Markten veren op in loop van de week

Cijfers in het blauw

Nadat de financiële markten vorige week wereldwijd onder druk stonden, trad vanaf afgelopen maandag een voorzichtig herstel op. De start van de Brexit op woensdag, door een brief van Theresa May aan Donald Tusk, werd op de markten voor kennisgeving aangenomen.

Bij afwezigheid van bedrijfsnieuws in de vorm van kwartaalresultaten, zullen cijfers op macrogebied de voornaamste bepalende invloed hebben op de markten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Vorige week vrijdag hadden de financiële markten nog enige last van de politieke situatie in de Verenigde Staten. Het voortbestaan van “Obamacare” betekent voor 24 miljoen Amerikanen weliswaar een zorgverzekering, maar voor Donald Trump betekent het minder budgettaire ruimte om zijn plannen voor belastingverlaging te realiseren. Na het weekend was dit echter snel vergeten, mede doordat er enkele zeer sterk verbeterende vertrouwensindicatoren werden gepubliceerd. Dat betrof het Duitse ondernemersvertrouwen (Ifo), dat in maart sterk is gestegen ten opzichte van een al hoog niveau in februari. In de Verenigde Staten steeg het consumentenvertrouwen (de index van de Conference Board) in maart ook al zeer sterk (met 9,5 punten tot 125,6, het hoogste niveau in 16 jaar).

Daarnaast herstelde de olieprijs zich enigszins, na een sterke daling in de eerste helft van maart. De financiële markten trokken zich daar aan op en de koersen herstelden – zowel op de aandelen- als op de obligatiemarkten – ten opzichte van de vorige week. In dit klimaat werd de daadwerkelijke aankondiging van de Brexit op de financiële markten genegeerd. Op woensdag activeerde de Britse premier Theresa May artikel 50 van het verdrag van Lissabon, waarmee de onderhandelingen over het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie daadwerkelijk kunnen beginnen. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa sloten de aandelenmarkten woensdag tussen 0,5% en 1% hoger dan vorige week vrijdag.

2018 wordt bepalend voor de ECB

Als gevolg van de koersstijgingen liep het effectief rendement in de landen van de eurozone met 6 à 7 basispunten terug, in Italië zelfs iets meer. In de Verenigde Staten daalde het rendement eveneens, maar zeer beperkt met 1 basispunt tot 2,39%. Medio december vorig jaar stond het 10-jaars rendement nog op bijna 2,6%. Tot voor kort werd algemeen verwacht dat de ECB pas in de loop van 2018 geleidelijk het opkoopprogramma van obligaties zou verminderen en dat renteverhogingen daarna nog geruime tijd op zich zouden laten wachten.

Wij houden er nu serieus rekening mee dat het opkoopprogramma al direct in 2018 zal worden afgebouwd en medio 2018 zal worden beëindigd. In de loop van de tweede helft van het jaar zou dan al de eerste verhoging van de depositorente kunnen worden verwacht. De reden van deze vervroeging van onze verwachting is dat de economische groei sneller en sterker herstelt dan eerder verwacht en de neerwaartse krachten op de inflatie wat sneller afnemen. Daarnaast zijn er wat meer technische redenen voor een eerdere afbouw, waaronder het bereiken van de maximale limieten per land. Een en ander maakt het waarschijnlijker dat de kapitaalmarktrente in de eurozone in 2018 gaat oplopen in navolging van de Amerikaanse rente.

AEX-index kabbelt rustig omhoog

Grootste stijgers waren deze week Galapagos (+5,7%), SBM Offshore (+4,6%), en Vopak (+3,0%). Bij de verliezers voerde Randstad (-4,5%) de lijst aan, gevolgd door Unibail-Rodamco (-3,2%), en ArcelorMittal (-2,4%).

We zitten deze weken tussen de cijferseizoenen in wat betekent dat richtinggevend bedrijfsnieuws vaak beperkt is. Zo ook deze week. Toch rapporteerde SIF Holding nog jaarcijfers, die min of meer in lijn waren met de verwachting. De monopile bouwer (stalen fundering voor windmolens) boekte beter dan verwachte volumes en marges. Met goede orderboeken verwacht het bedrijf, met uitzondering van de tweede helft van 2018, de aankomende jaren door te groeien.

Deze week was er wel weer heel veel overname&fusie nieuws. In de chemiesector kregen Dow Chemical en DuPont toestemming van de EU om te fuseren. Wel moet DuPont grote delen van zijn pesticiden divisie afstoten. Elders in de sector gaf de baas van Syngenta aan interesse te hebben in bepaalde af te stoten onderdelen als de fusie tussen Bayer en Monsanto doorgaat. Tot slot kwam de fusie tussen Linde en Praxair, om de grootste leverancier voor industriële gassen te creëren, onder druk te staan, nadat de ondernemingsraad sterke bezwaren had.

Een andere fusie die al op springen stond, die tussen de beurzen van Londen (LSE) en Duitsland (Deutsche Boerse), kreeg opnieuw een klap te verwerken nadat de Europese Commissie aangaf, dat het nieuwe bedrijf teveel een monopolist zou zijn. Verder nam Philips het Australische Pharmacy Sleep Services over. Het bedrijf loopt voorop in onderzoek en behandeling van slaapproblemen. Tot slot won Amazon het gevecht om de Dubaise online retailer Souq,com. Hiermee verwerft Amazon meteen een aanzienlijk marktaandeel in het Midden-Oosten.

Overig nieuws kwam onder andere van Halliburton dat lage winstgroei in het eerste kwartaal verwacht, maar wel betere marges later in het jaar. Daarnaast rapporteerde de Financial Times dat 24,6% van de AKZO Nobel aandeelhouders willen dat het bedrijf gaat praten met PPG. Tencent maakte bekend een 5%-belang te hebben opgebouwd in Tesla. Hiermee is het de op vier na grootste aandeelhouder. Tot slot toonde Samsung zijn nieuwe Galaxy S8. Het nieuwe toestel heeft een groter scherm en ook een virtuele assistent, Bixby. Bixby moet de concurrentie aangaan met Siri van Apple en de Google Assistent van Google.

Macronieuws blijft dominant voor de markten

De komende week verschijnen er in veel landen definitieve cijfers over het sentiment onder inkoopmanagers. Daar zal vermoedelijk niet veel invloed vanuit gaan op de markten. Die zullen immers niet erg afwijken van de voorlopige cijfers die de afgelopen week bekend werden gemaakt en die voor Europa in het algemeen wat beter waren dan voor de Verenigde Staten. Interessanter zijn wat dat betreft de gegevens over de Amerikaanse fabrieksorders en de bouwuitgaven in februari.

De orders zijn in januari behoorlijk gestegen maar de bouwuitgaven zijn daarentegen – door weersinvloeden – gedaald en verwacht mag worden dat die in februari wat herstellen. Daarnaast verschijnen er nieuwe gegevens in de Europese Unie over de arbeidsmarkt (werkgelegenheid en werkloosheid) en de detailhandelsverkopen, die kunnen laten zien of deze “hardere” indicatoren het sterke verloop van de vertrouwensindicatoren volgen. Tegen het einde van de week verschijnen er nieuwe cijfers over de Duitse industrie in februari.

Het betreft de industriële orders, die in januari sterk waren gedaald, en de productie, die in januari juist was gestegen. Ook in het Verenigd Koninkrijk en Nederland worden overigens nieuwe gegevens over de industriële productie gepubliceerd. Het belangrijkste nieuws zal echter vrijdag uit de Verenigde Staten komen. Dan worden de gegevens over de arbeidsmarkt in maart gepubliceerd. De grote vraag is of de sterke stijging van de werkgelegenheid in februari (235.000 banen) in maart verder doorzet.