Geen richting vanuit macro

Wereldbol schijnt op administratie

De macro-cijfers van deze week konden de markt geen sturing geven. Over het algemeen vielen de export- en importcijfers (E&I) en de industriële productiecijfers (IP) van de landen die ze rapporteerden deze week tegen. Dat begon in China waar de E&I nog wel dubbelcijferige groei op jaarbasis liet zien, terwijl in Duitsland zowel de E&I als de IP onverwachts daalden. Ook de IP in Frankrijk vielen tegen, terwijl ze in het Verenigd Koninkrijk (VK) en vooral Italië meevielen. Toch moet worden opgemerkt dat IP een volatiel verloop kunnen hebben en is het te vroeg voor conclusies nu productie- en exportlanden als Duitsland en China een maandje tegenvallen.

Deze week laaide de spanning tussen de VS en Noord-Korea weer volledig op en deze keer trokken financiële markten zich er wel wat van aan. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Op de oliemarkt kwamen de olievoorraden in de Verenigde Staten (VS) deze week opnieuw veel lager uit dan verwacht en beloofden de twee grootste producenten binnen de OPEC, Saoedi Arabië en Irak, zich aan de productiebeperkingen te houden. Het gaf geen impuls aan de olieprijs, die deze week onveranderd bleef.

Geopolitieke spanning terug

Deze week laaide de spanning tussen de VS en Noord-Korea weer volledig op en deze keer trokken financiële markten zich er wel wat van aan. Hoewel de dreiging vanuit Noord-Korea aan het begin van de week nog enigszins terzijde werd geschoven, zorgden tweets van Trump en het antwoord vanuit Noord-Korea halverwege de week toch voor een vlucht uit risicovolle beleggingen. Rex Tillerson probeerde de tweets van Trump nog diplomatiek te verzachten, maar de president van de VS ging er daarna toch weer overheen. Noord-Korea liet zich er niet door uit het veld slaan en dreigde met aanvallen op Guam.

Mede door dit woordengeweld daalden de aandelenindices fors. Europa verloor tussen de twee en drie procent, Azië zat daar iets achter, terwijl de verliezen in de VS opliepen tot twee procent. Door de toegenomen spanningen daalden de lange rentes, steeg de goudprijs (+1,5%) en werd de dollar wat sterker ten opzichte van de euro. Hoewel geopolitieke spanningen dit jaar een toenemend risico vormen, gaat de markt niet uit van een volledige escalatie en nucleaire oorlog. Toch kunnen financiële markten wel heftig reageren en is het vooral van belang dat het herstel van de wereldeconomie er niet door wordt geschaad. Vooralsnog worden de sterke woorden van president Trump ook gezien als middel om China onder druk te zetten meer invloed uit te oefenen op Noord-Korea.

AEX mee in negatieve sentiment

Hoewel de AEX-index het iets beter deed dan de rest van Europa, was ook het verlies in Nederland fors. De Amsterdamse beurs verloor deze week iets meer dan twee procent en noteert rond de 518 punten. Afgezien van de geopolitieke spanningen was er nog genoeg bedrijvennieuws. Op maandag kwam PostNL met een beetje gemengd nieuws. De tweedekwartaalcijfers waren iets beter dan verwacht, maar het bedrijf communiceerde dat de regulering van de postmarkt sneller verloopt. Hierdoor zal het resultaat voor het hele jaar aan de onderkant uitkomen van de door het bedrijf afgegeven range. Ondanks dat Ahold Delhaize solide resultaten rapporteerde, kon het de markt niet bekoren. Desalniettemin was het operationele resultaat iets beter dan verwacht, werden de verwachte synergiën uit de fusie verhoogd en was in de VS sprake van onverwachte prijsinflatie. SBM Offshore verraste de markt. De omzet viel wel tegen, maar het operationele resultaat (EBITDA) kwam 14% boven de markverwachting uit. Daarnaast waren er geen negatieve verrassingen en verhoogde het bedrijf zijn winstverwachting voor het hele jaar. Aegon rapporteerde een winst die marginaal beter was dan verwacht, maar de kapitaalratio (Solvency 2) van de Nederland divisie kwam veel hoger uit dan verwacht en dat zorgde voor een positieve reactie. De levensverzekeraar deed deze week ook twee desinvesteringen om de balans te versterken. Refresco rapporteerde hoge groeicijfers voor de omzet en volumes, maar de kosten vielen tegen. Dat had een negatieve impact op marges.

Internationaal boekte Priceline.com betere winstcijfers over het tweede kwartaal, maar de winstverwachting voor het derde kwartaal viel tegen. Ook TripAdvisor versloeg de verwachtingen, maar was terughoudend in zijn vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar. Walt Disney rapporteerde een hoger-dan-verwachte winst, maar de omzet viel tegen. Daarnaast bleef het aantal abonnees voor betaalzender ESPN in een dalende trend. Ook gaf het concern aan te stoppen met zijn content via Netflix aan te bieden en een eigen kanaal te beginnen. Het verlies bij Snap, moederbedrijf van Snapchat, kwam iets hoger dan verwacht uit, maar vooral het aantal dagelijkse gebruikers viel tegen.

Een goedgevulde agenda

Aankomende week rapporteren nog redelijk wat bedrijven cijfers en ook de macro-agenda is behoorlijk gevuld. Enkele van de bedrijven die aankomende week rapporteren zijn; Actelion en RWE op maandag, TKH Groep, Yahoo! en Home Depot op dinsdag en op woensdag Heijmans, Cisco Systems, Target en Tencent. Donderdag rapporteren onder andere NN Groep, Boskalis, Vestas Wind Systems, Applied Materials, Ping An Insurance en Wal-Mart, en op vrijdag Vopak, Brunel en Deere. ABN AMRO verwacht dat TKH dubbelcijferige (10,8%) organische omzetgroei over het eerste halfjaar zal rapporteren, waaraan de drie divisies (Telecom Solutions, Building S. en Industrial S.) allemaal hun bijdrage leveren. Dit zal naar verwachting leiden tot een operationele winstgroei (EBITA) van 22% tot EUR 78,7 miljoen. Bij de halfjaarcijfers geeft het management vaak een indicatie af voor het hele jaar, maar deze is meestal wat conservatief.

De cijfers die NN rapporteert, zullen voor het eerst de resultaten van Delta Lloyd bevatten. ABN AMRO verwacht een operationeel resultaat voor belastingen van EUR 424 miljoen en dat de kapitaalratio (Solvency 2) versterkt en op 185% zal uitkomen. Verder is de verwachting dat de kaspositie gedaald zal zijn naar EUR 1,4 miljard van EUR 1,9 miljard in het eerste kwartaal. De daling komt mede doordat kapitaal is gestoken in de levensverzekeringdivisie van Delta Lloyd, doordat eigen aandelen zijn ingekocht en dividend is uitbetaald. De cijfers van opslagbedrijf Vopak zullen last hebben van een moeilijke vergelijkingsbasis omdat vorig jaar de markt uitging van stijgende olieprijzen (contango) waardoor het opslaan van olie een winstgevende strategie leek, terwijl de markt nu verwacht dat olieprijzen zullen dalen (backwardation). Daarnaast ondervindt Vopak ook de negatieve gevolgen van valuta-effecten. ABN AMRO verwacht een daling van de bezettingsgraad naar 91%, een redelijk vlakke omzetontwikkeling (EUR 335 miljoen) en een winst per aandeel van EUR 0,57.

Op macro-gebeid worden op maandag in China detailhandelscijfers en industriële productiecijfers van juli gepresenteerd. De markt gaat uit van een stijging van respectievelijk 10,8% en 7,1% op jaarbasis. Die dag komt ook de Eurozone met industriële productiecijfers waarbij een daling van 0,4% op maandbasis wordt verwacht. Op dinsdag komen in de VS detailhandelsverkopen over juli naar buiten (0,4% op maandbasis verwacht) en op woensdag enkele huizencijfers en de notulen van de laatste Fed vergadering. Op donderdag komen detailhandelscijfers uit het Verenigd Koninkrijk (0,0%) en industriële productiecijfers uit de VS (0,3%). Tot slot komt op vrijdag nog het consumentenvertrouwen uit de VS, gepeild door de universiteit van Michigan. De markt gaat voor augustus uit van een stijging naar 94,0 van 93,4. Van redelijk wat landen worden deze week ook economische groeicijfers over het tweede kwartaal gepubliceerd. Voor Japan gaat de markt uit van een geannualiseerde groei van 2,5%, voor Duitsland 1,9% op jaarbasis en voor de Eurozone 2,1% op jaarbasis.