Beeld blijft vlak en gemengd

Cijfers in het blauw

Het ontbrak deze week weer niet aan nieuws, maar opnieuw bleven aandelenmarkten dicht bij huis. Tevens was het beeld wat gemengd. Daarnaast daalden de lange rentes wat, terwijl het producentenvertrouwen wereldwijd op solide niveaus blijft.

We zijn over de helft van het cijferseizoen Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Deze week gaven aandelenmarkten wereldwijd eenzelfde beeld als vorige week; gemengd en redelijk vlak. De Dow Jones index steeg en kwam voor het eerst boven de 22.000 punten, de S&P 500 en de NASDAQ verloren echter terrein. In Europa was de EuroStox600 onveranderd, maar lieten Spanje en Italië plussen zien, Duitsland een lichte daling en bleef Frankrijk onveranderd. Het beeld in Azië was ook gemengd met de grootste plus van meer dan 2% in Hong Kong.

We zijn over de helft van het cijferseizoen. Van de S&P500 hebben 392 bedrijven al gerapporteerd, 77% versloeg daarbij de winstverwachtingen en 67% de omzetverwachtingen (data Bloomberg). Hiermee is het beeld afgelopen week iets verslechterd, maar zitten ze nog altijd boven het gemiddelde. Voor de EuroStoxx600 zijn de cijfers respectievelijk 57% en 58% en is het beeld de afgelopen week marginaal verbeterd. Ook hier liggen de cijfers boven een gemiddeld cijferseizoen.

Op de obligatiemarkt daalde de rente en stegen obligatiekoersen. De Amerikaanse 10-jaars rente (2,2%) daalde met maar een paar basispunten, maar in Duitsland daalde de rente met meer dat 10 basispunten tot 0,46%.

Olie had een hele volatiele week, maar sloot nagenoeg onveranderd, terwijl de dollar terrein blijft verliezen. De dollar/euro noteert nu bijna 1,19.

Op politiek vlak blijft het chaotisch in het Witte Huis, terwijl macro-economisch de week in het teken stond van het producentenvertrouwen. In China gaven meerdere indicatoren hiervoor een wat gemengd beeld. Eéntje daalde en viel tegen, de andere steeg en viel mee. Desondanks duidden ze allemaal nog op groei. In de Eurozone bleef het producentenvertrouwen op zeer comfortabele niveaus. In de Verenigde Staten (VS) daarentegen daalden zowel de ISM Manufacturing (licht) als de ISM Non-manufacturing (hard) en vielen ze beide tegen. Het ADP banenrapport in de VS op woensdag kwam lager uit, maar de maand ervoor werd fors omhoog bijgesteld. Vanmiddag om 14.30 komt het belangrijkere banenrapport in de VS (de non-farm payrolls). Bij het schrijven zijn ze nog niet gepubliceerd, maar de markt gaat uit van een groei van 180.000 banen in juli.

AEX ook opnieuw vlak

Bedrijvencijfers en macro-economisch nieuws konden deze week de AEX-index opnieuw niet  inspireren. De Amsterdamse hoofdgraadmeter daalde deze week 0,2% naar 525 punten.

Heineken trapte de week voor de AEX index af en deed dat op een goede manier. De bierbrouwer versloeg de verwachtingen op organische volumegroei, omzet, operationele winst én nettowinstgroei. Het bedrijf veranderde zijn vooruitzichten voor het jaar echter niet. Dinsdag volgde DSM het voorbeeld van Heineken met een sterk tweede kwartaal. In tegenstelling tot Heineken verhoogde het chemiebedrijf zijn verwachtingen voor het hele jaar wel. In Q2 steeg de operationele winst (EBITDA) 15% op jaarbasis en dat was veel beter dan verwacht. De goede cijfers werden gedreven door de divisies Nutrition en Materials waar de marges stegen. GrandVision rapporteerde daarentegen zwakke cijfers, waarbij organische omzetgroei, omzet en de aangepaste operationele winst tegenvielen. Voor het derde kwartaal verwacht het bedrijf dat de resultaten verbeteren. ING wist woensdag iets-beter-dan-verwachte resultaten te rapporteren. Toch was het beeld wat gemengd. Commissie-inkomsten waren beter, maar de kosten waren hoger dan verwacht. Cijfers van Takeaway.com waren gemengd. Het operationele verlies viel hoger uit dan verwacht en de groei in orders neemt wat af, maar enkele leidende onderliggende statistieken, zoals het aantal aangesloten restaurants, blijven er goed uitzien. Donderdag stelde Fugro erg teleur met zijn halfjaarcijfers. De omzet was nog wel volgens verwachting, maar het operationele resultaat was 22% onder verwachting en ook de netto-schuld kwam veel hoger uit dan verwacht. Het aandeel werd door het slechte nieuws fors afgestraft met een weekverlies van ruim 14%.

Naast Nederlandse cijfers waren er ook veel buitenlandse bedrijven die deze week rapporteerden. De meeste aandacht ging daarbij uit naar Apple, waarvan de cijfers positief werden ontvangen. De markt werd gerustgesteld met de vooruitzichten voor september. Die zijn een indicatie dat de nieuwe iPhone 8 geen vertraging oploopt. China blijft wel een aandachtsgebied, maar het was vooral positief dat Apple in bijna elke segment goed draait (zoals services, Macs, iPads, watches) en niet alleen afhankelijk is van de iPhone.

Lagere versnelling met cijfers

We zitten aankomkende week nog middenin het cijferseizoen, maar het hoogtepunt ligt achter ons. Toch rapporteren nog voldoende bedrijven hun cijfers. Op macro-gebied is het een relatief rustige week.

Een greep uit de lijst van bedrijven die aankomende week rapporteren; PostNL op maandag en op dinsdag IFF en Priceline. Op woensdag rapporteren Ahold Delhaize, SBM Offshore, Symrise, Münich Re en Twenty-First Century Fox. Op donderdag komen Aegon, Refresco, Adecco, KBC, Prudential en China Mobile en op vrijdag rapporteert onder andere Noble Group zijn cijfers.

De verwachtingen voor Priceline zijn hoog, mede gebaseerd op solide trends uit de sector. Het bedrijf was zelf voorzichtig in zijn vooruitzichten (Q2 WPA USD 13,30 – 14,00), maar consensus gaat uit van USD 14,17. Verwacht wordt dat de groei van het aantal kamerovernachtingen tussen de 23-24% uitkomt.

Bij de cijfers van Ahold Delhaize zal het vooral draaien om de dalende voedselprijzen en toenemende concurrentie in de VS. Volgens het U.S. Census Bureau was de daling van voedselprijzen in het tweede kwartaal 0,2%. Ondanks de winstwaarschuwing van een concurrent en de toegenomen concurrentie houdt Ahold vast aan zijn operationele margeverwachtingen en verwachte synergiën. Voor het tweede kwartaal gaat de markt uit van EUR 16 miljard omzet, vlakke organische omzetgroei en een operationeel resultaat van EUR 577 miljoen.

ABN AMRO verwacht dat Aegon een stabiele onderliggende winst van EUR 538 miljoen zal rapporteren. Echter, de Solvency2 ratio in Nederland en het plan van aanpak hiervoor zullen de meeste aandacht krijgen.

Op macrogebied publiceren veel landen volgende week cijfers over industriële productie (IP) en handelsbalanscijfers (HB). Op maandag komen industriële productiecijfers uit Duitsland en op dinsdag handelsbalans cijfers. Die laatste komen dinsdag ook uit Frankrijk en China, waarvan dubbelcijferige groei op jaarbasis wordt verwacht. Op dinsdag komt uit de VS ook het optimismecijfer van kleine bedrijven naar buiten (NFIB). Hier wordt een marginale stijging van 103,6 naar 103,8 verwacht. IP krijgen we woensdag uit Italië en op donderdag uit Frankrijk en het VK (0,0% op maandbasis verwacht). Die dag ook HB uit Italië en machine orders uit Japan (+3,7% op maandbasis verwacht). Tot slot op vrijdag inflatiecijfers in de VS in juli. De markt gaat uit van een stijging van 1,6% naar 1,8% op jaarbasis en 1,7% voor de kerninflatie. De markt zal deze cijfers nauwlettend in de gaten houden, want dit is een zorg van de Fed en bepaalt mede het toekomstig rentebeleid.