Sterke groei Duitse economie

Duitsland

Nadat de koersen op de wereldwijde aandelenmarkten in de eerste week van mei fors waren opgelopen, vond de afgelopen week een stabilisatie plaats. Het economisch beeld bleef positief, vooral in Europa waar de Duitse economie in het eerste kwartaal sterk blijkt te zijn gegroeid.

De komende week is een rustige week op het gebied van relevant economisch nieuws. Het resultatenseizoen loopt ten einde en op macrogebied is het ook een nieuwsarme week. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het positieve sentiment in Europa werd extra gevoed door de keuze van Emmanuel Macron tot president van Frankrijk. Hij is voorstander van hervormingen van de Franse economie, wat erg nodig is gezien een aantal starheden. Daarnaast is hij pro-Europees en dat is belangrijk om de verhouding tussen Parijs en Berlijn nieuw leven in te blazen. De positieve geluiden over Europa werden de afgelopen week door ECB-president Draghi in Den Haag verwoord bij een bezoek aan de Tweede Kamer. Hij stak de loftrompet af over de Nederlandse economie maar pareerde wel de kritiek van kamerleden over zijn beleid door te zeggen dat het beleid nog steeds noodzakelijk is voor de Europese economie als geheel. Inmiddels is de economische groei in Duitsland in het eerste kwartaal – met 0,6% ten opzichte van het voorgaande kwartaal – is een van de sterkste percentages in de laatste paar jaar. Ook de ontwikkeling van de industriële orderontvangsten en de productie blijft zich positief ontwikkelen. Dat is ook het geval in veel andere landen op het Europese continent en daarmee komt de productie meer in lijn met de al langere tijd sterke vertrouwensindicatoren. Dat effect is in Europa wat sterker dan in de Verenigde Staten, waar de vertrouwensindicatoren de laatste tijd wat lijken af te kalven. Daar staat overigens tegenover dat de werkgelegenheid er in april sterk is gegroeid met 211.000 banen.

AEX stijgt verder

De Amsterdamse beursgraadmeter deed het afgelopen week wat rustiger aan, maar steeg desondanks verder. We zitten nog steeds in het bedrijfscijferseizoen, maar het loopt naar het einde. Over het algemeen zijn de gerapporteerde cijfers beter dan verwacht.

De AEX-index heeft een redelijke week achter de rug. De winst van een procent werd vooral aan het begin van de week gerealiseerd. De index noteert nu rond de 535 punten. Grootste stijger was Shell (+3,6%), gevolgd door Unibail-Rodamco (+3,1%), Unilever (+2,4%), SBM Offshore (+2,4%), en KPN (+1,7%). Bij de dalers verloor Aegon het meest (-7,8%), gevolgd door Boskalis (-6,8%), Akzo (-5,3%), Gemalto (-4,3%), en ArcelorMittal (-4,3%). Zowel Aegon, Boskalis als ArcelorMittal reageerden slecht op hun cijfers. Voor ArcelorMittal was dat een beetje vreemd, omdat de cijfers veel beter waren dan verwacht. Betere marges op staal hadden de meeste impact, terwijl alle divisies bijdroegen aan de goede resultaten. Het bedrijf ziet het tweede kwartaal in lijn met dat van het eerste kwartaal. Cijfers van Aegon waren iets beter dan verwacht, maar de kapitaalratio van het Nederlandse gedeelte van de verzekeraar blijft een punt van zorg. Boskalis blijft in een moeilijke markt opereren. Dit werd duidelijk in de update die niet, zoals gebruikelijk, positief verraste. Bij alle divisies staan de winstmarges onder druk en het ziet het er naar uit dat ook 2017 een moeilijk jaar wordt. PostNL rapporteerde aan het begin van de week ook tegenvallende resultaten. Alle divisies, met uitzondering van International, rapporteerden onder verwachting, terwijl de postvolumes harder dan verwacht daalden.

ING wist de hoge verwachtingen meer dan waar te maken. Met name de Retail markt en de Groeimarkten deden het goed. Cijfers van Ahold-Delhaize waren per saldo ook beter, hoewel de omzet tegenviel. De supermarktketen bevestigde zijn vooruitzichten voor het hele jaar. Bij de wat kleinere fondsen kwam Beter Bed met een update over de omzet. Die steeg met ruim zeven procent en was beter dan verwacht. Ook Basic-Fit rapporteerde beter-dan-verwachte cijfers doordat meer mensen lid werden bij de sportschoolketen. Akzo Nobel verwierp het derde bod van PPG. Het chemieconcern ziet meer waarde als het zelfstandig doorgaat dan het bod van EUR 96,75 per aandeel. Akzo is dit keer wel in gesprek gegaan met PPG. Het is mogelijk dat PPG nu een vijandig bod gaat voorbereiden. Ook kan Elliot Management, de activistische aandeelhouder, naar de rechter stappen om de baas van Akzo de laan uit te sturen. Later in de week kwam echter naar buiten dat PPG voor het eerst overweegt om zijn overnamepoging eventueel te stoppen. Wordt vervolgd …

Internationaal kwam Liberty Global met teleurstellende cijfers en verlaagde het zijn verwachtingen voor het hele jaar. Cijfers van Disney vielen tegen en de sport betaalzender ESPN verloor opnieuw abonnees. Hoewel Priceline (eigenaar van Booking.com) een hoger dan verwachte winst realiseerde, kwam het vooruitzicht voor aankomend kwartaal onder de marktverwachting uit. Ook het Amerikaanse Snap, bekend van Snapchat, kwam met zeer tegenvallende cijfers. Een verlies en het aantal dagelijkse gebruikers van de app was lager dan verwacht. Het aandeel verloor ruim 20% na de cijfers. Een andere forse daler na teleurstellende cijfers was retailer Macy’s (-17%). Goede cijfers waren er onder andere van Petrobras, Credit Agricole, en Allianz.

Rustige week op macrogebied

De komende week is een rustige week op het gebied van relevant economisch nieuws. Het resultatenseizoen loopt ten einde en op macrogebied is het ook een nieuwsarme week. We gaan naar het einde van het cijferseizoen. In de VS sluit Wal-Mart dat altijd officieus af. De retailer rapporteert donderdag. Enkele andere bedrijven die aankomende week met cijfers komen zijn; RWE , Home Depot, Vodafone, EasyJet, Cisco Systems, Target, Tencent, Salesforce.com en Deere.

Op macro-economisch gebied kunnen we een rustige week verwachten. Er staan niet veel belangrijke vertrouwensindicatoren op de kalender. Een uitzondering is misschien de ZEW-index, die een indicatie geeft van de investeringsgeneigdheid van beleggers in mei in de Duitse en de Europese economie. Daarnaast verschijnen er inflatiecijfers over april in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en de Europese Unie als geheel. Na Duitsland worden er ook nieuwe gegevens gepubliceerd over de economische groei in het eerste kwartaal in verschillende andere EU-landen en ook in China en Japan. China publiceert verder de gebruikelijke reeks cijfers over industriële productie, investeringen en detailhandel in maart. Ook in Nederland en het Verenigd Koninkrijk worden nieuwe cijfers over de detailhandelsverkopen gepubliceerd en in Japan over de bredere consumptieve bestedingen. In de Verenigde Staten, waar het heel erg rustig is met de publicatie van macrocijfers, verschijnen nieuwe cijfers over het aantal in aanbouw genomen woningen in april. Die waren in maart nog met een kleine 7% gedaald ten opzichte van februari.