ECB drukt obligatiekoersen

Handen schudden

De centrale banken bepaalden de afgelopen week weer eens het beeld op de markten. De notulen van zowel de Fed als de ECB wijzen in de richting van een minder stimulerend beleid. Obligatiekoersen daalden daardoor en de obligatierente liep, vooral op donderdag, fors op.

Tijdens de G20 besprekingen staan drie hoofdonderwerpen op de agenda: handelspolitiek, de klimaatakkoorden van Parijs en de situatie en vooruitzichten voor Afrika. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De fase, waarin beide centrale banken zitten, is overigens verschillend. Het beleidsbepalend comité van de Fed heeft – volgens verwachting – aangegeven dat de rente geleidelijk verder zal worden verhoogd. Het venijn zat echter in de verwachting dat voor het einde van dit jaar aangegeven zal worden dat verschillende aflopende obligaties niet meer opnieuw zullen worden gekocht. Daardoor zal de balans kleiner worden, wat ook een verkrappend effect heeft. De ECB heeft tijdens de juni-vergadering voor het eerst aangegeven dat renteverlagingen niet meer waarschijnlijk zijn. Hier zat het venijn echter in de tijd die in de discussies werd besteed aan het tijdstip waarop de aankopen van obligaties zullen worden verminderd. Hoewel de obligatierente de afgelopen week betrekkelijk stabiel was, vond op donderdag een forse rentestijging plaats. De aandelenmarkten hadden daar ook van te lijden en die daalden in lijn met de obligatiekoersen. In de Verenigde Staten sloten de toonaangevende aandelenindices op donderdag per saldo lager dan vorige week vrijdag. In Europa, waar in het begin van de week nog een herstel had plaatsgevonden ten opzichte van de forse daling op vrijdag 30 juni, hoefde deze winst niet volledig te worden ingeleverd.

G-20; Trump ontmoet Poetin

Vrijdag en zaterdag vindt in Hamburg de G-20 bijeenkomt plaats. De bijeenkomst wordt overschaduwd door protesten en geopolitieke spanningen. Voor het eerst zullen de Amerikaanse en Russische presidenten elkaar ontmoeten. Tijdens de besprekingen staan drie hoofdonderwerpen op de agenda: handelspolitiek, de klimaatakkoorden van Parijs en de situatie en vooruitzichten voor Afrika. Vooral op de beide eerste terreinen heerst forse onenigheid tussen de Verenigde Staten en vooral Europa. Meer in de marge zal Trump Poetin wijzen op het destabiliserende Russische beleid in Oekraïne. Daarnaast zal Trump spreken met de regeringsleiders van China, Japan en Zuid-Korea over de dreiging van Noord-Korea. De positie van Rusland en een aantal grote opkomende landen (vooral India, Brazilië en Zuid Afrika) is op veel terreinen onduidelijk. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat er een eensgezinde slotverklaring zal kunnen worden opgesteld. Omdat geopolitieke spanningen daardoor zichtbaar worden, zou dit komende week negatief kunnen uitwerken op de financiële markten. Overigens moet de Europese economie daar volgens ons wel tegen bestand zijn. Er is sprake van een buitengewoon positieve ontwikkeling. Dat bleek de afgelopen week ook weer met goede cijfers over de detailhandelsverkopen en over de stemming onder inkoopmanagers in de Europese industrie.

AEX min of meer vlak

Ondanks een vrij volatiele week eindigde de AEX index min of meer vlak. Er was weinig richtinggevend bedrijvennieuws. Dat zal aankomende week gaan veranderen als het tweede kwartaal bedrijfscijferseizoen begint. De AEX-index rapporteerde deze week een klein verlies van 0,5%. Ondanks de vrij vlakke eindstand was de beweging gedurende de week groter. De Amsterdamse hoofdgraadmeter bewoog tussen de 514 en 506 punten en noteert nu rond de 509 punten. Het sentiment deze week werd grotendeels opnieuw bepaald door uitspraken van centrale bankmedewerkers. Dit had nog meer impact op obligatiemarkten dan op de aandelenmarkten. Toch had de stijgende rente wel zijn impact op rentegevoelige aandelen. De lijst met dalers werd aangevoerd door Unibail-Rodamco, dat 4.1% verloor. Unibail werd gevolgd door Randstad (-2,6%), Galapagos (-2,4%), en de uitgeverijen Wolters Kluwer en RELX (beide -1,9%). In de top stijgers staan allemaal financiële waarden: Aegon (+6,5%), NN (+4,7%), ABN AMRO (+3,6%) en ING (+3,3%). Gemalto (+3,2%) maakte de top 5 compleet. TomTom kwam deze week met positief nieuws waarin het bedrijf meldde dat het met Baidu (Chinese Google) gaat samenwerken om kaarten te ontwikkelen voor zelfrijdende auto’s. De activistische aandeelhouder Elliott laat Akzo vooralsnog niet met rust, nu PPG een half jaar in de wachtkamer staat. Elliott begint opnieuw een gerechtelijke procedure om een aandeelhoudersvergadering af te dwingen om eventueel de president-commissaris af te zetten. Elliott gaf tevens een belang van 9,5% in Akzo te hebben. HAL Trust meldde dat het opnieuw een 10% belang in Coolblue heeft gekocht. Hal schroefde daarmee zijn belang op naar 30%. Coolblue is na Bol.com de tweede online winkel in de Benelux. Supermarktketen Jumbo deed een bod op de Emté supermarkten van Sligro. Sligro is vooralsnog niet gediend van deze toenadering.

Internationaal blijven ook Qualcomm en Apple kibbelen of Apple moet betalen voor Qualcomm’s technologie in de iPhone. Afgelopen week klaagde Qualcomm Apple aan doordat het inbreuk maakt op Qualcomm’s patent. Samsung rapporteerde beter dan verwachte cijfers waarbij de wereldwijde vraag naar semi-conductors sterk bleef en ook de nieuwe Galaxy S8 het goed deed. Met de start van het cijferseizoen voor de deur gaven Reckitt Benckiser (onder andere de maker van Durex condooms) en Mondelez een omzetwaarschuwing omdat hun activiteiten geraakt zijn door de cyberaanval van afgelopen maand. Ook Bayer gaf een winstwaarschuwing, doordat voorraden van fruit- en groentebeschermingsmiddelen in Brazilië sterk en onverwachts waren gestegen.

Vantiv, de Amerikaanse betalingsverwerker, nam deze week branchegenoot Worldpay Group over voor GBP 7,7 miljard. Daarnaast liet de Europese Commissie weten dat General Electric, Merck, Sigma-Aldrich en Canon boetes kunnen verwachten, omdat ze bij overnames de commissie onvoldoende hebben ingelicht. Tot slot was er deze week veel nieuws vanuit de autosector. Verkopen in de VS waren in juni iets beter dan verwacht, maar vooral de Amerikaanse spelers lieten op jaarbasis dalingen zien. Volvo gaf aan vanaf 2019 alleen nog maar elektrische motoren te willen gebruiken, terwijl het aandeel Tesla sinds het hoogtepunt in juni meer dan 20% is gedaald. De markt maakt zich zorgen dat verkopen tegen zullen vallen.

Eerste resultaten over Q2 2017

Komende week start het tweedekwartaalcijferseizoen en kunnen de aandelenmarkten daar weer wat richting uit putten. Op macrogebied is het een rustige week met een paar interessante cijfers. Traditiegetrouw trappen de Amerikaanse grootbanken het cijferseizoen af, maar ook Pepsico rapporteert al cijfers. Van de grootbanken rapporteren Wells Fargo, JPMorgan Chase en Citigroup alle drie op vrijdag hun resultaten. Eerder lieten enkele banken, waaronder JPMorgan, weten dat de handelsactiviteiten van klanten binnen hun investment banking divisies tegenvielen. Dit is het gevolg van de lage volatiliteit op financiële markten in het tweede kwartaal. Overigens zullen na die opmerkingen de verwachtingen naar beneden zijn bijgesteld waardoor bij de presentatie weer ruimte is voor een positieve verrassing. Naast de handelsactiviteiten zien we ook dat de leningengroei in de VS afneemt. Met stijgende rentes kan wel de rentemarge zich verbeteren. Tot slot zijn alle banken zeer recentelijk geslaagd voor de stress tests. De balansen zijn dus in goede staat en daardoor is de kans op een verrassing klein. Op macrogebied kijken we naar het Beige Book van de Fed (over de economische ontwikkeling in de verschillende Fed-districten). Ook in de VS worden nieuwe cijfers bekend gemaakt over de Labor Market Conditions Index in juni , die een belangrijke maatstaf vormt voor het beleid van de Fed. Daarnaast verschijnen er in veel landen nieuwe gegevens over het verloop van de inflatie in juni. Het betreft China, de VS, Duitsland, Frankrijk en Italië. Andere interessante cijfers betreffen de industriële productie in Italië, Nederland en de EU als geheel en de detailhandel in de VS en Nederland. De interessantste cijfers verschijnen vanmiddag (vrijdag) in de VS over de werkgelegenheid en de werkloosheid in juni. Wij verwachten een toename met 177.000 banen, maar als u dit leest, is dat al bekend.