Trump splijt de Republikeinse partij

Trump splits Republicans

Het begon vorig weekend met de G-20-bijeenkomst van ministers van Financiën en centrale bankpresidenten, waar de meningen over vrijhandel en het klimaatverdrag tussen de Amerikanen en de overige deelnemers uiteenliepen. Voor het eerst kon er daardoor geen eenduidige conclusie in het slotcommuniqué worden opgenomen. Vervolgens kwam president Trump onder vuur te liggen van de FBI. Deze instelling doet een onderzoek naar de wetenschap van Trump zelf over de contacten van Republikeinen met de Russen tijdens de campagne voor de presidentsverkiezing. En tenslotte is er een gevecht ontstaan tussen Trump en een aantal van zijn eigen partijgenoten in het Congres over de vervanging van Obamacare – dat inmiddels zeer populair is bij de bevolking – door een zorgplan van de Republikeinen zelf.

Al deze verwikkelingen leiden tot onzekerheid bij beleggers en hebben eraan bijgedragen dat de aandelenkoersen onder druk kwamen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het rechterdeel van de partij vindt dat er nog steeds sprake is van teveel overheidsinvloed op het zorgstelsel, terwijl het linker deel de nieuwe plannen juist te hardvochtig vindt. Vandaag zal een stemming plaatsvinden en moet blijken of Trump en partijleider Paul Ryan voldoende partijgenoten aan hun kant kunnen krijgen. Al deze verwikkelingen leiden tot onzekerheid bij beleggers en hebben eraan bijgedragen dat de aandelenkoersen onder druk kwamen. In de Verenigde Staten daalden de koersen met 1% tot 1,5% ten opzichte van vorige week vrijdag, gemiddeld genomen wat sterker dan in Europa (circa -0,5% met zelfs geringe stijgingen in Zuid Europa).

Vlakkere rentecurve op de vastrentende markten

In Duitsland en Nederland bleef de daling beperkt maar in Zuid Europa was de daling meer vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten. Vermoedelijk speelt de onder druk staande olieprijs een rol bij de rentedaling omdat daardoor de opwaartse inflatiedruk, waar de markten bang voorwaren, wordt beperkt. Door de rentedaling wordt de rentecurve wat vlakker. Dat geldt vooral in de Verenigde Staten, waar de korte rente juist onder opwaartse druk staat door verwachtingen dat de Federal Reserve de fed funds rate verder verhoogt. Een aantal bestuursleden van de Fed heeft de afgelopen week aangegeven dat de rente dit jaar nog twee keer zal worden verhoogd, maar verschillende leden lieten de mogelijkheid van een derde verhoging nadrukkelijk open.

AEX verliest terrein

De AEX index verloor afgelopen week terrein en noteert rond de 512 punten. Grootste verliezer (-20%) was Gemalto dat een winstwaarschuwing gaf. Financiële waarden als Aegon, ING, ABN AMRO, en NN hadden echter de grootste impact op het negatieve sentiment. Rentes daalden en de rentecurve wordt vlakker. Dit maakt het verdienmodel van financiële waarden lastiger. ING daalde ook op het nieuws dat het hoogstwaarschijnlijk heeft meegeholpen aan Russische witwaspraktijken. Hierdoor hangt het nu forse boetes boven het hoofd. Grootste stijger deze week was AKZO Nobel (+5,3%), gevolgd door ASML (+2,8%), en RELX (+2,3%). AKZO steeg doordat het Amerikaanse PPG zijn bod voor het Nederlandse chemieconcern uiteindelijk verhoogde tot EUR 90 per aandeel. AKZO legde het bod opnieuw naast zich neer en wil niet praten met PPG. Veel grootaandeelhouders zijn echter van mening dat AKZO wel om de tafel moet gaan zitten. Overigens blijft een vijandig bod op AKZO een optie voor PPG.

Unilever is volgens de Sunday Times van plan zijn spread divisie (oa. boter en margarines) voor EUR 7 miljard in de verkoop te zetten. De geplande verkoop en strategiewijziging is een indirect gevolg van de eerdere benadering van Kraft-Heinz.

Basic-Fit rapporteerde deze week nog cijfers die min of meer in lijn met de verwachting waren. De vooruitzichten werden herhaald, maar het bedrijf verhoogde wel de target van het aantal nieuw te openen clubs. Daarnaast rapporteerde Van Oord, niet beursgenoteerd, scherp dalende cijfers in al zijn divisies. Hiermee geeft ook de concurrent van Boskalis aan dat de markten heel moeilijk zijn en de vooruitzichten uitdagend.

De markten zullen het moeten doen met macro-nieuws

Komende woensdag zal de belangrijkste dag zijn . Dan zal de Britse premier Theresa May een brief naar president Tusk van de Europese Raad sturen waarin zij artikel 50 van het verdrag van Lissabon activeert. Daarmee kunnen de onderhandelingen over de Brexit – negen maanden na het Britse referendum – eindelijk beginnen.

Hoewel de agenda voor het overige macro-nieuws niet overvol is, staan er wel een paar aardige items op. Behalve nieuwe vertrouwensindicatoren, kunnen we ook wat “hardere” indicatoren tegemoet zien. Met betrekking tot dat laatste kijken we bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van de detailhandelsverkopen in februari in Duitsland en Japan en de bredere consumptieve uitgaven in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Verder kunnen we cijfers verwachten over de Japanse industriële productie en ook over de werkloosheid en werkgelegenheid in Japan en Duitsland over de maand februari. Daarnaast zal mogelijk blijken of de versnelling van de inflatie, die in februari in veel landen zichtbaar was, volgens voorlopige cijfers in maart weer wat is afgezwakt. In februari werd immers gemeten ten opzichte van een dieptepunt in februari 2016, terwijl die basis in maart 2016 al weer wat hoger lag. Cijfers hierover verschijnen in Japan, de Europese Unie als geheel, Duitsland en België.

M.b.t. het ondernemersvertrouwen kijken we met belangstelling naar de Duitse Ifo (de meest aansprekende indicator op dat gebied) en op enige afstand naar het Nederlandse vertrouwen op dat gebied. Overigens zagen de nieuwe voorlopige gegevens van het sentiment onder inkoopmanagers, die vanmorgen in Europa werden gepubliceerd, er positief uit, met lichte verder stijgingen op hoge niveaus. Tot slot zullen er ook nog nieuwe gegevens over het consumentenvertrouwen in maart worden gepubliceerd in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.