuurpijl – over de Amerikaanse werkgelegenheid en werkloosheid in augustus.

Maar eerst kijken we natuurlijk vanmiddag uit naar de speech van Janet Yellen.