Trump trekt stekker uit Parijs

Solar panel and windmill

Met het terugtrekken van steun aan de klimaatakkoorden van Parijs (2015) komen de Verenigde Staten (VS) verder geïsoleerd te staan. De aandelenbeurzen liepen donderdag wereldwijd weer wat op na een week of twee pas op de plaats te hebben gemaakt. Op de obligatiemarkten was weinig beweging te bespeuren.

Verschillende staten, waaronder Californië, hebben al aangegeven, dat ze hun investeringsprogramma gewoon zullen voortzetten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Hoewel de financiële markten zich tot dusverre weinig aantrokken van president Trump, ontstaat er politiek gezien een vacuüm met betrekking tot het leiderschap in de wereld. Net als na het opzeggen van het handelsakkoord van de landen rond de grote oceaan (TPP), probeert China – dat niet eens deel uitmaakte van het TPP – dit vacuüm op te vullen. Het is afwachten wat de invloed van het besluit van Trump zal zijn binnen de VS zelf. Verschillende staten, waaronder Californië, hebben al aangegeven, dat ze hun investeringsprogramma gewoon zullen voortzetten. Het valt bovendien moeilijk in te zien dat een bedrijf als Tesla ineens zal stoppen met het produceren van elektrische auto’s en andere producten, die de CO2-uitstoot verminderen. Gegevens, die de afgelopen weken zijn gepubliceerd over het economisch beeld in de wereld, zagen er goed uit en blijven wijzen op voortgaande economische groei in een gematigd tempo en laagblijvende inflatie. Dat gold voor het sentiment onder inkoopmanagers, dat – zowel in de VS als in Europa – op een hoog niveau lijkt te stabiliseren. De inflatie is in de eurozone in mei gevoelig teruggelopen (van 1,9% tot 1,4%). Dit was deels het gevolg van een basiseffect in 2016 en deels van opwaartse prijsdruk in april als gevolg van Pasen. Overigens lijken technologische trends (waaronder telecommunicatie) een blijvende neerwaartse druk op de inflatie te houden. Wereldwijd hebben de aandelenkoersen de afgelopen twee weken weinig bewogen. In de dagen daarvoor (17-18mei) zijn ze gedaald onder invloed van toenemende politieke onzekerheden in de VS. Daarna zijn ze binnen een smalle bandbreedte gestabiliseerd.

AEX geeft gas aan het eind

De AEX index deed het de hele week rustig aan. Maar op vrijdag perste het er nog een sprintje uit. Macro-economische cijfers bepaalden het sentiment, terwijl er voorlopig een einde kwam aan de overnameperikelen rond Akzo Nobel. De AEX-index had er pas aan het eind van de week zin in en steeg zo’n 1%. De Amsterdamse graadmeter noteert rond de 531 punten. Grootste stijgers waren Aegon (+3,2%), Philips (+2,6%), Aalberts Industries (+1,9%), en RELX (+1,8%). Bij de verliezers boekten alleen SBM Offshore (-2,1%), ArcelorMittal (-2,0%), en Akzo (-1,8%) een verlies groter dan 1%.

Deze week rapporteerde verzekeraar ASR in Nederland nog zijn cijfers. Die waren goed en de operationele winst was beter dan verwacht. Hoewel de resultaten van de divisie levensverzekeringen goed waren, was het vooral de divisie niet-leven die voor de positieve verrassing zorgde. In dit marktsegment lijkt ASR ook marktaandeel te winnen. Naast cijfers van ASR was vooral Akzo Nobel in het nieuws. Aan het begin van de week stelde de ondernemerskamer het Nederlandse concern in het gelijk tegenover zijn activistische aandeelhouder Elliott. Vervolgens kreeg PPG geen uitstel om een definitief bod te doen, waarna het Amerikaanse bedrijf aan het eind van de week afzag van een vijandige overname …voorlopig althans. Akzo heeft nu 6 maanden rust en zal die tijd goed moeten gebruiken om zijn aandeelhouders te laten zien dat het ook zelfstandig de winstgevendheid kan verbeteren en aandeelhouderswaarde kan creëren.

Bouwer BAM had deze week wat reputatieschade nadat in het weekend een parkeergarage in aanbouw bij vliegveld Eindhoven gedeeltelijk instortte. Internationaal had British Airways ook met reputatieschade te maken doordat in het weekend massale vertragingen ontstonden door computerstoringen. Binnen de luchtvaartsector boekte Ryanair cijfers die in lijn waren met de verwachtingen. Vanwege Brexit en dreiging van terroristische aanslagen was het bedrijf voorzichtig in zijn vooruitzichten.

BMW kreeg te maken met vertraging in de productie doordat besturingsonderdelen niet op tijd konden worden geleverd. De productie van verschillende modellen in Duitsland, China en Zuid-Afrika moest hierdoor worden stopgezet.

Verschillende Amerikaanse grootbanken gaven aan dat binnen hun investment banking divisies de handelsactiviteiten van hun klanten in het tweede kwartaal lager zullen uitvallen.

Op het overnamefront kwamen Linde en Praxair eindelijk tot overeenstemming om voor USD 35 miljard de grootste producent van industriële gassen te vormen. Daarnaast voerden beleggers waaronder Elliott Management druk uit op NXP Semiconductors om het overnamebod van USD 110 per aandeel van Qualcomm beter uit te onderhandelen. Tot slot steeg de koers van Amazon deze week kort boven de USD 1.000 om er vervolgens weer onder te sluiten. Ook het aandeel van Alphabet (Google) staat net onder de USD 1.000.

Hoewel er deze week geen specifiek nieuws was, zitten de aandelen van bedrijven met online platforms en/of nieuwe media dit jaar sterk in de lift.

Komende week nieuws van de ECB

De komende week wordt een rustige week. Zowel op het gebied van macro–nieuws als op het gebied van bedrijfsnieuws. Wellicht zal de ECB een tipje van de sluier oplichten met betrekking tot het beleid in de komende maanden. We kijken met belangstelling uit naar de persconferentie van de ECB op donderdag, waar Mario Draghi mogelijk iets zal zeggen over het tijdstip dat het opkoopprogramma van obligaties wordt afgebouwd.

De gunstige ontwikkeling en vooruitzichten van de Europese economie maken dat mogelijk, maar we verachten niet dat de ECB daar voor begin 2018 mee zal beginnen. Verder worden de komende week in veel landen cijfers gepubliceerd over het sentiment onder inkoopmanagers in de dienstensector in mei. Die staan in de meeste landen op hoge niveaus. In de Europese Unie en Italië verwachten we nieuwe cijfers over de detailhandelsverkopen in april en in de VS en Duitsland over de industriële orders in dezelfde maand. Andere – meer harde indicatoren – verschijnen in de vorm van de industriële productie in april in Nederland en Frankrijk en over het Bruto Binnenlands Product in het eerste kwartaal in de Europese Unie en Japan. Cijfers over exporten en importen verschijnen in China en tot slot over de inflatie in China, Nederland en de OESO als geheel. Als u dit leest zijn de belangrijke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt al gepubliceerd. We verwachten dat de werkgelegenheid in mei met 180.000 banen zal zijn gegroeid en dat de werkloosheid onveranderd op 4,4% van de beroepsbevolking zal zijn gebleven. Interessant is of de sterke arbeidsmarkt zich ook vertaalt in een wat sterkere toename van de lonen.