May verliest ruim mandaat

Voting GB EU

Het ruimere mandaat dat Theresa May met de Britse Lagerhuis verkiezingen beoogde, heeft ze niet gekregen. Het pond verloor terrein. De Britse economie zal langer te lijden hebben onder onzekerheid en achterblijven bij de continentale economie.

Op de langere termijn is het risico toegenomen dat de onderhandelingen over de Brexit langer voortslepen en zelfs dat er helemaal geen overeenkomst met de Europese Unie komt. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De Britse Conservatieve Partij heeft donderdag met een verlies van (vermoedelijk) 18 zetels de absolute meerderheid in het Lagerhuis verloren. Het ruimere mandaat dat premier May voor ogen had om sterker de onderhandelingen over de Brexit in te gaan, heeft ze dus niet gekregen. De onzekerheden zijn – zowel op de korte als de lange termijn – toegenomen. Op de korte termijn zal het uitermate moeilijk zijn om een meerderheidsregering te vormen, zowel over rechts als over links (waar Labour weliswaar onverwacht 28 zetels won, maar ook moeilijk een meerderheidsregering kan vormen). De positie van May is onzeker en mogelijk zal ze zelfs aftreden. Op de langere termijn is het risico toegenomen dat de onderhandelingen over de Brexit langer voortslepen en zelfs dat er helemaal geen overeenkomst met de Europese Unie komt. Het Britse pond verloor ruim 2% tegenover zowel de euro als de dollar. Inmiddels groeit de economie van de eurozone voorspoedig en is de groei over het eerste kwartaal van dit jaar (ten opzichte van het laatste kwartaal van 2016) opwaarts bijgesteld van 0,5% tot 0,6%.

Sinds het tweede kwartaal van 2016 vertoont de economie van de eurozone een mooi opgaand groeipad. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft mede daarom op donderdag de formulering van de rentevooruitzichten enigszins aangepast. Waar tot dusverre werd aangegeven dat de rente op het huidige niveau zou blijven of zou worden verlaagd, is dat laatste nu weggelaten. Overigens werd aangegeven dat het opkoopprogramma van obligaties onverkort (tot eind dit jaar) zal worden uitgevoerd. De financiële markten zaten de afgelopen week duidelijk in een “wait and see” stand. De 10-jaarsrente liep in Europa nog iets verder terug en de meeste toonaangevende aandelenmarkten sloten donderdag iets lager dan vorige week vrijdag.

De getuigenis van voormalig FBI-directeur James Comey, dat president Trump had gesuggereerd om het onderzoek naar de Rusland-connecties te staken, veranderde daar niet veel aan. Op de langere termijn zouden daar problemen voor de Amerikaanse president uit kunnen voortkomen.

Ook AEX verliest terrein

Ondanks enig herstel op woensdag en donderdag heeft de AEX ruim een half procent verloren ten opzichte van vorige week vrijdag. De Amerikaanse beurzen verloren wat minder dan de Europese en de Nasdaq (technologie) wist zelfs wat te winnen. Nu het resultatenseizoen over het eerste kwartaal is geëindigd, is er niet zoveel bedrijfsnieuws. Toch waren er wel een paar interessante ontwikkelingen. Deze week werd in Spanje voor het eerst een bank gered volgens de nieuwe Europese regels. Het door vastgoedverliezen en onttrekking van spaargeld in problemen geraakte Banco Popular werd voor het symbolische bedrag van EUR 1 overgenomen door Banco Santander. Echt goedkoop is dat echter niet want de oninbare leningen van Popular bedroegen bijna 15% van de totale kredietomvang. Om dit op te vangen zal Santander met een claimemissie circa EUR 7 miljard uit de markt halen. Onder het nieuwe regiem wordt een bank niet meer gered door de overheid (met belastinggeld) maar worden eerst beleggers aangesproken. Grote aandeelhouders zouden het Duitse Allianz en de Franse bank Credit Mutuel zijn.

In de farmaciesector ondervond Roche, marktleider in kankerbestrijdingsmedicijnen, tegenslag. Het patent van het succesvolle middel Herceptin (tegen borstkanker) verloopt binnenkort, waarna concurrenten met goedkopere alternatieven kunnen komen. Roche probeerde dit te ondervangen met een combinatiemedicijn (Herceptin met Perjeta) maar de resultaten van de proeven hiermee waren teleurstellend. De koers van het aandeel verloor vervolgens 5,5%.

Apple had deze week zijn ontwikkelaarsconferentie. Hier kondigde het veel software updates aan en nieuwe hardware. Zo presenteerde het onder andere zijn eigen huisrobot (Bot). Apple gaat met zijn HomePod de concurrentie aan met de Echo van Amazon en de Google Home van Google. Ook introduceerde Apple een eigen betalingsservice dat gaat concurreren met PayPal. Het Chinese Alibaba hield deze week twee dagen voor beleggers. Het bedrijf dat een online platform onderhoudt voor (andere) online winkels, verhoogde de omzetverwachting tot 45% - 49%. Dat wordt mogelijk gemaakt doordat het bedrijf zich steeds meer richt op markten buiten China en zich steeds meer begeeft in clouddiensten. Het belang voor de online winkels zit onder meer in de data die Alibaba aan hen beschikbaar stelt. Daarnaast heeft het bedrijf zelf geen voorraden en distributiecentra nodig (zoals Amazon die bijvoorbeeld wel heeft). De koers van het aandeel steeg 15% na de uitgesproken verwachtingen.

Macro is komende week dominant

Voor nieuwe bedrijfsresultaten is het wachten tot half juli wanneer de eerste cijfers over het tweede kwartaal zullen binnendruppelen. Er is voor de komende week wel een lange lijst met macro-indicatoren. De belangrijkste bespreken we hieronder. In de eerste plaats zal de komende week het beleidsbepalende comité van de Federal Reserve in de belangstelling staan. We verwachten een volgende renteverhoging met 0,25%, ondanks de relatief zwakke arbeidsmarktcijfers van vorige week. De werkgelegenheid is in mei met “slechts” 138.000 banen toegenomen en de eerder gepubliceerde aantallen voor maart en april werden gezamenlijk met 66.000 banen neerwaarts bijgesteld. Verder verschijnen er de komende week opvallend veel “harde” indicatoren uit verschillende landen. Dat zijn gegevens over bijvoorbeeld productie, bestedingen en de arbeidsmarkt.

Nieuwe gegevens over het verloop van de industriële productie over april worden gepresenteerd in de Europese Unie, Italië, de Verenigde Staten en China. Uit het laatstgenoemde land komen daarnaast nieuwe cijfers over de investeringen en de detailhandelsverkopen. Ook in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Nederland verschijnen er gegevens over de detailhandelsverkopen in april. Verder verschijnen er nieuwe arbeidsmarktgegevens uit de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland en gegevens over het aantal in mei in aanbouw genomen woningen in de Verenigde Staten.

Er staan de komende week weinig “zachte” ofwel vertrouwensindicatoren op de kalender. De belangrijkste zijn het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten (een eerste indicatie door de Universiteit van Michigan) en de Philadelphia Fed-index, die iets zegt over de verwachte activiteit in de regio rond Philadelphia in juni. Tot slot zullen in Duitsland en de eurozone gegevens worden gepubliceerd over het sentiment onder beleggers in juni (de ZEW-index). De meeste aandacht zal echter uitgaan naar de uitslag van de eerste ronde van de Franse parlementsverkiezingen. Als de polls bewaarheid worden en de partij van Emmanuel Macron (La Republique En Marche) de absolute meerderheid krijgt, biedt dat meer kansen dat Macron zijn hervormingsbeleid daadwerkelijk kan uitvoeren. Vermoedelijk zal dat echter pas in de tweede ronde (18 juni) helemaal duidelijk worden.