Euforie op beurzen door Macron

Aandelencijfers met wereldkaart

De overwinning van Emmanuel Macron (met op de tweede plaats Marine Le Pen) in de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen heeft tot euforie op de aandelenbeurzen geleid. Verder stond het belastingplan van president Trump in de belangstelling.

De afgelopen week was er een vergadering van de ECB, waarin een lichte verschuiving naar een wat evenwichtiger standpunt over economische en inflatievooruitzichten was te bespeuren. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het angstscenario dat twee populistische en eurosceptische kandidaten (de linkse Mélenchon en de rechtse Le Pen) op 7 mei voor de eindoverwinning zouden strijden, is dus van tafel. Bovendien lijkt een overwinning van Macron op 7 mei volgens de peilingen zeer waarschijnlijk. De Franse beurs won afgelopen maandag ruim 4% en de andere Europese aandelenbeurzen volgden op lichte afstand (Duitse DAX: 3,4% en de AEX: 2,25%). Het renteverschil op de obligatiemarkt tussen Frankrijk en Duitsland liep terug van 63 basispunten tot 46 basispunten (voor looptijden van 10 jaar), als saldo van een lichte stijging van de Duitse en een daling van de Franse rente.

In de Verenigde Staten werd woensdag het langverwachte belastingplan van president Trump gepresenteerd door minister van Financiën Mnuchin en economisch adviseur Cohn. Het bevat een vereenvoudiging van de inkomstenbelasting (van 7 naar drie schijven, een verlaging van de tarieven tot 35%, 25% en 15% en een verdubbeling van de belastingvrije voet tot circa USD 12.000 per persoon). De vennootschapsbelasting wordt verlaagd van 39,5% tot 15% en er komen meer (kleine) bedrijven onder deze lage belasting te vallen. De gedachte erachter is dat extra groei zal worden gegenereerd, waardoor de belastingopbrengst per saldo zal toenemen. Dit idee, dat wordt toegeschreven aan Arthur Laffer, heeft in het verleden (bijvoorbeeld onder Reagan) echter niet gewerkt. Een sterke stijging van de Amerikaanse staatsschuld is dus waarschijnlijk, tenzij de plannen door het congres sterk worden afgezwakt. Zelfs veel republikeinen in het congres vinden de plannen veel te ver gaan.

De afgelopen week was er een vergadering van de ECB, waarin een lichte verschuiving naar een wat evenwichtiger standpunt over economische en inflatievooruitzichten was te bespeuren. Wellicht wordt er komende maand wat meer bekend over tijdstip en mate waarin de ECB het opkoopprogramma van obligaties gaat afbouwen. We verwachten dit pas in 2018.

AEX heeft alleen maandag nodig

De AEX-index had een hele goeie week en dat was volledig toe te schrijven aan de maandag. We zitten midden in het cijferseizoen en vooralsnog verloopt dat zeer voorspoedig. Veel bedrijven rapporteren beter dan verwachte cijfers. Op het Damrak dikte de AEX-index de afgelopen week bijna twee procent aan en noteert rond de 522 punten. Daarmee ging Amsterdam mee in de Europese euforie na de eerste ronde van de verkiezingsuitslag in Frankrijk. Grootste stijgers waren Altice (+10%), ABN AMRO (+5%), ING (+5%), en Philips (+4%). Bij de dalers voerde Gemalto (-10%) de lijst van absolute dalers aan, gevolgd door Galapagos (-1%), en KPN (-1%).

De markt was blij met de cijfers van Philips. Hoewel resultaten van de divisie HealthTech wat gemengd waren, was Personal Health zoals verwacht, de aanjager van de beter-dan-verwachte cijfers. De Lighting divisie deed het ook goed en had al eerder gerapporteerd. Philips herhaalde zijn verwachtingen voor dit jaar en de middellange termijn. Ook Randstad rapporteerde beter-dan-verwachte cijfers. De markt ging uit van forse groei, maar de uitzendorganisatie deed het nog beter. De marge verbeterde in elk land met uitzondering van Noord Amerika. Dat is erg knap, aangezien er sprake is van prijsdruk. Het bedrijf gaf aan dat de groei in april op hetzelfde niveau aanhoudt. KPN kwam met een redelijke update. De omzet daalde volgens verwachting. Het bedrijf herhaalde zijn verwachting voor het hele jaar. Tot slot waren in Nederland de resultaten van BinckBank volgens verwachting. Internationaal reageerden belegger enthousiast op resultaten van McDonald’s, Caterpillar, Amazon, DuPont, Biogen, en Alphabet, terwijl resultaten van Microsoft en US Steel tegenvielen. De cijfers van Novartis waren volgens verwachting. Nieuws over Akzo kon ook deze week niet uitblijven. PPG verhoogde zijn bod op Akzo tot EUR 96,75. Akzo heeft aangegeven het bod goed te bestuderen, wat al een verbetering is ten opzichte van de vorige biedingen. Tot slot gooit JAB het luxe schoenenmerk Jimmy Choo en Bally International in de verkoop.

Focus op investeringen Shell

Het rapportageseizoen van bedrijven gaat de komende week onverminderd verder. Zwaargewichten als Apple en Shell zullen het beeld bepalen. Ook op macrogebied is er een interessante agenda met de Amerikaanse werkgelegenheid als uitsmijter. Een greep uit de lange lijst van bedrijven, die hun resultaten publiceren: DSM, Shell, THK Groep, Mastercard, BP, Pfizer, Apple, Facebook, Gilead Sciences, Volkswagen, BNP Paribas, HSBC, Anheuser-Busch Inbev, Adidas, BMW, en Siemens. Op dinsdag rapporteert DSM zijn cijfers. De markt verwacht dat het chemieconcern mooie groeicijfers rapporteert en een operationeel resultaat van EUR 328 miljoen (+11% op jaarbasis). De verwachting is dat de divisie Nutrition dubbelcijferige groei laat zien. Dit komt door kostenbesparingen en doordat DSM profiteert van gestegen vitamine A en E prijzen. De verwachting is dat de divisie Performance Materials een groei van de operationele winst laat zien van rond de 6%. Daarnaast is de verwachting dat DSM zijn vooruitzicht voor 2017 herhaalt. De markt gaat uit van 7% operationele winstgroei voor dit jaar.

Op dezelfde dag rapporteert ook Apple nabeurs zijn cijfers. De tech-gigant heeft een gebroken boekjaar en rapporteert tweedekwartaalcijfers. Beleggers zullen vooral benieuwd zijn of de iPhone verkopen een stijging of daling laten zien op jaarbasis. Daarnaast is de focus op China, of de verkopen daar verbeteren zodat in de toekomst weer sprake kan zijn van groei. Tevens is de vraag in hoeverre de marge onder druk komt door de sterke dollar en stijgende kosten. Tot slot kijkt de markt uit naar de vooruitzichten voor volgend kwartaal. Overigens is de markt al erg bezig met 2018 wanneer de iPhone 8 wordt gepresenteerd met 3 verschillende modellen.

Op donderdag komt Shell voorbeurs met cijfers. Met een relatief lage olieprijs blijft de focus op kostenbesparingen en desinvesteringen om de balans op orde te brengen. De vrije kasstromen waren vorig kwartaal goed en zullen naar verwachting dit kwartaal verbeteren. Dit is belangrijk om het dividend veilig te kunnen stellen. Dat neemt niet weg dat sommige analisten van mening zijn dat Shell te weinig investeert om in de toekomst te kunnen groeien. Op macrogebied zal de aandacht de komende week uitgaan naar de definitieve cijfers van het sentiment onder inkoopmanagers in veel landen. In de eurozone ligt de index op een hoog niveau (56 à 57), zowel in de industrie als in de dienstensector en vond volgens voorlopige cijfers ook nog een stijging plaats ten opzichte van maart. Verder komt op 2 en 3 mei het beleidsbepalende comité van de Federal Reserve bijeen om over de rente te spreken. We verwachten deze keer geen rentewijziging maar misschien wordt er een indicatie gegeven over het tijdstip dat begonnen wordt met het verkleinen van de balans. In de Europese Unie worden de komende week nieuwe gegevens gepubliceerd over de detailhandelsverkopen in maart. Dit is één van de gegevens die duidelijk moeten maken dat het verbeterde consumentenvertrouwen ook daadwerkelijk leidt tot groei in de bestedingen. Tot slot verschijnen volgende week vrijdag de maandelijkse gegevens over de Amerikaanse arbeidsmarkt in april. Na de teleurstellende toename van de werkgelegenheid in maart (98.000), wordt voor april een stijging met circa 200.000 banen voorzien.