Beurzen op het hoogste niveau van het jaar

Bar graph with a map of the world

Opnieuw wisten de aandelenbeurzen deze week verder te stijgen. De dollar bewoog zijwaarts ondanks het optreden van Janet Yellen en de rente liep licht op. De bedrijfscijfers waren afgelopen week redelijk positief.

De meeste bedrijven hebben de kwartaalcijfers ondertussen gerapporteerd. Volgende week presenteren nog enkele bedrijven hun cijfers. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De financiële markten keken afgelopen week vooral naar het tweedaagse optreden van FED-voorzitter Janet Yellen voor het Amerikaanse Congres. Op dinsdag en woensdag maakte zij duidelijk dat de FED niet te lang moet wachten met het verminderen van het ondersteunende beleid. In maart beoordeelt de FOMC of de Amerikaanse economie sterk genoeg is voor een verdere renteverhoging. Op woensdag werden ook de inflatiecijfers in de Verenigde Staten over januari bekend gemaakt. De kerninflatie kwam met 2,3% iets hoger uit dan in de maand december. De verwachting dat de FED de rente in maart gaat verhogen nam door deze cijfers toe.

De aandelenbeurzen reageerden positief op de woorden van Yellen. Ook omdat zij aangaf dat stimulering van de economie door de overheid welkom is. Zowel de S&P500 als de Dow Jones zetten een nieuwe all-time high neer. In Europa liepen de beurzen ook op naar het hoogste niveau van het jaar. De Japanse Nikkei wist de goede start van de week niet vast te houden en sluit de week iets lager af.

Op macro-economisch gebied stond in Europa de vraag centraal op welke wijze de ECB haar opkoopprogramma verder gaat invullen. Verder is de raming voor de economische groei in de eurozone in het vierde kwartaal licht neerwaarts bijgesteld. De toegenomen verwachting op een verhoging van de rente heeft deze week niet geleid tot een sterkere dollar. Tijdens de uitspraken van Yellen sterkte de dollar aanvankelijk flink aan, maar verloor gedurende de rest van de week aan kracht. De 10-jaarsrente in Europa en Amerika steeg deze week minimaal ondanks alle berichtgeving rondom de centrale banken. De spread tussen de rente in beide continenten blijft redelijk gelijk.

Deze week stonden hoofdzakelijk Europese bedrijven op de agenda met bedrijfscijfers. Het beeld in Europa is iets gematigder dan in de Verenigde Staten. De winsten van de bedrijven zijn redelijk in lijn tot iets beter, terwijl de omzetten wel hoger zijn dan verwacht. In de Verenigde Staten laat zo’n twee derde van de bedrijven een betere omzet zien en ongeveer helft van de bedrijven rapporteerde een hogere winst.

AEX op weg naar de 500 punten

De AEX-index heeft opnieuw een hoger niveau opgezocht en lijkt op weg naar de 500-punten grens. De cijfers van de bedrijven waren niet sterk genoeg om de 500-punten grens al te doorbreken.

De AEX-index begon de week voortvarend en steeg uit boven de 490 punten. Na het eerste optreden van Yellen op dinsdag zette de stijging van de AEX op woensdag verder door tot 497 punten. De 500-punten raakte donderdag weer wat verder uit het zicht en vrijdag levert de AEX iets in. De volgende AEX-fondsen presenteerden de kwartaalcijfers: Randstad, Akzo Nobel, DSM, ABN AMRO, Heineken, NN Group, Aegon en Vopak. Randstad rapporteerde op dinsdag uitstekende resultaten. Op de meeste gebieden presteerde het bedrijf beter dan verwacht en de beurs waardeerde dit met een stijging van ruim 4%. Op woensdag rapporteerden DSM en Akzo Nobel degelijke resultaten, maar werden daar op de beurs niet voor beloond. Akzo Nobel zakte na de bekendmaking van cijfers ruim 3% terug. Bij DSM vielen vooral de sterke resultaten van de divisie Performance Materials op. De cijfers van bierbrouwer Heineken waren iets beter dan verwacht. De groei in Azië zet stevig door en ook ontwikkelen Latijns-Amerika en Europa zich goed. De cijfers van NN Group op donderdag waren teleurstellend. Vooral de lager dan verwachte solvabiliteit zorgde voor een forse koersdaling van ruim 7%. Het bedrijf gaat wel meer dividend uitkeren dan verwacht. Op de laatste handelsdag van de week presenteerde Vopak zwakke cijfers en moet ruim 8% van zijn waarde inleveren. Aegon liet daarentegen redelijke cijfers zien met een iets betere winst en een solvabiliteit die in lijn ligt met de verwaching.

Cijfersseizoen gaat nog door

De meeste bedrijven hebben de kwartaalcijfers ondertussen gerapporteerd. Volgende week presenteren nog enkele bedrijven hun cijfers. Op macro-economisch gebied staat er minder op de agenda.

Macro-economisch kijken we begin volgende week naar een aantal inkoopmanagersindices in Europa, de Verenigde Staten en Japan. De marktconsensus is dat deze stabiel zijn gebleven ten opzichte van een maand eerder. Op woensdag krijgen we in Europa inflatiecijfers en worden in de Verenigde Staten de notulen van laatste FOMC meeting vrijgegeven. Op vrijdag wordt het consumentenvertrouwen in Amerika bekendgemaakt. Verder is het natuurlijk afwachten met welke plannen President Trump komt en hoe de financiële markten hierop reageren.

In Europa presenteren een aantal bedrijven volgende week hun cijfers. In Nederland rapporteert op maandag Grandvision en op dinsdag BAM de cijfers. Woensdag staat onder andere Wolters Kluwer op de agenda en komen ook de Duitse bedrijven Bayer en Fresenius met resultaten. Donderdag rapporteren de telecombedrijven Telefonica en Orange de cijfers. Ook het Franse Axa presenteert donderdag haar resultaten. Op vrijdag openen Basf en Fugro de boeken. In de Verenigde Staten is het rustiger. Hier staan bedrijven als Allergan, Wal-Mart en Mobileye op de agenda. Tenslotte presenteert het Chinese Baidu op vrijdag haar resultaten.