Overschat May haar kansen?

Big Ben London

Afgelopen week kreeg de Britse premier May toestemming van het Lagerhuis om op 8 juni parlementsverkiezingen te houden. De markten reageerden negatief, hoewel dit voor een deel ook nog geopolitiek nieuws vanuit het paasweekend betrof.

Op de dag van de aankondiging door premier May (dinsdag) daalden de aandelenmarkten wereldwijd en daalden ook de obligatierentes. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Met de nieuwe en vervroegde verkiezingen denkt Theresa May haar grote voorsprong in de peilingen te verzilveren en sterker te staan in het onderhandelingsproces met de Europese Unie (EU) over de Brexit. Ze loopt echter wel degelijk een risico dat de kiezers, die op 23 juni vorig jaar tegen Brexit hebben gestemd – aangevuld met spijtoptanten, die niet hebben gestemd – uitwijken naar de EU-gezinde Liberal Democrats. In dat geval zou het opnieuw een referendum worden over het EU-lidmaatschap. Er zou dan een zeer gefragmenteerd politiek landschap ontstaan, wat onderhandelingen met de EU niet zal vergemakkelijken.

Op de dag van de aankondiging door premier May (dinsdag) daalden de aandelenmarkten wereldwijd en daalden ook de obligatierentes. Overigens kan een deel van deze bewegingen worden verklaard uit (geo)politieke ontwikkelingen in het paasweekeinde. De spanningen tussen de Verenigde Staten en Noord-Korea speelden een rol en ook de afnemende kans op belastingverlaging door de regering Trump vanwege budgettaire beperkingen. Toen minister Mnuchin van Financiën tegen het eind van de week echter aankondigde dat een belastingakkoord binnen bereik was, liep de rente weer op en herstelden de aandelenmarkten ook weer enigszins. Per saldo stegen de koersen in de Verenigde Staten met ruim 1% (S&P-500). In Europa moesten de aandelenmarkten per saldo wel enig terrein prijsgeven, ondanks enig herstel vanaf woensdag. De Britse FTSE verloor met bijna 3% nog het meest, onder meer omdat het pond in waarde steeg. Dat laatste was het gevolg van verwachtingen dat een “zachte” Brexit waarschijnlijker is geworden na de aankondiging van de verkiezing.

Rente in ban van Franse verkiezingen

Het renteverschil (de spread) tussen de Franse en de Duitse obligatiemarkt fluctueert met de peilingen voor de Franse presidentsverkiezingen. Omdat een zege van de EU-gezinde Emmanuel Macron in de eerste ronde op 23 april wat waarschijnlijker werd, liep de spread afgelopen week met meer dan 10 basispunten terug tot 60 basispunten. Het blijft echter wel spannend want de rechts-populistische Marine Le Pen zit hem in de peilingen op de hielen en de republikeinse François Fillon en de links-populistische Jean Luc Melenchon zijn niet ver weg.

Bij een zege van de populistische kandidaten zal de spread ongetwijfeld heel sterk oplopen omdat dan het uittreden van Frankrijk uit de EU en de eurozone waarschijnlijker wordt geacht. De stijging van de rente in de rest van de wereld was deels het gevolg van het wegebben van de geopolitieke spanningen en in de Verenigde Staten van de aankondiging van minister Mnuchin dat een akkoord met het congres over belastingverlaging binnen handbereik is gekomen.

AEX in het rood

De AEX-index daalde afgelopen week ruim een half procent en noteert rond de 512 punten. Het verlies werd vooral aan het begin van de week bewerkstelligd, waarna herstel optrad. Grootste stijgers waren, ING, ABN AMRO, en Philips, die alle drie dik twee procent stegen. Shell, SBM Offshore, en Ahold Delhaize waren de grootste verliezers met elk een verlies van bijna vier procent. Het cijferseizoen is deze week in volle hevigheid losgebarsten. Hoewel de nadruk aan het begin van het cijferseizoen vooral op de VS ligt, waren er al voldoende Nederlandse bedrijven die ook rapporteerden.

Het algemene beeld is tot dusver goed. ASML rapporteerde goede en beter dan-verwachte kwartaalcijfers. Analisten waren vooral blij dat management de vooruitzichten ziet verbeteren. Ook Heineken kwam met een solide kwartaalupdate. Door een heel goed eerste kwartaal in 2016 was de vergelijkingsbasis moeilijk, en dus knap dat de bierbrouwer groei wist te realiseren. Vopak viel licht tegen ten opzichte van de marktverwachtingen, maar rapporteerde wel betere cijfers dan de eigen bedrijfsverwachtingen. De resultaten van TomTom waren in lijn met de marktverwachtingen, maar onderliggend was vooral het beeld bij de divisie Automotive goed.

Ook Arcadis rapporteerde beter dan verwachte cijfers. Het bedrijf gaat al een tijd gebukt onder teleurstellende resultaten, maar misschien dat dit kwartaal een heel voorzichtig omslagpunt liet zien. Unilever rapporteerde hogere groei dan verwacht. Daarbij gaf management aan dat het voedingsmiddelenbedrijf harder groeit dan de markten waarin het zich begeeft. Tot slot rapporteerde Akzo Nobel beter-dan-verwachte cijfers, maar ging de focus vooral uit naar de nieuwe strategie. Het bedrijf verhoogde zoals verwacht zijn kostenbesparingsdoelstellingen en kwam met ambitieuze operationele marge targets. Meest verrassend was het plan om het grootste deel van de opbrengsten van de afsplitsing van de Specialty Chemicals divisie uit te keren aan de aandeelhouders. Mocht PPG zijn interesse in Akzo houden, dan zal het waarschijnlijk naar aanleiding van de nieuwe strategie zijn bod moeten verhogen.

Elders in Europa rapporteerden Nestlé en ABB beter-dan-verwachte cijfers en verhoogde Danone zijn verwachtingen voor het hele jaar. In de VS rapporteerden de Amerikaanse grootbanken met uitzondering van Goldman Sachs, beter dan verwachte cijfers. Hoewel veel bedrijven verwachtingen versloegen, vielen resultaten bij IBM tegen en daalde Netflix op tegenvallende vooruitzichten.

Start resultatenseizoen

Op macrogebied zijn het weer eens de vertrouwensindicatoren die het beeld gaan bepalen. Veel landen publiceren nieuwe cijfers over het consumenten- en het producentenvertrouwen in april. In de VS verschijnt het consumentenvertrouwen van zowel de Conference Board als de universiteit van Michigan. In de EU verschijnt de Economic Sentiment Indicator, een combinatie van consumenten- en producentenvertrouwen. En in Duitsland verschijnt de Ifo-index (producentenvertrouwen), de belangrijkste indicator op dit gebied. Daarnaast komen er uit veel landen nieuwe inflatiecijfers, nieuwe schattingen over de economische groei in het eerste kwartaal en cijfers over consumptieve bestedingen.

De ECB vergadert over het rentebeleid maar we verwachten geenaankondiging van een wijziging in de beleidsrichting en de Bank of Japan houdt ook een rentevergadering en zal daarnaast nieuwe economische vooruitzichten schetsen. Volgende week rapporteren weer een hele hoop bedrijven hun cijfers. In Nederland zijn dat KPN, Philips en Randstad. Een greep uit de lijst met internationale bedrijven die rapporteren zijn: Google, Coca-Cola, McDonalds, Credit Suisse, Procter&Gamble, Boeing, Amgen, Baidu, Intel, Total, Sanofi, General Motors, en Exxon Mobil.

Op maandag rapporteert Philips zijn cijfers. De markt gaat uit van organische omzetgroei van 1,9%, een verbetering van de marge naar 7,5%, en een operationele winst van EUR 425 miljoen. Van de verschillende divisies zal personal health de grootste groei laten zien. Ook kijkt de markt uit of Philips met nieuws naar buiten komt over het onderzoek van de Amerikaanse toezichthouder.

De markt gaat uit van een goed kwartaal voor Randstad met organische omzetgroei van 5,5% en dubbelcijferige operationele winstgroei. De verwachting is dat vooral Europa een solide beeld zal laten zien, en een redelijk beeld in Noord-Amerika. De markt blijft ervan uit gaan dan Google dubbelcijferige groei kan laten zien. Wel verschuift het beeld steeds meer. Minder zoeken op de desktop en meer mobiel. Daarnaast zullen YouTube en Google Play steeds meer bijdragen aan de resultaten.