Rally op de aandelenmarkt zet door

Stock Markets

De stemming op de wereldwijde financiële markten blijft zeer positief. Voor een deel is dit te danken aan gunstige economische indicatoren en voor een ander deel aan de gematigde toon die president Trump gebruikte bij de aankondiging van zijn plannen in het congres.

De grote bulk van de vierde kwartaal bedrijfscijfers ligt achter ons, maar de aankomende weken rapporteert nog het restant. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Wereldwijd hebben de meeste toonaangevende indices de afgelopen week opnieuw nieuwe records bereikt. In het geval van de Amerikaanse indices betekende dat 'all time highs' en voor veel Europese indices waren het records sinds de hoogtepunten in het voorjaar van 2015. De records die toen werden bereikt, waren het gevolg van het stimulerende beleid dat de ECB net was gestart. De afgelopen week waren het nog steeds vooral de vertrouwensindicatoren, die een beter dan verwacht beeld vertoonden. Het betrof zowel het consumentenvertrouwen, als het ondernemersvertrouwen in de Verenigde Staten (VS) en Europa. Bij de hardere indicatoren was de industriële productie in de VS een tegenvaller, maar cijfers over inkomen en bestedingen lieten wel een positief beeld zien. De markt schrok een beetje van de inflatie in de VS en de eurozone in februari. Beide zijn inmiddels boven de 2% uitgekomen. Daarbij moet wel worden bedacht dat in februari het voedings- en energie-effect domineerde, vooral omdat beide in februari 2016 een laagtepunt bereikten (basiseffect).

Donald Trump deelde dinsdag zijn begrotingsplannen met het congres. Hoewel hij erg vaag bleef over de wijze waarop hij een sterke stijging van de uitgaven (infrastructuur en defensie) wil financieren, mede in het licht van een enorme belastingverlaging, waren de markten verheugd over de toonzetting. Trump probeerde voor het eerst zijn buitenlandse bondgenoten gerust te stellen, door steun uit te spreken voor de NAVO en betrokkenheid bij de rest van de wereld. Op de financiële markten werd opgelucht gereageerd en na de toespraak schoot de Dow Jones door de 21.000 punten. Ten opzichte van vorige week vrijdag stonden Dow en S&P-500 afgelopen donderdag tussen 0,5% en 1% hoger. De Europese beurzen deden het wat beter met een stijging van 1,5% voor de Eurostoxx-600 en meer dan 2% voor een aantal andere beurzen, waaronder die van Frankrijk en Duitsland.

AEX sluit boven de 500 punten

De AEX-index vond deze week de weg omhoog weer terug en sloot nu wel boven de 500 punten. De grootste stijgers (zo'n vijf procent of meer) waren Gemalto, Galapagos, Vopak en Aegon, terwijl Unibail Rodamco de enige echte daler was. Gemalto kwam naast PostNL, Aalberts Industries, Ahold Delhaize en ASM International, deze week in Nederland met cijfers. Die waren in lijn met de verwachtingen en de vooruitzichten voor 2017 bleven onveranderd. Desondanks reageerde de koers zeer positief. Cijfers van PostNL vielen licht tegen. Ook stelde de postbezorger zijn verwachting voor het hele jaar licht naar beneden bij. Onverwachte meevaller was het dividend. Aalberts Industries kwam met cijfers die min of meer in lijn met de verwachtingen waren. De uitvoering van de 2015-18 strategie, die begin 2016 zichtbaar werd, zette in de tweede helft van 2016 minder hard door dan verwacht.

Ahold Delhaize rapporteerde solide cijfers. De winst was beter dan verwacht door goede bijdrages van Ahold USA, Delhaize America, en Nederland. België was volgens verwachting. De vooruitzichten van de grootgrutter waren volgens verwachting en het dividend kwam hoger uit dan verwacht. ASM International kwam tot slot met sterke cijfers. Winst, omzet en orders waren allemaal beter dan verwacht en ook de vooruitzichten. Daarnaast verdubbelde het bedrijf zijn inkoopprogramma van eigen aandelen.

Overig en internationaal bedrijvennieuws kwam onder andere van Apple. CEO Tim Cook zei dat er andere producten dan de iPhone aankomen die voor groei zullen zorgen. Verder verkocht Boskalis zijn belang in Fugro, gaat de fusie tussen de London Stock Exchange en Deutsche Boerse hoogstwaarschijnlijk niet door en werd Shell in Nigeria beschuldigd van corruptie. In de VS deed de belastingdienst invallen bij Caterpillar. Tot slot had Snapchat een zeer succesvolle beursgang, het aandeel sloot 44% boven de uitgifteprijs.

Uitkijken naar Amerikaanse werkgelegenheid en de ECB

Bedrijven, die de komende week hun resultaten nog rapporteren, zijn onder andere: Corbion, TKH Groep, Intertek, Adidas, Deutsche Post, Boskalis, Linde, Aviva en Carrefour. Focus bij Boskalis zal liggen op de orders, de vooruitzichten voor de kerndivisies en de hernieuwde strategie. Dit laatste punt is actueel nu het bedrijf recentelijk zijn aandeel in Fugro heeft verkocht en een goed gevulde oorlogskas heeft om overnames te doen.

Bij Adidas zal de focus liggen op het vooruitzicht dat voor 2017 wordt afgegeven. De markt gaat uit van redelijke groei. Het sportbedrijf is al twee jaar onderweg in zijn 2020 plan en op de goede weg om marges te verbeteren. Naast de gepubliceerde cijfers organiseert het bedrijf halverwege maart een analistendag. Supermarktketen Carrefour rapporteert aankomende week haar cijfers. Het bedrijf had echter, net zoals Ahold Delhaize eerder, al omzetcijfers bekend gemaakt. Het internationale gedeelte deed het goed, terwijl het Franse gedeelte tegenviel. Toenemende concurrentie in de thuismarkt zal waarschijnlijk ook in 2017 een thema blijven.

Op het gebied van macro-economisch nieuws zal de komende week een betrekkelijk rustige worden, met overigens wel een uitsmijter op vrijdag met de maandelijkse werkgelegenheids- en werkloosheidscijfers uit de VS. Die zullen van belang zijn voor de Federal Reserve, die de week daarna vergadert over een mogelijke volgende renteverhoging (die wij wel verwachten). Verder zullen in dat land nieuwe gegevens worden gepubliceerd over de arbeidsproductiviteit en de loonkosten in het vierde kwartaal van 2016 en over de fabrieksorders in januari. Vanuit Azië kijken we met belangstelling naar nieuwe schattingen over het Bruto Binnenlands Product (BBP) in Japan in het vierde kwartaal van 2016. In China wordt weer een reeks cijfers gepresenteerd over de detailhandelsverkopen, de industriële productie, de investeringen, de exporten en importen en ook over de inflatie. Uit Europa komen ook nieuwe gegevens over het BBP, gegevens over de internationale handel van Duitsland en ook over de industriële orders van dat land in januari. Tenslotte komt het bestuur van de ECB donderdag bijeen om te spreken over het rentebeleid en ook over het opkoopprogramma van obligaties.

Ben Steinebachen en Ralph Wessels, Kenniscentrum Beleggingsstrategie.