Gematigder opstelling Yellen

970x404-Federal-Reserve

Fed-voorzitter Janet Yellen heeft afgelopen week zowel het Huis van Afgevaardigden als de Senaat toegesproken. Daaruit bleek dat er het komende anderhalve jaar waarschijnlijk minder renteverhogingen zullen plaatsvinden. De wereldwijde beurzen reageerden positief en de obligatierente daalde licht.

De loonstijging blijft echter achter bij wat wenselijk zou zijn voor een hogere inflatie. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Eind vorige week werd bekend dat er in de Verenigde Staten (VS) in juni 222.000 nieuwe banen bij zijn gekomen. Dat was meer dan verwacht en de eerder gemelde aantallen voor april en mei werden ook nog eens opwaarts gecorrigeerd. Deze cijfers duiden op een gezonde groei van de Amerikaanse economie. De loonstijging blijft echter achter bij wat wenselijk zou zijn voor een hogere inflatie. Omdat de Fed dat laatste graag zou zien, was Fed voorzitter Yellen ook wat gematigder in haar verwachtingen over toekomstige renteverhogingen. Vermoedelijk zullen er tot eind 2018 nog drie (in plaats van vier) plaatsvinden. Volgens ons in december 2017 en in juni en december 2018. De financiële markten reageerden positief op de uitspraken van Yellen. De obligatierentes daalden zowel in de VS, als in de eurozone met een paar basispunten.

De aandelenmarkten liepen wereldwijd vooral aan het einde van de week sterk op. Overigens was de stijging in de eurozone wat sterker dan in de VS. In de eurozone is de ECB trouwens nog lang niet aan renteverhogingen toe. Er moet eerst nog een besluit worden genomen over het verminderen van het opkoopprogramma van obligaties. Het lijkt niet onlogisch dat president Draghi op de jaarlijkse monetaire conferentie in Jackson Hole (24-26 augustus) een eerste signaal gaat geven, zoals hij de conferentie in 2014 gebruikte om een eerste indicatie over de start van het opkoopprogramma gaf. Ook met het oog op de hardnekkig lage inflatie lijkt een eerste renteverhoging dan niet waarschijnlijk voor het begin van 2019.

Goede week voor AEX

De AEX index had een hele goede week en ging mee in het wereldwijde positieve sentiment. Het waren vooral de uitspraken van Yellen die aandelenmarkten hoger zette. De Amsterdamse hoofdgraadmeter had deze week een hele goede week en dikte ruim twee procent aan. De AEX-index noteert rond de 520 punten. Het goede sentiment zorgde ervoor dat geen enkel hoofdfonds een noemenswaardige daling liet zien. Grootste stijger van ArcelorMittal (+9,4%), gevolgd door Boskalis (+4,1%), Ahold (+3,9%), SBM Offshore (+3,3%) en ASML (+3,1%).

Deze week was de SEMICON West beurs voor de technologie industrie. Het geluid dat werd afgegeven was geruststellend en optimistisch. De industrie is op de goede weg met de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Dit gold ook ASML en ASMi. Vopak kreeg deze week van de Europese Unie toestemming voor de bouw van een LNG terminal in Noord-Duitsland. Vopak zit samen met de Gasunie en Oiltanking in een joint-venture voor de nieuwe terminal. Akzo blijft in gevecht met zijn activistische en grootste aandeelhouder Elliot. Nadat Elliot een nieuwe rechtszaak is begonnen, zei Akzo een vergadering tussen het management en Elliot af. Internationaal rapporteerde Pepsico beter-dan-verwachte winstcijfers en herhaalde het zijn vooruitzichten voor het jaar. Amazon had zijn Prime Day deze week. Hierin gaf het grote kortingen op vele producten. Het bleek een groot succes, want de derde Prime Day bleek uiteindelijk de beste omzetdag voor Amazon ooit. Daarmee versloeg het ook belangrijke winkeldagen als Black Friday en Cyber Monday. Over een andere tech-gigant, Apple, kwamen wat verontrustende geluiden naar buiten. Er zou met man en macht aan software bugs van de nieuwe iPhone 8 worden gewerkt om hem op tijd in september te lanceren. Er zijn echter ook geluiden dat de productlancering wordt uitgesteld. De koers van het aandeel Snap, moederbedrijf van Snapchat, kwam deze week onder de introductieprijs uit sinds het bedrijf in maart naar de beurs ging. De markt maakt zich zorgen dat de groei in nieuwe gebruikers stagneert. Dit komt mede doordat concurrent Facebook met Instagram veel functionaliteit van Snapchat kopieert. Het aandeel Abercrombie & Fitch daalde met een kwart nadat het bedrijf aangaf gestopt te zijn met overnamegesprekken. Allianz had beter nieuws te melden. Het beheerde vermogen van PIMCO, waar Allianz eigenaar van is, steeg het meest sinds 2014. Toen vertrok mede-oprichter Bill Gross met veel herrie. Zijn vertrek leidde tot grote uitstroom van beheerd vermogen. Tot slot fuseerden Uber en Yandex in Rusland en moet nog een naam worden bedacht voor het nieuwe taxiplatform.

Winstseizoen echt op stoom

De komende week barst het resultatenseizoen over het tweede kwartaal echt los. Naast veel Amerikaanse bedrijven kijken we natuurlijk ook naar het Nederlandse ASML en TomTom. Op macrogebied is er ook een interessante agenda met vergaderingen van de ECB en de Bank of Japan en nieuwe cijfers uit China.

Aankomende week barst het cijferseizoen los. Enkele namen uit de lange lijst van bedrijven die rapporteren zijn; Netflix, BlackRock, Bank of America, IBM, Goldman Sachs, Johnson&Johnson, AmeX, Qualcomm, TomTom, ASML, Microsoft, Unilever, PPG, Visa, ABB, General Electric en Philips Lighting. Op woensdag rapporteert ASML cijfers. Tot dusver kwam er wat gemengd nieuws uit de semi-conductor sector. Samsung meldde vorige week dat de wereldwijde vraag sterk blijft. Terwijl het Taiwanese TSMC te maken had met een lagere vraag naar zijn chips. Volgens Bloomberg gaan analisten uit van een WPA (winst per aandeel) van EUR 0,97. Naast de cijfers is de markt ook altijd benieuwd naar de update over de nieuwe EUV techniek van ASML. Op dezelfde dag rapporteert ook TomTom zijn cijfers. Het bedrijf sloot recentelijk mooie samenwerkingsovereenkomsten met Baidu en Cisco. De automotive divisie van TomTom profiteert optimaal van de zelfrijdende autotechniek die volop in ontwikkeling is. Dit zal de komende jaren naar verwachting leiden tot dubbelcijferige winstgroei. Voor het tweede kwartaal gaat de markt uit van een verbetering van de bruto-marge, een WPA van EUR 0,08 en een omzet van EUR 925 – 950 miljoen. Op donderdag rapporteert Unilever zijn cijfers waarbij weinig verandering in trends wordt verwacht in vergelijking met het eerste kwartaal. Het bedrijf rapporteert waarschijnlijk een organische omzetgroei van rond de 3,5% en een gematigde margeverbetering. Tot slot rapporteert Philips Lighting op vrijdag. De vergelijkingsbasis voor het tweede kwartaal ten opzichte van vorig jaar is lastig. De markt gaat daarom uit van een organische omzetdaling van 0,9% en een aangepaste bruto winstmarge van 9,5%.

Op macrogebied wordt de komende week vooral met belangstelling gekeken naar de uitkomsten van de ECB-vergadering. Echte beleidsveranderingen of signalen daarvoor verwachten we niet. Maar wellicht valt er tussen de regels door enige (nieuwe) richting te ontdekken. Daarnaast komt de Japanse centrale bank de komende week bijeen. Verder wordt met interesse gekeken naar nieuwe cijfers over de inflatie in juni uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de EU als geheel. Nieuwe gegevens over de bouwproductie verschijnen in de EU en Italië en over het aantal in aanbouw genomen woningen in juni in de VS. De laatste waren in mei met 5,5% nog fors gedaald. Het Verenigd Koninkrijk publiceert cijfers over de detailhandelsverkopen en Nederland over de totale consumptie. Nederland en België presenteren daarnaast nieuwe gegevens over het vertrouwen van consumenten in juli. Het ZEW publiceert de eigen index over de stemming onder investeerders in Duitsland en de EU. Uit China komt tenslotte een hele reeks cijfers over de groei van het Bruto Binnenlands Product in het tweede kwartaal, de industriële productie, de detailhandelsverkopen en de investeringen in juni. Deze cijfers geven weer wat meer inzicht in de huidige kracht van de Chinese economie.