Financiële markten deden afgelopen week een stapje terug

Aandelencijfers

Wereldwijd liggen de aandelenkoersen er nog steeds goed bij maar beleggers namen de afgelopen week per saldo wel wat gas terug. Op de obligatiemarkten liepen de koersen iets op en de rente iets terug waardoor de slechtste jaarstart ooit iets werd verzacht.

Ondanks alle bedrijfsresultaten en macro-economische cijfers eindigde de AEX-index redelijk vlak ten opzichte van vorige week. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Er was de afgelopen week heel veel macro-economisch nieuws en dat was wederom overwegend positief. Het sentiment onder inkoopmanagers blijft uitstekend en de bijbehorende indices comfortabel boven de 'groei-noch-krimp-stand' van 50. Her en der werden hele lichte dalingen ten opzichte van de niveaus in december bereikt, maar dat is niet ongewoon in deze fase van de cyclus. Verder nemen de signalen toe dat de wereldhandel de afgelopen maanden sterker is gegroeid dan verwacht. Dat is te zien aan de overslagvolumes op grote internationale luchthavens. Daarnaast neemt ook de inflatie in veel landen eindelijk toe tot niveaus die de doelstellingen van centrale banken beginnen te benaderen. Dat is weliswaar (nog) vooral het gevolg van de stijging van energie- en voedselprijzen en de kerninflatie loopt zelfs enigszins terug, maar de angst voor deflatie neemt er wel door af.

De uitkomsten van de beleidsvergadering van de Federal Reserve hadden weinig effect op de markten. De analyse van de Fed is dezelfde als hiervoor beschreven: de economie verbetert verder. Dat de rente vooralsnog ongewijzigd bleef, was conform de verwachtingen. In de Amerikaanse politieke situatie werden weer nieuwe dieptepunten bereikt met het inreisverbod voor groepen buitenlanders en de opmerkingen van Peter Navarro, de belangrijkste handelsadviseur van Donald Trump, over de vermeende onderwaardering van de euro (die hij sarrend de D-mark noemde). Voor het inreisverbod is het bedrijfsleven - waaronder bijvoorbeeld de tech-sector in Siliconvalley - erg bevreesd en boos vanwege de behoefte aan hoogopgeleide werknemers. Per saldo moesten de aandelen enig terrein prijsgeven, in de Verenigde Staten 0,5% tot 1%, in Europa over het algemeen iets meer.

Ondanks al het cijfergeweld weinig richting voor de AEX

Ondanks alle bedrijfsresultaten en macro-economische cijfers eindigde de AEX-index redelijk vlak ten opzichte van vorige week. Het resultatenseizoen is nog steeds in volle gang. Over het algemeen zijn de vooruitzichten van bedrijven iets beter dan verwacht.

De AEX-index verloor afgelopen week licht terrein (-0,3%) en noteert nu rond de 485 punten. De Amsterdamse beursgraadmeter deed het daarmee over het algemeen beter dan zijn Europese broertjes. Goede cijfers van zwaargewichten Shell en ING hielpen de index, maar het waren vooral de defensieve bedrijven als Wolters Kluwer, RELX (het oude Elsevier) en Heineken, die met ABN AMRO de kar trokken. Vopak, SBM Offshore, KPN, ArcelorMittal en NN waren de grootste verliezers. KPN verloor terrein, ondanks resultaten die in lijn waren met de verwachting en de stabiele trends. Winstgroei blijft echter een issue. Vopak was de grootste verliezer. Iran opent nieuwe capaciteit die zeer concurrerend is met terminals van Vopak in de Verenigde Arabische Emiraten.

We zitten nu op de piek van het bedrijfscijferseizoen. In de Verenigde Staten (VS) rapporteerden Apple en Facebook deze week beter-dan-verwachte cijfers. Bij Amazon was het plaatje echter wat gemengd en vielen de vooruitzichten licht tegen. Over het algemeen is het beeld op het gebied van de bedrijfsresultaten niet veel veranderd ten opzichte van vorige week. Bedrijven rapporteren beter-dan-verwachte cijfers. Het is vooral positief dat in Amerika meer bedrijven hun vooruitzichten verhogen dan verlagen. Deze ratio is positief en dat komt vooral doordat minder bedrijven hun vooruitzichten verlagen ten opzichte van voorgaande kwartalen. We zijn nog lang niet aan het einde van het seizoen, maar als deze ratio positief blijft, zou dat pas de derde keer in de VS zijn sinds eind 2011.

Drukke week voor de boeg

Het resultatenseizoen is nog steeds in volle gang en de komende week zal ook weer een groot aantal bedrijven hun resultaten over het vierde kwartaal rapporteren. Daarnaast zien we een redelijk gevulde macro-economische agenda.

Een greep uit de lange lijst met bedrijven die aankomende week rapporteren is; BNP Paribas, Coca-Cola, Ryanair, BP, ABB, Sanofi, Klepierre, Allergan, Walt Disney, Gilead Sciences, Total, Sanofi, L'Oreal, en Syngenta. In Nederland rapporteren onder andere TomTom, SBM Offshore en Arcelor Mittal.

De mening van ABN AMRO is min of meer in lijn met de consensus voor SBM Offshore, een omzet van EUR 2,1 miljard wordt verwacht en een operationeel resultaat (EBITDA) van EUR 730 miljoen. Hiermee is de markt iets positiever dan het bedrijf zelf. Wij verwachten verder dat het bedrijf steeds meer vertrouwen krijgt in de toekomst, omdat het zich voor steeds meer projecten inschrijft. Ook zorgen de solide kasstromen voor vertrouwen in het dividendbeleid. De markt verwacht dat Arcelor Mittal over het vierde kwartaal een operationeel resultaat van USD 1,56 miljard boekt. Verder verwacht de markt meer informatie over het productiviteitsverbeteringsprogramma dat vorig jaar is gestart en tot 2020 loopt.

Internationaal is de verwachting dat Coca Cola op jaarbasis een daling in de winst- en omzet rapporteert. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door recente overnames en desinvesteringen. Bij Walt Disney zal de focus liggen op ESPN, het betaalde sportkanaal. Kan het bedrijf de dalende trend in abonnees van de afgelopen drie jaar keren? Tot slot rapporteert ook het Franse farmaceutische bedrijf Sanofi cijfers. Consensus voor heel 2016 is een winst per aandeel van EUR 5,65. Resultaten zullen gedreven worden door groei in Multiple sclerosis, Vaccinaties en Zeldzame ziektes, terwijl de verwachting is dat Diabetes daalt. Focus van de markt zal zich voornamelijk richten op de outlook voor 2017.

Op macro-economisch gebied is het een redelijk normaal gevulde week. Cijfers over de industriële orders in Duitsland in december zullen in het begin van de week vermoedelijk de aandacht trekken evenals de industriële productie in diezelfde maand. In Frankrijk en Italië zullen die laatste cijfers tegen het einde van de week bekend worden gemaakt. Verder komen er veel cijfers uit China, onder andere over de ontwikkeling van de exporten, de importen en de handelsbalans in januari en ook over de inkoopmanagersindex in de dienstensector in januari, gemeten door Caixin (dat de kleinere private bedrijven onderzoekt). Verder verschijnen er ook nog nieuwe gegevens over de Chinese inflatie in januari. Uit het Verenigd Koninkrijk komt een tweede schatting van het Bruto Binnenlands Product in het vierde kwartaal van 2016. In de eerste schatting, die twee weken geleden werd gepubliceerd, bedroeg de groei 0,5% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. In de Verenigde Staten kijken we tenslotte met belangstelling uit naar nieuwe cijfers over het consumentenvertrouwen in februari (gemeten door de universiteit van Michigan) en ook naar de Labor market conditions index in januari. Deze laatste index biedt wat meer inzicht in het verloop van de werkgelegenheid en werkloosheid in de Verenigde Staten dan het banenrapport dat vanmiddag (vrijdag) is gepubliceerd (maar op het moment van schrijven nog niet bekend is). Van Fed-voorzitter Yellen is bekend dat ze veel belang hecht aan de bredere conditions index.