Beurzen zetten stap voorwaarts

Man met tablet en grafieken

Wereldwijd hadden beurzen een goede week. Het cijferseizoen vordert en het beeld daarvan wijzigde afgelopen week niet veel. Rentes daalden over het algemeen en de dollar won weer wat terrein. Macro-economisch hadden we geen hele volle agenda.

De AEX-index had een goede week en versloeg veel van zijn Europese broertjes. Toch waren het niet zozeer bedrijfsresultaten die de Amsterdamse beursgraadmeter een duwtje in de rug gaven. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Waar de twijfels over het beleid van president Trump aan het begin van de week nog zorgden voor wat aarzelende aandelenbeurzen, wijzigde dat beeld in positieve zin toen hij aankondigde dat hij een dezer weken een belastingplan zou presenteren. Zowel in Azië, Amerika als in Europa stegen de indices. Azië was het meest voortvarend, gevolgd door de Verenigde Staten (VS) en Europa. In de VS wist de S&P500 eindelijk door de psychologische grens van 2300 punten te breken. Ook won de dollar deze week weer wat terrein. De valuta werd ruim één procent sterker ten opzichte van de euro.

Op macro-economisch gebied was het een redelijk rustige week. Uit China kwam goed nieuws. De in- en exporten lieten een veel hogere groei zien dan verwacht. In Duitsland was het beeld een beetje gemengd. De handelsbalanscijfers vielen wat tegen. Zo ook de industriële productie, die in december onverwacht bleek te zijn gedaald. De fabrieksorders waren echter sterker gestegen dan verwacht, vooral die uit het binnenland. Bij de laatste twee cijfers moet wel worden opgemerkt dat deze volatiel kunnen zijn. Op de obligatiemarkten daalden over het algemeen de rentes, met uitzondering van Griekenland. Daar steeg de rente doordat zorgen over de schuldenberg weer toenemen. Dit komt mede doordat het IMF en Europa verschillende visies hebben om het Griekse schuldenprobleem op te lossen.

In Amerika nadert het eind van het bedrijfscijferseizoen. Ruim 70% van de S&P500 bedrijven heeft inmiddels gerapporteerd en het beeld is de afgelopen week niet veranderd. Winsten zijn beter dan verwacht, terwijl de omzet grotendeels in lijn is met de verwachting. De sectoren technologie en gezondheidszorg rapporteren goede cijfers, terwijl telecom- en nutsbedrijven tegenvielen. Opvallend is wel dat het beeld qua vooruitzichten is gedraaid. Waar dat twee weken geleden nog positief was, hebben nu per saldo meer bedrijven hun vooruitzichten naar beneden bijgesteld. In Europa zitten we nog midden in het cijferseizoen en is het beeld iets gematigder dan in de VS. Europese bedrijfsomzetten zijn wel beter dan verwacht, maar winsten zijn in lijn tot licht beter.

Goede week voor de AEX

De AEX-index had een goede week en steeg met ruim één procent en bivakkeert rond 490 punten. Cijfers van SBM Offshore waren min of meer in lijn met de verwachtingen, terwijl cijfers van TomTom gemengd waren. Het autogedeelte van het bedrijf deed het heel goed, terwijl het consumentengedeelte zwakte vertoonde.

Winnaars binnen de AEX waren deze week opnieuw de wat defensievere fondsen als Heineken, Unilever, Wolters Kluwer, RELX en Unibail-Rodamco. Ze lieten allemaal een weekwinst zien van meer dan drie procent. In dit rijtje stond ook het meer cyclische ASML, dat profiteerde van het goede sentiment in de technologiesector.

De verliezen onder de AEX-fondsen bleven beperkt met uitzondering van SBM Offshore. Hoewel de cijfers in lijn waren, reageerde de koers negatief. Andere verliezers waren NN en Randstad. Op vrijdagmorgen passeerde de AEX de 490 punten weer, mede door meevallende resultaten van staalfabrikant Arcelor Mittal.

Cijferseizoen nog niet ten einde

Hoewel we het hoogtepunt voorbij zijn, rapporteren aankomende week nog voldoende bedrijven hun cijfers. Ook de macro-economische agenda is redelijk gevuld.

Macro-economisch kijken we begin volgende week eerst nog achteruit met voorlopige economische groeicijfers over het vierde kwartaal van Japan, Duitsland en de Eurozone. Op kwartaalbasis is voor alle drie de verwachting dat de economie met 0,5% is gegroeid. In Duitsland wordt ook het sentiment onder beleggers bekendgemaakt met de zogenoemde ZEW-index.

In de VS staan later in de week de belangrijke detailhandelsverkopen op het programma. De markt gaat uit van een nipte groei van 0,1% in januari. Tevens worden inflatiecijfers, industriële productie en het optimisme van het MKB deze week in Amerika bekendgemaakt.

Aankomende week rapporteren ook weer voldoende bedrijven hun cijfers. Een greep uit de voornamelijk Europese lijst is: Credit Suisse, Devon Energy, Danone, Schneider Electric, Pepsico, Cisco Systems, IFF, Nestlé, Davita en Allianz. Ook veel Nederlandse bedrijven rapporteren, waaronder Randstad, Heineken, DSM, AKZO, Aegon, Vopak en Arcadi

ABN AMRO verwacht dat AKZO een daling van de omzet rapporteert en een operationeel resultaat (EBITDA) van EUR 406 miljoen. Wel is de verwachting dat het bedrijf op koers blijft voor zijn middellange termijndoelstellingen. We verwachten dat DSM de operationele winst fors heeft verbeterd (tot EUR 318 miljoen) en zijn iets positiever dan de consensus. Vooral de divisie Nutrition zal het goed hebben gedaan. Focus zal vooral liggen op de managementverwachting voor het hele jaar. ABN AMRO verwacht dat Aegon een lichte verbetering laat zien van zijn onderliggende winst voor belasting. We gaan uit van EUR 526 miljoen. Daarnaast verwachten we ook een kleine verbetering van de kapitaalratio (Solvency 2) naar 160%. Tot slot verwachten we dat Randstad op Valentijnsdag voor het vierde kwartaal eenzelfde trend laat zien qua organische omzetgroei als in het derde kwartaal. ABN AMRO gaat uit van 3,5%. We verwachten dat de operationele winst met 2% stijgt en zijn daarmee in lijn met consensus. Ook verwachten we dat het bedrijf zal melden dat de integratie van de recente overnames goed verloopt.