Markten houden positieve stemming in eerste week van 2017 vast

Bedrijfsgebouwen

Wereldwijd bleven de financiële markten de eerste week van het jaar goedgemutst. De toonaangevende aandelenindices stegen zonder uitzondering, maar de koersen van obligaties kozen in de Verenigde Staten en Europa een verschillende richting.

De AEX-index is het nieuwe jaar met een klein plusje van 0,65% begonnen. Daarmee ging de graadmeter mee in de vaart der volkeren van de overige Europese beurzen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het economische nieuws van de afgelopen week was over het algemeen in overeenstemming met deze koersbewegingen. In de meeste landen werden indices over de stemming onder inkoopmanagers gepubliceerd en die waren zonder uitzondering positief. In de verwerkende industrie stegen deze indices bovendien overal tot niveaus die comfortabel boven de 50 (het 'groei-noch-krimp-niveau') lagen. In de dienstensector liggen ze zelfs nog hoger, hoewel hier her en der lichte dalingen optraden. In de Europese Unie is daarnaast de Economic Sentiment Indicator (die het vertrouwen onder ondernemers en consumenten weergeeft) in december gestegen tot 107,8 vergeleken met 106,6 in november. De positieve trend onder deze vertrouwensindicatoren doet vermoeden dat de wat hardere indicatoren van productie en bestedingen spoedig zullen volgen. Daarbij is het wel van belang dat er niet meteen een gevoel van economische oververhitting gaat ontstaan, omdat dan de centrale banken al (te snel) op de monetaire rem zullen trappen. Wij verwachten dat overigens niet en de ontwikkeling van de Duitse industriële orders, die vrijdagmorgen werden gepubliceerd, wijzen daar ook op. In november zijn deze orders met 2,5% gedaald ten opzichte van oktober, toen ze overigens nog met 5% waren gestegen. Iets vergelijkbaars was het geval met de Europese detailhandelsverkopen, die in november met 0,4% zijn gedaald na in oktober met 1,4% te zijn gestegen. Ten opzichte van een jaar eerder is nog sprake van een stijging van 2,3%. Het scenario voor de economie en ook de aandelenmarkten blijft daardoor voorlopig onverminderd gunstig.

Obligatiemarkten reageren op Europese inflatiecijfers

Centrale banken voeren nu al een paar jaar een beleid om dreigende deflatie te vermijden en de inflatie in de buurt van de 2% te krijgen. In de Verenigde is dat punt al dicht genaderd en in Europa begint het nu ook op gang te komen. In december zijn de consumptieprijzen in de EU met ruim 1% gestegen ten opzichte van november. Dat was zelfs iets sterker dan verwacht en brengt de jaar op jaar stijging op 0,9% vergeleken met 0,6% in november en -0,2% in april van 2016. In Duitsland was sprake van een maand op maand stijging in dezelfde orde van grootte, maar ligt de inflatie ten opzichte van december 2015 al weer op 1,7%. Dat laatste is meer vergelijkbaar met de inflatie in de Verenigde Staten, die in november op 1,6% (ten opzichte van november 2015) uitkwam. In de Verenigde Staten ligt het rendement op 10-jaars staatsobligaties inmiddels op 2,36% na overigens de afgelopen week met 12 basispunten te zijn gedaald. In de eurozone - waar de ECB nog steeds actief obligaties aan het kopen is - ligt het rendement (in Duitsland) momenteel op 0,25%. Dat is echter wel 17 basispunten meer dan een week geleden en die stijging vond in de meeste eurolanden plaats. Dat verschil in ontwikkeling van de obligatiemarkten in de Verenigde Staten en de eurozone kan op zijn minst voor een deel worden verklaard uit de inhaalbeweging die op het gebied van de inflatie wordt gemaakt.

AEX begint met een plusje

De AEX-index is het nieuwe jaar met een klein plusje van 0,65% begonnen. Daarmee ging de graadmeter mee in de vaart der volkeren van de overige Europese beurzen. Bedrijfsnieuws was er in de eerste handelsweek slechts beperkt. Hoewel het bedrijfsnieuws beperkt was en aankomende week pas het cijferseizoen begint, trapte Sligro de week af met een update over zijn omzet. Die was in het vierde kwartaal niet zo zwak als verwacht. De belangrijkste concurrent van TomTom, HERE, kreeg er deze week met Intel een partner bij. Hoewel TomTom sterk is gepositioneerd, timmert HERE de laatste tijd stevig aan de weg. Voor beide bedrijven begon deze week 's werelds grootste consumentenelektronicabeurs (CES) in Las Vegas. Zelfrijdende auto's staan vol in de schijnwerpers. Echter, 'zelf leren' (artificial intelligence, AI) en robotisering krijgen ook voldoende aandacht. Het zijn onderwerpen waar ABN AMRO met haar thema-rapporten al eerder over heeft geschreven.

Monsanto rapporteerde een veel hogere winst dan verwacht, maar schroefde niet zijn jaarwinstprognose op. Hoewel Samsung aan het begin van de week aangaf dat het verwacht dat de groei in zijn kernmarkten dit jaar zal af nemen, rapporteerde het later in de week wel beter-dan-verwachte winstcijfers. Dat gold ook voor de winstvooruitzichten van het bedrijf. Apple had ook positief nieuws te melden, dat uitgaven in zijn App store met 40% waren gestegen in 2016.

De dreigende tweets van Trump hadden verschillend effect op de autobouwers. Ford annuleerde een investering in Mexico en doet het nu deels in de Verenigde Staten (VS). Toyota kreeg ook te horen dat het een fabriek in de VS moet bouwen in plaats van Mexico, terwijl General Motors aangaf dat de overgrote meerderheid van het Cruze model in de VS wordt gebouwd.

Tot slot, retailers blijven het wereldwijd lastig hebben met steeds zwaardere concurrentie van het internet. Macy's gaat verder in haar personeelsbestand snijden en gaf een winstwaarschuwing. De Britse kleding retailer Next had teleurstellende kerstverkopen en kwam met een teleurstellende winstprognose, terwijl de Amerikaanse retailer Sears meer dan 150 winkels sluit.

Komende week voorzichtige start van cijferseizoen

De komende week zullen de eerste bedrijfsresultaten over het vierde kwartaal van 2016 binnendruppelen. Het macronieuws voor de komende week ligt wat meer op het vlak van de hardere indicatoren, zoals de industriële productie en (wederom) de inflatie. Het resultatenseizoen zal worden afgetrapt door een aantal Amerikaanse financiële bedrijven: Blackrock, JP Morgan, Wells Fargo en Bank of America. De komende week vergadert verder de beleidsraad van de ECB en wellicht zullen daaruit nieuwe signalen komen over de wijze waarop de centrale bank de meest recente inflatieontwikkeling beoordeelt. Op dat vlak zullen er in Spanje en Frankrijk nieuwe gegevens (over december) worden gepubliceerd. In november waren die voor beide landen - met respectievelijk 0,7% en 0,9% - redelijk in de buurt van het Europese gemiddelde. In de Europese Unie, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zullen er nieuwe gegevens worden gepubliceerd over de industriële productie in november. In oktober waren die voor Duitsland nog betrekkelijk positief (0,3% ten opzichte van september), in de EU zwak (-0,1%) en in het Verenigd Koninkrijk ronduit slecht (-0,9%).

Er is dus een betrekkelijk nieuwsarme week te verwachten. Maar vanmiddag komt er eerst nog wat vuurwerk uit de Verenigde Staten waar om 14.30 uur cijfers over de werkgelegenheid en de werkloosheid over december worden gepubliceerd. Als u dit leest heeft u al kunnen concluderen of de verwachtingen (180.000 banen en een werkloosheid van 4,7% van de beroepsbevolking) zijn uitgekomen.