Nipte meerderheid voor Trump

Bar graph globe

De afgelopen week stegen wereldwijd de koersen op de aandelenmarkten verder, terwijl de obligatiekoersen wat terrein moesten prijsgeven. President Trump heeft een nipte meerderheid behaald in het Huis van Afgevaardigden voor een vervanging van Obamacare door een nieuw stelsel.

De AEX-index heeft opnieuw een goede week achter de rug en sloot ruim een procent hoger. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Met de zege in het Huis is een eerste stap gezet met betrekking tot het ontmantelen van Obamacare. De volgende stap is de stemming in de senaat en wellicht zal Trump dan nog wat meer water in de wijn moeten doen dan de USD 8 miljard, die hij het Huis als tegemoetkoming voor de komende paar jaar heeft toegezegd. De afgelopen week kwam het beleidsbepalende comité van de Federal Reserve bijeen en dat was optimistisch over de economische vooruitzichten. De zwakke groei in het eerste kwartaal werd als incidenteel en deels seizoenbepaald beoordeeld en staat twee extra renteverhogingen dit jaar niet in de weg. De rente op de obligatiemarkten liep daardoor wereldwijd weer licht op. Tegelijkertijd daalde de prijs van een vat Brentolie uit de Noordzee weer tot onder de USD 50 per vat. Dit was deels het gevolg van lager dan geplande export door de OPEC-landen en deels ook van extra productie in de Verenigde Staten. Voor een ander deel was ook de zwakke stemming onder Chinese inkoopmanagers hiervoor verantwoordelijk. Die daalde van 52,1 tot 51,2. Na een sterk eerste kwartaal (door onder meer overheidsstimulering), lijkt de Chinese economie over de piek heen en dat zou de vraag naar olie kunnen drukken. In Frankrijk wordt met spanning uitgekeken naar de laatste ronde van de presidentsverkiezing. `Macron is onderwerp van justitioneel onderzoek naar een geheime bankrekening, maar hij heeft tegenstander Le Pen ervan beticht dat zij dit “nepnieuws” in de wereld heeft gebracht. Met uitzondering van China zijn de aandelenmarkten de afgelopen week verder gestegen. Daarbij deden de Europese markten het beduidend beter dan de Amerikaanse wat in lijn is met het feit dat de Europese economie (met ruim 2%) het afgelopen kwartaal beter heeft gepresteerd ten opzichte van een jaar eerder dan de Amerikaanse (1,7%).

Opnieuw goede week voor de AEX

De AEX-index heeft opnieuw een goede week achter de rug en sloot ruim een procent hoger. Bedrijfscijfers waren over het algemeen goed en de Amsterdamse graadmeter ging mee in het goede beurssentiment in Europa.

Afgelopen week had de AEX-index er weer zin in en zorgden met name de financiële waarden voor een dikke plus. De beursgraadmeter noteert rond de 528 punten. Grootste stijgers waren Gemalto (+6,3%), NN (+5%), KPN (+4,3%), ABN AMRO (+3,7%), en ING (+3,6%). Bij de dalers voerde ArcelorMIttal de lijst aan (-4,4%), gevolgd door SBM Offshore (-2,9%), Akzo (-1%), en Galapagos (-0,9%). DSM had een sterk begin van het jaar. Hoewel de markt al uitging van behoorlijke groei, deed het chemieconcern het nog beter. Het management herhaalde zijn vooruitzichten voor de lange termijn. TKH kwam met een update, die zeer indrukwekkend was. Op alle fronten beter dan verwacht en organische omzetgroei van bijna 11%! Ook verbeterde de operationele marge met ruim een procentpunt. Shell rapporteerde ook beter-dan-verwachte resultaten. Dit kwam tot stand in bijna alle divisies. Vooral de divisie Integrated Gas deed het goed, maar ook de divisie Downstream blijft het beter doen dan verwacht. Cijfers van Air France – KLM waren min of meer in lijn met de verwachtingen. Uitzender Brunel kwam met tegenvallende cijfers, waarbij vooral Nederland een forse daling van de omzet liet zien. Naast Nederlandse bedrijven waren er natuurlijk ook heel veel internationale bedrijven die rapporteerden. In Europa kwam Siemens met sterke cijfers en liet het een forse groei in het orderboek zien. Cijfers van Anheuser-Busch InBev waren ook beter dan verwacht, net als BNP Paribas en HSBC.

In de VS gaf Qualcom een winstwaarschuwing vanwege het vergunningenconflict met Apple. Cijfers van Apple vielen overigens tegen. De verkopen van iPhones daalden en het bedrijfsvooruitzicht voor het komende kwartaal lag onder de verwachting van de markt. Ook cijfers van Gilead Sciences vielen tegen. Hoewel cijfers van Facebook beter waren dan verwacht, zorgde het commentaar dat advertentieverkopen in 2017 “substantieel” zullen dalen voor een negatieve reactie. Cijfers van Mastercard waren net als veel andere Amerikaanse bedrijven goed. Berkshire Hathaway van beleggersgoeroe Warren Buffet meldde verder dat het een groot deel van zijn aandeel in IBM heeft verkocht, omdat het minder enthousiast was geworden over het bedrijf. Tot slot vielen Amerikaanse autoverkopen in april tegen.

Alle aandacht op Frankrijk

De uitkomst van de Franse presidentsverkiezingen bepaalt meer dan normaal de vooruitzichten voor Europa en zal dus met argusogen worden gevolgd. Daarnaast is er een behoorlijke macro-economische agenda en blijft het druk op het bedrijvenfront. Als u dit leest zijn de Amerikaanse arbeidsmarktcijfers over april inmiddels gepubliceerd en weet u of de verwachting van 200.000 banen is uitgekomen. Verder kijken we de komende week uit naar veel nieuwe cijfers uit de industrie. In Duitsland worden op maandag gegevens over de industriële orders in maart gepubliceerd en een dag later over de productie zelf. In februari stegen beide indicatoren in een redelijk tempo. Ook in Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en de Europese Unie als geheel worden nieuwe productiecijfers gepubliceerd. Daarnaast kijken we met belangstelling naar nieuwe cijfers over de internationale handel uit China, Duitsland, Frankrijk en Japan, waaruit kan worden opgemaakt of de wereldhandel een belangrijke bron blijft van de wereldwijde groei. In China en ook in de Verenigde Staten en Duitsland verschijnen nieuwe cijfers over de inflatie in april. Deze zullen wat aan de hoge kant zijn omdat Pasen dit jaar in april viel waardoor de vergelijkingsbasis met 2016 wordt beïnvloed. Ten slotte verschijnen in de Verenigde Staten de eerste gegevens over mei van het consumentenvertrouwen. Het bedrijfscijferseizoen is – zowel in Europa als in de VS – over de helft. Aankomende week is het dus nog steeds druk met bedrijven die hun cijfers rapporteren. In Nederland zijn dat onder andere Ahold Delhaize, Aegon, ING, ArcelorMittal, PostNL en Eurocommercial Properties. International rapporteren onder andere Priceline.com, Adecco, Symrise, Walt Disney, Allergan, Aperam, Crédit Agricole, Telefonica, en A.P. Möller-Maersk.

Op woensdag publiceert Ahold Delhaize zijn cijfers. Net als veel andere voedingsmiddelen concerns is de vergelijkingsbasis voor het eerste kwartaal lastig, omdat Pasen dit jaar later viel. In de VS zal ook het slechte weer negatief van invloed zijn geweest op de omzet. Online verkopen worden wel steeds belangrijker en Bol.com zal verder groeien. Positief is dat de deflatiedruk afneemt. Daarnaast moet extra synergie dit jaar voor margeverbetering zorgen. Donderdag komt ING met cijfers en de markt verwacht een goed kwartaal dat wordt gedreven door de divisie Financial markets. De consensus gaat uit van een onderliggende netto winst van EUR 996 miljoen. Algemeen wordt verwacht dat de organische leningengroei, net als in het laatste kwartaal van 2016, goed zal zijn, met geringe druk op de marges. Tot slot verwacht de markt dat de kapitaalratio verder is verbeterd.

ArcelorMittal sluit op vrijdag de week af en de cijfers zullen een enigszins gemengd beeld geven. ArcelorMittal zal profiteren van de aanhoudende sterke wereldwijde vraag naar staal, maar de prijsstijging van ijzererts die wordt gebruikt voor de productie van staal doet pijn. Dit neemt niet weg dat de Amerikaanse en Europese markten er goed bij liggen vanwege gunstige vraag- en aanbodverhoudingen. De markt gaat uit van een operationele winst in het eerste kwartaal van rond de USD 2 miljard.