Aandelenmarkten komen deze week op adem

Wereldbol schijnt op administratie

Het grootste deel van de week lieten de aandelenmarkten kleine verliezen zien. Pas op vrijdag draaide het sentiment, waardoor veel beurzen per saldo nog een plusje lieten zien. Dit kon van andere beleggingscategorieën niet worden gezegd. Zowel de 10-jaarsrente in de Verenigde Staten (VS) als die van Duitsland (de Bund) stegen met 0,1 procentpunt tot respectievelijk 2,6% en 0,44%. Dit had mede te maken met het rentebesluit van de Amerikaanse centrale bank (Fed) volgende week.

De aandelenmarkten deden het deze week rustig aan. Dat kon niet worden gezegd van andere markten. De rente steeg, terwijl olie en goud terrein moesten prijsgeven. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De olieprijs moest deze week echter een veer laten van rond de 7%. De prijs voor een vat WTI olie kwam daarmee weer onder de USD 50. Ook de goudprijs daalde, mede door de stijgende rente, en kwam onder de USD 1.200 per troy ounce uit.

Hoewel er redelijk wat macro-economische cijfers werden gepubliceerd, hadden ze niet zoveel invloed op het beurssentiment. China publiceerde een onverwachts handelstekort. Dit kwam door een grote toename in de importen en een kleine daling van de exporten. De ECB hield de rente ongewijzigd, maar verhoogde zijn economische groei- en inflatieverwachtingen voor dit en volgend jaar licht.

Op het moment van schrijven moet het Amerikaanse banenrapport van vrijdagmiddag nog komen. De verwachting is dat er 200.000 banen in februari zijn bijgekomen en dat de lonen met 2,8% op jaarbasis zijn gestegen. De voorloper van dit banenrapport, het ADP banenrapport, kwam op woensdag en liet een stijging zien van 298.000 arbeidsplaatsen. Dit was ruim hoger dan de verwachting van 187.000 arbeidsplaatsen.

Akzo trekt de AEX verder omhoog

De AEX-index dikte meer dan 1,5% aan. De grootste stijger was Akzo Nobel, dat meer dan 15% steeg. Reden was een overnamepoging van het Amerikaanse PPG van EUR 83 per aandeel. Akzo Nobel reageerde afwijzend op het bod, maar wordt wel gedwongen naar zijn strategie te kijken en eventueel. bepaalde onderdelen, zoals de Specialty Chemicals divisie, af te stoten. Volgens geruchten zou PPG echter al een tweede overnamebod voorbereiden.

Overige stijgers waren deze week de financiële waarden, zoals ING, ABN AMRO en Aegon. Deze stegen doordat de rentes stegen, wat goed is voor hun marges. Shell, SBM Offshore, Vopak en ArcelorMittal hadden een mindere week en rapporteerden verliezen. De energie- en basismaterialen-sectoren stonden deze week mede door een dalende olieprijs onder druk.

TKH Groep rapporteerde beter-dan-verwachte jaarcijfers. Het was vooral positief dat het momentum aan het eind van het jaar sterk was en dat er eindelijk herstel zichtbaar was in de autobandenmachines. Boskalis publiceerde cijfers die volgens verwachting waren. Voor 2017 verwacht het bedrijf een lagere winst en druk op de marges in alle divisies. Wel gaat het bedrijf zijn sterke balans inzetten om verder te groeien in de divisie Offshore, door middel van overnames.

Overig Nederlands bedrijvennieuws kwam van TomTom. Volvo, die voorop loopt met zelfrijdende auto's, heeft TomTom geselecteerd voor zijn zelfrijdende bestuurder. Verder verkocht Heijmans zijn meest winstgevende onderdeel, het Duitse bedrijf Oevermann, voor EUR 60 miljoen. Op korte termijn een goede actie voor de balans, maar met lang termijn implicaties voor de winst. Tot slot verkocht Shell zijn Canadese olieteerzanden voor USD 7,25 miljard. De verkoop past in het desinvesteringsprogramma van Shell.

Redelijk gevulde week met belangrijke rentebeslissing

Woensdagavond zal Janet Yellen, de voorzitster van de Amerikaanse centrale bank, het rentebesluit bekendmaken. De markt gaat ervan uit dat de rente met een kwart procentpunt wordt verhoogd. Deze verwachting is pas de laatste weken concreter geworden, na goede macro-economische cijfers. Van belang zal zijn wat de Fed verder zegt over de renteontwikkeling in de toekomst.

Eerder op woensdag worden de detailhandelsverkopen en inflatiecijfers van de VS bekendgemaakt. De markt verwacht dat de detailhandelsverkopen in februari vlak blijven op maandbasis en gaat uit van een inflatie van 2,.7% op jaarbasis. De focus zal echter op de kerninflatie liggen (2,2% verwacht) en of die stabiel blijft.

Overigens worden op dinsdag in China ook detailhandelsverkopen bekendgemaakt en de industriële productiecijfers. Die laatste worden dezelfde dag tevens in de eurozone gerapporteerd. In Duitsland komt tot slot het sentiment onder investeerders, de ZEW-index, naar buiten. Op donderdag neemt de Britse centrale bank haar rentebesluit. De markt gaat uit van ongewijzigd beleid. Tot slot verwacht de markt op vrijdag 0,2% groei in februari van de Amerikaanse industriële productie op maandbasis.

Volgende week rapporteren nog enkele westerse bedrijven hun cijfers, waaronder RWE, Prudential, E.ON, Lanxess, Symrise, Münich Re, Oracle, Tiffany en Adobe. Chemieconcern Symrise had al zijn analistendag in januari, waarin het zijn strategie en middellange termijn doelstellingen herhaalde. Dat haalde iets van de zorgen weg over de bovengemiddelde groei en verbetering van de marges die het bedrijf nastreeft. Echter, teleurstellende cijfers van concurrent Givaudan brachten die zorgen weer wat terug.

Softwarebedrijf Oracle rapporteert cijfers over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar. De markt gaat uit van een omzet van USD 9,5 miljard en een winst per aandeel (WPA) van USD 0,62. Het bedrijf richt zich steeds meer op de cloud en heeft eind vorig jaar Netsuite overgenomen. Naast seizoensinvloeden kan die overname de verwachtingen voor het vierde kwartaal wat drukken. Tot slot komt Tiffany, de bekende Amerikaanse juwelier, met cijfers. Dalende omzetcijfers in november en december verklaren dat de markt een daling van de omzet van 1,1% verwacht. Het bedrijf gaat zelf voor heel 2016 uit van een WPA-daling van rond de 5%. Veranderingen in management, nationalistische uitspraken van de nieuwe regering, en een reisverbod voor bepaalde landen helpen het sentiment voor 2017 overigens niet.

Ralph Wessels, Kenniscentrum Beleggingsstrategie.