Markten rustig na raketaanval

Buitenlands geld

De Amerikaanse raketaanval leidde slechts tot reacties op de olie- en de goudmarkt. De prijs van een vat Brentolie van de Noordzee liep weer op tot boven USD 55,50 per vat, terwijl de goudprijs met circa 1% opliep tot USD 1263,50 per troy ounce. De Amerikaanse aandelenmarkten konden nog niet reageren op de aanval, maar de reactie op de Aziatische markten bleef beperkt.

De Amerikaanse raketaanval op een Syrische luchtmachtbasis heeft weinig reactie op de financiële markten opgeleverd. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Vandaag (vrijdag) zal de aandacht uitgaan naar het banenrapport dat om half drie in de Verenigde Staten (VS) over maart wordt gepubliceerd. Op het moment van schrijven is het nog niet bekend, maar woensdag duidden de gegevens van salarisstrookjesverwerker ADP een sterke groei van werkgelegenheid (263.000 banen). Het macro-economisch beeld was in de afgelopen week overwegend positief met in februari relatief sterke groeicijfers van de Europese detailhandelsverkopen (0,7%). In Duitsland vond een bevredigende toename van de industriële orders (3,4%) plaats nam de industriële productie toe met 2,2%, evenals in januari. In de VS werd de groei van het Bruto Binnenlands Product over het laatste kwartaal van 2016 opwaarts bijgesteld van 1,9% tot 2,1% op jaarbasis.

Fed gaat de balans verkleinen

Uit de notulen van de Fed kan worden opgemaakt dat de centrale bank verwacht dat de groei van de economie en de arbeidsmarkt voldoende is om het beleid verder te verkrappen. Vermoedelijk zal daarom in 2018 worden begonnen met het verkleinen van de balans, die sterk was vergroot door de opeenvolgende programma’s van obligatieaankopen. Tot dusverre werden aflopende obligaties vervangen door nieuwe waardoor de balans ongewijzigd bleef. Die vervanging zal geleidelijk afnemen, waardoor de balans kleiner wordt. De Fed zal daardoor minder dominant worden op de obligatiemarkt, maar zal dit heel geleidelijk doen zodat de markten er zich op kunnen instellen.

Zover is de ECB nog lang niet, zoals uit de notulen blijkt. Voor de ECB speelt de inflatie een belangrijkere rol. Die is in maart opnieuw afgenomen tot 1,5% vergeleken met 2% in februari. Hoewel dat voor een deel het gevolg is van de lage olieprijs in februari 2016 (basis), blijft de vrees bestaan voor verdere afname van de inflatie. De ECB blijft daarom voorbereid om het opkoopprogramma van obligaties opnieuw te vergroten. De obligatierente is overal gedaald, voor een deel omdat de inflatiedruk wat is afgenomen en voor een ander deel omdat het reflatiebeleid van Donald Trump vermoedelijk wat minder krachtig zal zijn dan eerder werd aangenomen.

Vlakke week op Beursplein 5

De Amsterdamse hoofdindex noteert rond de 515 punten. Grootste verliezers waren deze week Altice, NN, Ahold-Delhaize, Aegon, ArcelorMIttal en Randstad. De verliezen bedroegen bijna drie procent of meer. Verzekeraars stonden onder druk, omdat de rekenrente wordt verlaagd. De rekenrente wordt door verzekeraars gebruikt om hun verplichtingen te berekenen. Een lagere rekenrente zorgt voor hogere verplichtingen en zwakkere kapitaalratios. Bij de stijgers voerde SBM Offshore de lijst aan, gevolgd door Galapagos, Shell en AKZO Nobel. De winsten varieerden van krap twee tot drie procent.

Ook deze week stonden Unilever en AKZO weer volop in het nieuws. Unilever kondigde zoals verwacht de verkoop van zijn spread divisie (o.a. boters en margarines) aan. Tevens worden de Food en Refreshement divisies samengevoegd, wat evt. kan worden gezien als de opmaat voor een toekomstige afsplitsing. Daarnaast kondigde het voedingsmiddelenconcern versnelde kostenbesparingen aan en een aandeleninkoopprogramma van EUR 5 miljard.

PPG probeert intussen de druk op AKZO op te voeren, om ze aan tafel te krijgen. Volgens de baas van PPG wil 97% van de twintig grootste aandeelhouders dat AKZO met PPG gaat praten. De baas van AKZO gaf echter aan dat het niet zijn taak is om PPG te helpen om de voorwaarden van een overname te verbeteren. AKZO’s management blijft erbij dat het niets ziet in een fusie. PPG lijkt wel van plan een formeel bod te gaan uitbrengen. De deadline hiervoor is 1 juni.

Ander bedrijvennieuws uit Nederland was dat de Nederlandse staat zijn belang in a.s.r. verlaagde naar 37,5% door 20 miljoen aandelen te verkopen. Boskalis won een baggerorder in India. De nieuwe order volgt op meerdere nieuwe baggerorders en daarmee lijken de vooruitzichten voor deze divisie te verbeteren. Voor de overige twee divisies (offshore energy en sleepdiensten) geldt dat nog niet.

Deze week ook weer wat overnamenieuws. Allereerst een gerucht dat Philips interesse zou hebben in het Italiaanse Esaote, dat actief is in diagnostische systemen als ultrasound en MRI. Het zou een goede aanvulling kunnen zijn op de Healthcare divisie van Philips. Reckitt Benckiser, onder andere bekend van de Durex condooms, overweegt om zijn voedseldivisie, die onder meer ketchup en Franse mosterd maakt, af te stoten. De divisie zou niet tot de kerntaken van het bedrijf horen. Tot slot kreeg het Chinese ChemChina toestemming van zowel de VS als de EU om Syngenta over te nemen. Met de deals tussen DowChemical en DuPont, en Monsanto en Bayer nog in de pijplijn, is de agrochemie en zadenindustrie volop in consolidatiemodus.

Tot slot vielen de autoverkopen in de VS in maart over een breed front tegen en daalden ze per saldo. Hoewel het verder weinig nieuwswaarde had, kreeg het feit dat Tesla qua marktwaarde groter was geworden dan Ford desondanks wel veel aandacht.

Start resultatenseizoen

De inflatiecijfers komen uit de VS, het VK, China, Japan, Duitsland, Frankrijk en Italië en gaan over de maand maart. Veelal betreft het definitieve cijfers en zullen ze niet veel afwijken van de (lage) voorlopige cijfers, die de afgelopen weken al zijn gepubliceerd. Interessanter zijn de cijfers uit China over economische groei en internationale handel (over respectievelijk het eerste kwartaal en maart) en ook de detailhandelsverkopen uit de VS over maart.

Verder zullen er gegevens over de industriële productie over februari verschijnen in Italië en de Europese Unie als geheel. Interessant is of die de gunstige trend in Duitsland zullen volgen. In de Verenigde Staten verschijnt een voorlopige schatting van het consumentenvertrouwen van de universiteit van Michigan voor april. Voor die laatste maand komen er ook uit Duitsland en de eurozone nieuwe gegevens van het ZEW (Zentrum für Europäische Wirtshaftsforschung) over de investeringsgeneigdheid van beleggers in beide regio’s. Aankomende week wordt het startschot gegeven voor het eerste kwartaal bedrijfscijferseizoen. Zoals gebruikelijk trappen de grote Amerikaanse banken het seizoen af.

Aankomende week staan JPMorgan Chase, Wells Fargo en Citigroup op het programma. In zijn algemeenheid ziet het onderliggende beeld voor de grote zakenbanken in de VS er goed uit. De markt verwacht dat de leningengroei wat afzwakt, dat de handel in obligaties nog gezonde niveaus haalt, maar dat de handel in aandelen wat zwakker zal zijn. Daarnaast hoopt de markt dat de rentemarge weer wat verbetert. Winst technisch wordt er op kwartaalbasis een daling verwacht, maar op jaarbasis een ruime stijging. Commentaren van management over verbeterde winstvooruitzichten of een verder afvlakkende rentecurve kunnen het sentiment positief dan wel negatief beïnvloeden.