Weinig beweging op de financiële markten

Man met tablet en grafieken

Ondanks een behoorlijke stroom aan macrocijfers en de echo van de conferentie in Jackson Hole, die de markten nog moesten verwerken, was het de afgelopen week rustig op de financiële markten. De macrocijfers gaven her en der bovendien een wat verwarrend beeld.

Het IMF lijkt aan de wat sombere kant van beide mogelijkheden te zitten, want de instelling overweegt om de vooruitzichten voor de wereldeconomie in neerwaartse zin aan te passen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Uit de conferentie in Jackson Hole - en vooral uit de speech van Fed-voorzitter Janet Yellen - kunnen twee conclusies worden getrokken. In de eerste plaats dat de Amerikaanse economie er redelijk voor staat en een renteverhoging op wat kortere termijn in de lijn van de verwachtingen ligt. De tweede conclusie is dat de gereedschapskist van de Fed op dit moment toereikend is om toekomstige ontwikkelingen - en ook risico's - het hoofd te bieden. Voor de crisis was deze gereedschapskist beperkt gevuld, met slechts het rente-instrument en open markt transacties en dat was toen ook wel voldoende. De sterke toename van de bankreserves sindsdien maakt meer instrumenten noodzakelijk. In de vorm van een depositorente en de mogelijkheid van kwantitatieve verruiming (opkoopprogramma's van effecten) zijn die er ook gekomen. Volgens Yellen is dat voorlopig voldoende. Door de positieve verwachting over de Amerikaanse economie achten wij het nu ook waarschijnlijk dat de Amerikaanse rente nog dit jaar (verder) zal worden verhoogd. Dat zal vermoedelijk in december gebeuren. Een verhoging in september lijkt om meerdere redenen te vroeg. Het is te kort voor de Amerikaanse verkiezingen en er lijkt binnen de Fed ook (nog) niet volledige consensus over te bestaan. Bovendien is er gezien het actuele inflatieverloop geen urgentie voor een snelle verhoging en de Fed zal ook nog even willen afwachten wat de implicatie is van het tegenvallende sentiment onder inkoopmanagers dat deze week bekend werd.

Macrocijfers waren deze week wat verwarrend

De index van inkoopmanagers van de Amerikaanse industrie is in augustus gedaald van 52,6 in juli tot 49,4. Een stand onder de 50 betekent normaal gesproken een daling van de toekomstige productie en dat staat wat haaks op het beeld dat de afgelopen twee maanden was ontstaan. Voor de Fed kan ook dat een reden zijn om af te wachten of dit een incident is, of het begin van een trend, voordat zij de rente verhoogt. Het IMF lijkt aan de wat sombere kant van beide mogelijkheden te zitten, want de instelling overweegt om de vooruitzichten voor de wereldeconomie in neerwaartse zin aan te passen. Volgens ons is het waarschijnlijker dat het een incident is. Ook in het Verenigd Koninkrijk verschenen opvallende cijfers. De index van het sentiment onder inkoopmanagers verbeterde daar (van 48,3 tot 53,3). Vermoedelijk is hier sprake van een correctie na de schok die volgde op de Brexit. In mindere mate was dit ook het geval met het consumentenvertrouwen. Om een goed oordeel te kunnen geven over de gevolgen van de Brexit voor de Britse economie is overigens meer tijd nodig en ook een breder scala aan economische indicatoren, die een consistent beeld schetsen. Ook in Nederland verschenen deze week twee gegevens over het producentenvertrouwen, die met elkaar in strijd lijken te zijn. De vertrouwensindicator van het CBS vertoonde in augustus de grootste daling in vijf jaar, terwijl het sentiment onder inkoopmanagers juist behoorlijk verbeterde, ook tegen de Europese trend in. Laten we er vooralsnog maar vanuit gaan dat het ook hier een incident betreft.

Aandelenmarkten trekken zich weinig aan van macrocijfers

Er was de afgelopen week weinig bedrijfsnieuws dat de markten kon bewegen. De belastingaanslag voor Apple zorgde voor een rimpeling. Bankaandelen wisten verder te herstellen. De olieprijs daalde opnieuw tot USD 45,50 per vat. De daling van de olieprijs komt op een moment dat er veel indicatoren wijzen op een verbetering van het wereldwijde economische beeld (tenzij de genoemde incidenten toch het begin van een trend zijn). Met name voor de Amerikaanse energiesector is het een nieuwe tegenslag. De bankaandelen deden het de afgelopen week juist opvallend goed nadat de sector in de eerste helft van het jaar zwaar onder druk heeft gelegen als gevolg van druk op de rentemarge. Nu vindt daarop enige correctie plaats. Wellicht dat dit verband houdt met het gerucht dat Deutsche Bank interesse zou hebben om Commerzbank over te nemen, een gerucht dat door beide banken overigens wordt ontkend.

Het meest opvallende nieuws kwam de afgelopen week van de Europese Commissie. Commissaris Margarethe Vestager van mededinging meldde dat Apple in Ierland de afgelopen jaren ongeoorloofde staatssteun heeft ontvangen en daardoor veel te weinig belasting heeft betaald. Het bedrijf dient alsnog een bedrag van maar liefst EUR 13 miljard (exclusief rente) aan de Ierse staat over te maken. Het besluit leidt tot groot ongenoegen bij de betrokken partijen (de Verenigde Staten, Ierland en Apple), die alle drie tegen de beslissing in beroep gaan. De koersveranderingen op de wereldwijde aandelenmarkten varieerden van hele kleine winsten in de Verenigde Staten en op een paar Europese markten, tot kleine verliezen in het Verenigd Koninkrijk (1,35%) en een paar andere Europese landen. De AEX sloot donderdag 0,2% hoger (op 453,87 punten) dan vorige week vrijdag en fluctueerde op vrijdagmorgen rond de 456,50.

De blik zal komende week gericht zijn op de ECB

Het resultatenseizoen is voorbij en alleen Hewlett Packard publiceert komende week nog winstcijfers. Daarmee blijven macrocijfers de enige indicatoren, die de koersen kunnen beïnvloeden. Wellicht dat de tweedaagse G-20, die zondag in China begint, voor enige beweging kan zorgen. Nadat de afgelopen week het sentiment onder inkoopmanagers in de industrie in de belangstelling stond, is het de komende week de beurt aan de inkoopmanagers in de dienstensector in de meeste landen. Verder zullen er gegevens over de industriële productie in juli worden gepubliceerd in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland ook over de industriële orderontvangsten. Uit Frankrijk en Duitsland komen nieuwe cijfers over de handelsbalans en over de ontwikkeling van exporten en importen in juli en uit China dezelfde gegevens over augustus. Cijfers over de inflatie in augustus mogen we verwachten uit China en Nederland. Met betrekking tot de Europese inflatie (slechts 0,2% in augustus) is het interessant wat de ECB donderdag gaat zeggen tijdens de persconferentie. We verwachten een verdere uitbreiding van de termijn van het opkoopprogramma van obligaties tot en met september 2017. Verder kijken we uit naar bijgestelde gegevens over de economische groei in het tweede kwartaal van dit jaar in de Europese Unie en Japan. En tenslotte verschijnen er komende week gegevens over de Franse arbeidsmarkt (werkgelegenheid en werkloosheid) in juli. Maar vanmiddag kijken we eerst belangstellend naar dezelfde gegevens over de Amerikaanse arbeidsmarkt. Als u dit leest zijn die ongetwijfeld al bekend en weten we of de groei van de werkgelegenheid het tempo van juni en juli heeft kunnen handhaven. Maandag zijn de Amerikaanse beurzen overigens gesloten in verband met labor day.