Een rustige week

Booreiland op de open zee

Afgelopen week was het nieuws beperkt. Belangrijkste nieuws kwam uit Frankrijk waar Macrons partij de parlementsverkiezingen won. Daarnaast blijft de olieprijs onder druk staan.

De olieprijs daalde opnieuw de afgelopen week. Het weekverlies was bijna 5%. Toenemende productie in mei en hoge voorraden zorgen voor een negatief sentiment. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Na enkele maanden zijn de verkiezingen in Frankrijk voorbij. Nadat Macron al eerder het presidentschap binnen wist te halen, wist hij afgelopen zondag ook de parlementsverkiezingen winnend af te sluiten. Zijn nieuwe partij, La République en Marche, wist een grote overwinning te boeken door 355 van de 577 zetels binnen te halen. De overwinning was al verwacht en had weinig impact op financiële markten. Dat kon niet gezegd worden van de olieprijs die afgelopen week opnieuw daalde. Het weekverlies was bijna 5%. Toenemende productie in mei en hoge voorraden zorgen voor een negatief sentiment. ABN AMRO verwacht nog steeds een olieprijs van USD 60 per vat aan het eind van het jaar, omdat zowel productie als voorraden wat zullen dalen. De rente bleef afgelopen week in de Verenigde Staten nagenoeg onveranderd. De rente in Europa daalde verder licht. De euro-dollar bleef ook stabiel en noteert rond de USD 1,12 per euro. Op macro-economisch vlak was er heel weinig nieuws. Bestaande huizenverkopen in de VS stegen in mei waar een lichte daling was verwacht. Op vrijdag vielen de voorlopige indicatoren van het producentenvertrouwen in Europa over juni tegen. De gecombineerde index van de verwerkende industrie en de dienstensector voor de Eurozone daalde van 56,8 naar 55,7 waar 56,6 was verwacht. Toch blijft het vertrouwen op een gezond niveau.

AEX opnieuw stapje terug

De AEX index deed afgelopen week opnieuw een stapje terug. Veel beurzen in Europa en Amerika kwamen amper van hun plaats. Met dalende olieprijzen bleef de energiesector onder druk staan. De Amsterdamse beursgraadmeter moest deze week opnieuw wat terrein prijsgeven en verloor -0,8%. De index noteert nu rond de 518 punten. Bij de dalers moest verzekeraar NN het grootste verlies incasseren (-3,4%), gevolgd door Shell (-3,3%), Aegon (-2,3%) en Altice (-2,2%). ArcelorMittal was deze week de grootste stijger en boekte 5,4% winst, gevolgd door Philips (+2,9%) en ASML (+1,1%). Philips steeg door berichten in de Times, dat een activistische aandeelhouder een belang in het bedrijf aan het opbouwen is. Later werd dit tegengesproken. ASML profiteerde van het herstel in de technologiesector. Dit zagen we ook in de VS waar de NASDAQ index ruim één procent won. De overige Amerikaanse indices bleven onveranderd. In Europa was het beeld ook vlak, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en Spanje waar de hoofdindices net als de AEX index een stapje terugdeden. Het beeld in Azië was het gunstigst met winst in Japan en een dikke winst in China. De winst in China kwam mede doordat enkele Chinese bedrijven voor het eerst tot de MSCI indices werden toegelaten. In Nederland was het nieuws deze week beperkt. SBM Offshore won een contract van ExxonMobil. SIF kreeg een order kreeg om de funderingen (monopiles) van het windmolenpark Albatros te bouwen.

Internationaal waren de cijfers van Oracle, FedEx en Adobe Systems allemaal beter dan verwacht. Opvallendste nieuws was dat Uber oprichter Travis Kalanick ontslag nam als baas van zijn bedrijf, nadat de afgelopen tijd veel negatief nieuws naar buiten was gekomen over het slechte werkklimaat bij Uber. In de automobielsector schrapte Ford plannen om de kleine Focus modellen in Mexico te gaan bouwen. De productie in Amerika wordt wel gestopt om kosten te besparen. Het model gaat nu voornamelijk uit China worden geïmporteerd. Tesla is ook van plan om in China voor het eerst auto’s te gaan produceren. Bij de vliegshow in Parijs wist Boeing voor het eerst in jaren meer orders binnen te halen dan Airbus. De totale waarde van Boeings contracten was USD 52 miljard. De Italiaanse bank Intesa Sanpaolo heeft aangeboden om twee in moeilijkheden verkerende banken in de regio Venetië over te nemen. Dit moet dan wel voor een symbolisch bedrag zijn en niet ten koste gaan van het dividend en de kapitaalratio’s van Intesa. Uit dezelfde sector lijken een aantal grote zakenbanken Frankfurt te kiezen als vestigingsplaats in Europa vanwege de Brexit. Tot slot zette Amazon afgelopen vrijdag koersen van retailers en supermarktketens als Wal-Mart en Ahold fors onder druk. Amazon kondigde aan de supermarktketen Whole Foods Market voor USD 13,7 miljard over te nemen. De angst is dat de overname tot toenemende concurrentie zal leiden in de supermarktbranche en dat Amazon ook hier ontregelend te werk zal gaan.

Geen schokkende zaken

Komende week is de agenda redelijk gevuld, maar het zijn geen schokkende zaken. Op macrogebied zijn er enkele interessante cijfers en tevens rapporteren weer een paar bedrijven cijfers, die een gebroken boekjaar hebben. Dit zijn Monsanto, Nike en H&M. H&M rapporteert donderdag voorbeurs, terwijl Nike nabeurs rapporteert. De maandelijkse omzet-updates van H&M hebben dit jaar bijna allemaal tot teleurstelling geleid met lager dan verwachte groei. Hierdoor is de verwachting dat de omzet in het tweede kwartaal met dezelfde vergelijkingsbasis een daling laat ziet ten opzichte van vorig jaar. Dit was ook in het eerste kwartaal het geval. De druk op het management neemt daardoor toe om het tij te keren. Ook het sentiment rond het aandeel Nike is niet goed. De groei in de sportkledingmarkt in de VS neemt af en commentaar van Foot Locker en Adidas duidt op een vertraging van de omzetgroei in West-Europa. De markt gaat uit van een winst per aandeel (WPA) van USD 0,50 voor het vierde kwartaal en hoopt dat het vooruitzicht voor 2018 niet teveel zal tegenvallen (WPA van USD 2,52 verwacht).

Op maandag komt in Duitsland de IFO index (producentenvertrouwen) naar buiten. De markt verwacht dat het vertrouwen redelijk onveranderd en op het hoogste niveau sinds jaren blijft. Dezelfde dag wordt in de VS de groei in orders van duurzame goederen gerapporteerd, de markt verwacht een daling van -0,7%. Donderdag komen uit de Eurozone enkele vertrouwensindicatoren naar buiten over onder andere de economie, het investeringsklimaat, en het consumentenvertrouwen. Er worden voor juni marginale stijgingen ten opzichte van mei verwacht. Op dezelfde dag komt er in de VS een tussentijdse update van de economische groei over het eerste kwartaal. De markt verwacht echter dat de groei op jaarbasis op 1,2% blijft staan. Gedurende de week wordt in de VS ook nog enkele cijfers over de huizenmarkt bekend gemaakt.

Het meeste macro-nieuws wordt vrijdag gepubliceerd. China komt met het producentenvertrouwen van juni waar een lichte daling van 51.2 naar 51.0 wordt verwacht. In Japan komen onder andere inflatiecijfers naar buiten (+0,5% op jaarbasis verwacht). Ook zijn er inflatiecijfers uit de Eurozone, waar een verdere daling naar 1,3% wordt verwacht. Tot slot nog de VS. Die komen met cijfers over persoonlijk inkomen (0,3%) en uitgaven (0,1%), en het consumentenvertrouwen gemeten door de universiteit van Michigan, naar verwachting blijft die onveranderd op 94,5.