Politieke chaos blijft in VS

970x404-Federal-Reserve

De financiële markten vertoonden de afgelopen week een wisselend beeld. De aandelenmarkten herstelden aanvankelijk door afnemende geopolitieke spanningen om later weer onder druk te komen door politieke chaos in Washington en de aanslagen in Spanje.

De gunstige macro-economische ontwikkeling heeft nog niet geleid tot een toename van de inflatie naar een peil dat centrale banken wenselijk achten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Overigens konden de Europese beurzen nog niet reageren op de aanslag in Barcelona. En al helemaal niet op de verijdelde aanslag later in Cambrils. Meestal zijn de koersreacties op de financiële markten van korte duur. Maar de koersbeweging in de Verenigde Staten (VS) week op donderdag wel opvallend af van die in Europa waar de beurzen al gesloten waren toen aard en omvang van de aanslag duidelijk werd. Wellicht had het ook te maken met de politieke ontwikkelingen in de VS. Nadat eerder in de week een paar CEO’s van belangrijke bedrijven (o.a. Merck en Intel) uit adviesraden van de president waren gestapt, hief Trump deze raden op. Vermoedelijk nog belangrijker is dat de belangrijkste economische adviseur in het Witte Huis – Gary Cohn – dreigt op te stappen vanwege de houding van Trump ten aanzien van het racisme in Charlottesville. Cohn is belangrijk voor de economische plannen van Trump en bovendien in de race om Fed-voorzitter Yellen in 2018 op te volgen. De economische cijfers, die de afgelopen week zijn gepubliceerd, waren wisselend van karakter.

In China bleef de groei van de industriële productie en van de detailhandelsverkopen in juli achter bij de verwachtingen. Maar ze staan nog wel steeds op een hoog niveau. In de VS viel de productiegroei ook wat tegen. Dat had sterk te maken met de productie in de autosector, waar de inhaalvraag van de afgelopen jaren op zijn einde loopt. In de overige sectoren was sprake van een redelijke groei. Eerder in de week werd overigens bekend dat de detailhandelsverkopen in juli sterker dan verwacht zijn gegroeid. In de eurozone blijkt de economie in het tweede kwartaal wat sterker te zijn gegroeid dan verwacht en lag het groeipad ook hoger dan trendmatig.

Dilemma’s voor centrale banken

De gunstige macro-economische ontwikkeling heeft nog niet geleid tot een toename van de inflatie naar een peil dat centrale banken wenselijk achten. Binnen de Fed heeft dat geleid tot discussies over het toekomstige aantal renteverhogingen.

Binnen het beleidsbepalende comité van de Fed bestaat er verschil van mening over de vraag of de achterblijvende inflatie structurele oorzaken heeft. Als dat het geval zou zijn, zouden er minder renteverhogingen nodig zijn dan de vier die de Fed nu tot eind 2018 in de eigen ramingen heeft opgenomen. Wij denken dat er inderdaad structurele krachten werkzaam zijn, onder meer door snelle ontwikkelingen in de technologie (meer transparantie en efficiëntie). Die maken het voor bedrijven moeilijk om de prijzen te verhogen. De financiële markten lijken momenteel één renteverhoging tot eind 2018 in te prijzen. Wij verwachten er twee à drie op basis van de gunstige economie en verwachten dat de Fed het aantal rentestappen binnenkort eveneens zal verlagen. In de eurozone is het nog lang niet zover. De ECB moet eerst beginnen met het afbouwen van het opkoopprogramma van obligaties. Dit vergt vooraf een goede communicatie, zodat er niet al te veel onrust op de financiële markten ontstaat. Vermoedelijk zal er in september geleidelijk aan wat meer duidelijkheid over ontstaan.

Toch nog kleine winst AEX

De beurzen waren aan het eind van de week behoorlijk in mineurstemming, maar per saldo wist de AEX-index nog een kleine winst te boeken. Hierbij bleef de index iets achter bij zijn Europese broeders. Nederlandse bedrijven stelden per saldo teleur.

De AEX-index ging de week goed van start, maar het sentiment draaide volledig aan het eind van de week. President Trump was opnieuw spelbreker. Toch hield de AEX nog een kleine plus over van 0,4% en noteert rond de 519 punten. TKH kwam deze week verrassend genoeg met teleurstellende cijfers. Het bedrijf had investeringen gedaan voor toekomstige groei en daardoor vielen de resultaten op meerdere fronten tegen. Dit was ook het geval voor de vooruitzichten voor het hele jaar.

Bouwbedrijf Heijmans rapporteerde beter-dan-verwachte resultaten met een hoger dan verwachte winst en een lager dan verwachte schuld. Alle segmenten droegen hier aan bij. De vooruitzichten voor het hele jaar bleven ongewijzigd. Per saldo kwam NN Groep met iets beter dan verwachte cijfers. Belangrijkste is momenteel de kapitaalratio (Solvency2) en die was beter dan verwacht. De resultaten vielen licht tegen doordat de niet-leven divisie hogere claims had en meer geld moest reserveren. De kaspositie van de verzekeraar was wel hoger dan verwacht. Cijfers van Boskalis vielen tegen, terwijl ook de vooruitzichten voor het hele jaar tegenvielen. Ook de resultaten van Brunel vielen tegen. Hoewel de verwachtingen laag waren, rapporteerde de uitzender een operationeel verlies. Daar bovenop kwamen hele magere vooruitzichten voor het hele jaar, die fors tegenvielen. Tot slot kwam ook Vopak met teleurstellende cijfers en verlaagde zijn vooruitzichten voor het hele jaar. De bezettingsgraden vielen tegen, zo ook de resultaten in Azië en de sterke euro speelde het concern parten. Internationaal rapporteerde twee BAT bedrijven, de Chinese tegenhanger van de Amerikaanse FAANG. Zowel Alibaba als Tencent rapporteerden hele sterke cijfers. Een bedrijf waar het minder goed mee gaat is Air Berlin dat faillissement aanvroeg. Lufthansa en andere vliegtuigmaatschappijen zijn inmiddels in gevecht om de onderdelen van de Duitse prijsvechter.

Relatief rustige week verwacht

De periode dat bedrijven hun resultaten over het tweede kwartaal publiceren is inmiddels zo goed als afgelopen. Niet veel nieuws uit die hoek dus de komende week. Ook op het macrofront is de kalender tamelijk rustig, hoewel op donderdag de jaarlijkse monetaire conferentie in Jackson Hole begint.

Op macro-economisch gebied kijken we met interesse naar een aantal vertrouwensindicatoren over augustus. Het betreft zowel het consumentenvertrouwen (in de eurozone, Frankrijk, Nederland en België) als het ondernemersvertrouwen. Wat dat laatste betreft is de Ifo-indicator uit Duitsland de belangrijkste. Deze staat inmiddels op een historisch hoog niveau en het is de vraag of er nog ruimte is voor verdere stijging. Ook in Frankrijk en België worden nieuwe gegevens over het ondernemersvertrouwen gepubliceerd. Daarnaast verschijnt de zogeheten ZEW-index, die aangeeft hoe beleggers aankijken tegen de investeringsmogelijkheden in Duitsland en de eurozone. Verder kijken we met belangstelling uit naar de eerste schattingen van het sentiment onder inkoopmanagers over augustus in verschillende landen. In de VS verschijnen er cijfers over de huizenverkopen (nieuw en bestaand) in juli. Woninginrichting en doe-het-zelf markten hebben de laatste tijd een belangrijke bijdrage geleverd aan de economische groei in de VS. Ook de ontwikkeling van de orders voor duurzame goederen in juli kunnen daarvoor een indicatie vormen. Tot slot begint donderdag de jaarlijkse conferentie in het skioord Jackson Hole (Wyoming), waar centrale bankiers en wetenschappers met elkaar debatteren over het toekomstige monetaire beleid. Wellicht zal de Fed daar een tipje van de sluier oplichten over het aantal renteverhogingen tot eind 2018 en de wijze waarop de balans van de Fed zal worden verkleind. Van de kant van de ECB worden er geen indicaties voor het beleid verwacht.

Bedrijven die aankomende week nog hun boeken openen zijn; Salesforce.com, BHP Billiton, China Telecom, HP, Woolworths, Tiffany, Ordina, BAM, Intertrust, Qantas en Eurocommercial Properties. De verwachting is dat Salesforce.com, aanbieder van customer relationship management software, organische groei van 16% rapporteert en een forse stijging van de marge (+1,5ppt). Daarnaast verwacht de markt dat Salesforce.com, tevens een topspeler op het gebied van artificial intelligence, zijn vooruitzichten voor het jaar naar boven bijstelt. HP kan profiteren van een stabiliserende PC-markt (verschillende data-punten laten dit zien). Daarnaast geniet HP waarschijnlijk extra voordeel omdat het marktaandeel weet te winnen en er een verschuiving is naar hogere marge spelletjes-PCs. Ook is de verwachting dat bedrijfs-PCs het goed doen, aangezien de arbeidsmarkt herstelt. Deze trends moeten stijgende kosten voor componenten compenseren. De verwachting is dat de Amerikaanse juwelier Tiffany een winst per aandeel van USD 0,87 rapporteert. Tiffany komt uit een moeilijke periode, maar lanceerde in april de nieuwe HardWear collectie en een nieuwe accessoires en cadeau lijn wordt in de herfst verwacht. Daarom is de markt benieuwd naar de vooruitzichten van het management.