Beurzen op het hoogste niveau van het jaar

Opgaande lijn grafiek

Hoewel gedurende de week nieuwe recordstanden werden behaald, eindigden de meeste aandelenbeurzen de week in de min. De rentes daalden over het algemeen, terwijl de goudprijs steeg en de dollar weer wat sterker werd. Wereldwijd zochten aandelenbeurzen gedurende de week hogere niveaus op. In de Verenigde Staten (VS) waren dat recordniveaus, terwijl in Europa jaarrecords werden gemeten. De beurzen zijn echter zo hard opgelopen dat het sentiment wel heel positief was. Daardoor werd er aan het eind van de week wat winst genomen en sloten de meeste beurzen per saldo in de min. Ook kijkt de markt alvast uit naar de toespraak van president Trump volgende week.

Met een zeer drukke week achter de rug, staat er ook nog voldoende op het programma voor volgende week. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Op de obligatiemarkten daalden de rentes in de VS en Duitsland, terwijl ze licht opliepen in de periferie van Europa. Dit laatste komt door oplopende politieke spanningen. Dat de overige rentes daalden, heeft te maken met het feit dat de inflatieverwachtingen niet verder oplopen.

As US bond yields moved down, the price of gold breached GBP 1250 per troy ounce once more and the US dollar picked up a little relative to the euro. ABN AMRO adjusted its euro-dollar view in the week: we are no longer assuming parity and are now looking for an end-of-year exchange rate of 1.10.

Met de daling van de Amerikaanse rente, steeg de goudprijs weer tot boven de USD 1250 per troy ounce. De dollar sterkte weer wat aan ten opzichte van de euro. ABN AMRO stelde deze week ook zijn euro-dollar visie bij. Wij gaan er niet meer van uit dat de munten pariteit halen en verwachten een eindejaarskoers van 1,10.

Wat betreft de bedrijfscijfers zijn we redelijk bij het eind van het seizoen aanbeland. Opvallend is dat in Europa de Eurostoxx 600 in het vierde kwartaal een daling van de winst heeft laten zien van ruim 3%, terwijl de omzet met ruim 2% steeg. In de VS zijn de cijfers voor de S&P500 respectievelijk +5% en +4%. De daling van de Europese winsten op kwartaalbasis is onverwacht.

AEX door de 500 punten

De AEX-index heeft deze week enkele keren de 500 punten doorbroken, maar sloot uiteindelijk eronder. De gepubliceerde cijfers van bedrijven gaven een gemengd beeld. De AEX-index sloot de week lager rond een stand van 495 punten. Winnaars deze week waren de wat defensievere fondsen, zoals KPN, Wolters Kluwer en RELX. De laatste twee rapporteerden ook cijfers. Wolters Kluwer publiceerde mooie jaarcijfers, met organische omzetgroei van 3%. Ook waren de vooruitzichten voor 2017 van het bedrijf positief. Het beeld bij RELX was min of meer hetzelfde. Solide jaarcijfers die in lijn met de verwachting waren, een organische omzetgroei van 4% en een nieuw aandeleninkoopprogramma.

Naast cyclische namen als ArcelorMittal en Boskalis stonden vooral financiële waarden als NN, ING en ABN AMRO deze week onder druk. Binnen de financiële dienstverlening was het op het verzekeringsvlak druk qua resultaten. Aegon rapporteerde licht beter-dan-verwachte vierdekwartaalcijfers. Toch viel de kapitaalratio (solvency 2) tegen. Bij ASR was dat beeld anders. Dit bedrijf presenteerde zowel iets betere resultaten als een sterker-dan-verwachte solvency ratio. Bij Delta Lloyd vielen zowel de resultaten als de kapitaalratio tegen.

Tot slot rapporteerde GrandVision redelijke cijfers, die min of meer in lijn met de verwachtingen waren. De cijfers van BAM waren sterk, maar de vooruitzichten voor 2017 lagen onder de marktverwachting.

Deze week weer genoeg op de agenda

Met een zeer drukke week achter de rug, staat er ook nog voldoende op het programma voor volgende week. Op macro-economisch gebied worden aankomende week de definitieve cijfers van het producentenvertrouwen in de verwerkende industrie gerapporteerd (op woensdag). In de VS verwacht de markt dat de ISM Manufacturing index gelijk blijft op 56. Vrijdag komen ook de definitieve cijfers van het vertrouwen van producenten in de dienstensector naar buiten. Naast het producentenvertrouwen staat ook het consumentenvertrouwen in de eurozone op het programma. Verder staan er nog detailhandelsverkopen in Duitsland, en het persoonlijk inkomen en persoonlijke uitgaven in de VS in januari op de agenda. De markt gaat voor beide uit van een stijging van 0,3%.

Het cijferseizoen nadert zijn einde. Het zijn voornamelijk Europese bedrijven die nog moeten rapporteren. In de VS zijn echter nog Priceline.com, Berkshire Hathaway, Salesforce.com en de discount retailer Target aan de beurt. Enkele van de Europese bedrijven die volgende week hun boeken openen zijn; Anheuser-Busch InBev, Adecco, Continental, en GDF Suez. In Nederland zijn dit PostNL, Aalberts Industries, Ahold Delhaize, en ASM International.

De markt gaat uit van een winst per aandeel (WPA) voor Priceline, eigenaar van Booking.com, van USD 12,98. Dit is boven de range van het bedrijf zelf (USD 12,20 – 12,80). Verder gaf Priceline eerder aan dat het 20-25% groei verwacht in het aantal overnachtingen. Echter, datapunten van concurrenten geven tot dusver een gemengd beeld. Het grootste risico bij de publicatie is dat het bedrijf voor het eerste kwartaal voorzichtiger is dan de markt. Die gaat uit van een WPA in het eerste kwartaal van USD 10,55.

De markt kijkt voorzichtig uit naar de resultaten van biergigant Anheuser. De marktverwachtingen zijn sinds het derde kwartaal met zo’n 6-7% omlaag gekomen. Het bedrijf zou kunnen verrassen met eerder dan verwachte kostensynergieën. Ahold Delhaize presenteert zijn cijfers nadat het half januari al hele goede omzetcijfers had gerapporteerd. De markt zal vooral uitkijken naar de verwachting van het management wat betreft synergieën die al in 2017 kunnen worden behaald na de fusie.

Ralph Wessels, Kenniscentrum Beleggingsstrategie