Een volatiele week

Aandelencijfers met trendgrafiek

Afgelopen week kwam de volatiliteit terug in de financiële markten. Oorzaak waren uitspraken van enkele centrale bankpresidenten, die hintten op (verdere) verkrappende monetaire maatregelen.

De AEX had een slechte week met redelijk wat bedrijvennieuws. Toch ging de index vooral mee in het wereldwijde beurssentiment. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Ook aandelenmarkten deden deze week een stap terug. Grootste verliezer was Europa (verlies tussen de één en twee procent), gevolgd door Japen en de Verenigde Staten (VS) met een verlies van rond de half procent, terwijl Chinese beurzen een mooie plus lieten zien. De technologiehoek bleef ook onder druk staan. De NASDAQ index verloor 1,5%.

Met de uitspraken van Draghi werd de euro sterker en noteert rond de 1.14 versus de dollar. Op de oliemarkt trad wat herstel op met een weekwinst van 5%, maar zowel WTI en Brent blijven ruim onder de USD 50 per vat noteren. Ook goud had een zeer volatiele week maar wist het verlies te beperken tot 1% en noteert rond USD 1244 per troy ounce.

Tot slot waren de macro-economische cijfers deze week beperkt. De Duitse Ifo-index (producentenvertrouwen) steeg en was beter dan verwacht. Ook werd de economische groei in de VS over het eerste kwartaal naar boven bijgesteld van 1,2% naar 1.4%. Enkele huizencijfers in de VS vielen echter tegen, terwijl het producentenvertrouwen in China onverwachts steeg.

AEX in mineur

De AEX had een slechte week met redelijk wat bedrijvennieuws. Toch ging de index vooral mee in het wereldwijde beurssentiment. De hoofdindex op het Damrak verloor deze week 2% en noteert rond de 510 punten. Grootste verliezer deze week was Altice (-7,3%), gevolgd door Wolters Kluwer (-5,8%), Galapagos (-5,0%), ASML (-5,0%) en Philips (-4,9%). Philips kondigde deze week aan dat het het Amerikaanse Spectranetics voor EUR 1,9 miljard overneemt. Het bedrijf is een grote speler op het gebied van catheters die blokkades in aderen weglaseren. De overname is een goede strategische stap en vormt Philips nog meer om naar een gezondheidsbedrijf. Wel betaalt Philips er een behoorlijke prijs voor. Philips kondigde ook aan met ingang van het derde kwartaal voor maximaal EUR 1,5 miljard aandelen te gaan inkopen. Bij de stijgers zaten deze week veel financiële bedrijven als gevolg van de uitspraken van Draghi. Tot deze stijgers behoren Aegon (+4,1%), NN (2,4%), ING (2,1%) en ABN AMRO (1,2%). Toch was het nieuws niet allemaal goed. Aegon en NN moesten deze week een gevoelige nederlaag in de rechtbank incasseren naar aanleiding van de woekerpolis zaken. Daarnaast verkocht de Nederlandse Staat 7% van haar belang in ABN AMRO en houdt het na de verkoop een belang over van 63%. Naast de financiële instellingen behoorden ook ArcelorMittal (+3,8%) en SBM Offshore (+1,9%) tot de stijgers. Overig Nederlands nieuws kwam uit Zeeland waar na veel getouwtrek werd besloten voor het ontwikkelen van een vakantie-eiland in het Grevelingenmeer. Hiervoor zal Boskalis de baggerwerkzaamheden gaan uitvoeren. Tot slot gaf de baas van DSM aan dat DSM in China met meer dan 10% groeit en dat de activiteiten in de VS ook snel groeien.

Internationaal speelden er deze week een aantal zaken op bedrijvengebied. Allereerst waren de cijfers van Monsanto en Nike beter dan verwacht. Vooral het vooruitzicht van Nike en de mededeling dat het beter gaat samenwerken met winkels kon beleggers bekoren. Cijfers van Blackberry vielen tegen. Daarnaast ontving Alphabet (Google) een boete van EUR 2,4 miljard van de Europese commissie voor het benadelen van concurrenten bij zoekresultaten voor het doen van aankopen. In de VS deden de financiële waarden het deze week goed. Dit kwam doordat alle grote banken, waaronder JPMorgan Chase en Bank of America, voor de stress tests slaagden en goedkeuring kregen voor hun dividendbeleid en aandeleninkoopprogramma’s. Door de cyberaanval deze week werden vooral de activiteiten van TNT Express (FedEx) en A.P. Moller-Maersk geraakt. Werkzaamheden liepen vertraging op of moesten worden stilgelegd. Qua overnamenieuws lijkt het voor Qualcomm een moeilijk verhaal te worden om NXP over te nemen als het zijn bod niet verhoogd. Maar 12,5% van de aandelen zijn tot nu toe aangemeld. Tot slot is Nestlé de volgende in de rij die word achtervolgd door een activistische aandeelhouder. Third Point hedge fund wil dat er verandering komt, bijvoorbeeld door L’Oreal te verkopen. Het hedge fund was misschien wat voorbarig, want vlak na die bekendmaking kondigde Nestlé aan voor CHF 20 miljard aandelen in te gaan kopen en dat het uitkijkt om overnames te doen.

Een volle macro week

Komende week is de macro-agenda goed gevuld, terwijl het bedrijfscijferseizoen nog twee weken op zich laat wachten. Wel rapporteren enkele bedrijven met gebroken boekjaar. In de VS is dat Yum Brands, bekend van KFC en Pizza Hut, en in Azië zijn dat Seven & I en Samsung Electronics. Aankomende week worden een hoop belangrijke macro-economische cijfers gerapporteerd. De week staat vooral in het teken van het producentenvertrouwen, aan het begin van de week binnen de verwerkende industrie en halverwege de week over de dienstensector. Veel van deze vertrouwensindicatoren zijn definitieve cijfers, nadat vorige week eerste indicatoren werden gepubliceerd. Ten opzichte van die cijfers worden geen veranderingen verwacht. Daarnaast wordt op maandag in Japan de Tankan index (ook het producentenvertrouwen) bekend gemaakt. Voor het tweede kwartaal is de verwachting dat de index verder stijgt van 12 naar 15 in het eerste kwartaal. Op maandagmiddag wordt in de VS de ISM Manufacturing index gerapporteerd. De markt verwacht een marginale stijging van het producentenvertrouwen van 54,9 in mei naar 55,0 in juni.

Op woensdag worden in de Eurozone detailhandelsverkopen bekend gemaakt. De markt gaat uit van een stijging van 0.3% op maandbasis. Woensdagavond komen ook de notulen van de laatste Fed vergadering naar buiten. De markt zal daarbij vooral opletten of de toon van het verslag verandert. Donderdag komt in de VS het ADP banenrapport naar buiten. Dit rapport is de voorloper van het belangrijkere banenrapport op vrijdag. De markt gaat uit van een stijging van 178.000 banen. Later op donderdag wordt ook het vertrouwen in de dienstensector gerapporteerd, de ISM Non-Manufacturing index. De verwachting is dat deze index licht daalt van 56,9 naar 56,5 in mei. Tot slot worden op vrijdag in veel Europese landen industriële productiecijfers over mei gerapporteerd. De markt verwacht stijgingen van 0,3%, 0,5% en 0,3% op maandbasis voor respectievelijk Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De week wordt in de VS afgesloten met de werkgelegenheidscijfers. De markt gaat uit van 179.000 nieuw gecreëerde banen in juni en een gelijkblijvend werkloosheidscijfer van 4,3%.