Trump vaart protectionistische koers en rente stijgt wereldwijd

Monitor met beursgegevens

Bij zijn inauguratie heeft de nieuwe Amerikaanse president Trump onverminderd een protectionistisch beleid aangekondigd en in de eerste week van zijn presidentschap heeft hij die woorden waargemaakt. De aandelenmarkten trokken zich daar niet veel van aan en de Dow Jones kwam boven de 20.000 punten. De obligatiekoersen daalden wereldwijd.

De AEX-index eindigde de week bijna onveranderd ondanks dat het bedrijfscijferseizoen goed is losgebarsten. Tot zover zijn de resultaten goed en de vooruitzichten in lijn met de verwachtingen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De harde woorden van Trump waren amper weggestorven, of hij maakte met een pennenstreek een einde aan het Trans-Pacific Partnership, het vrijhandelsverdrag dat een groot aantal landen rond de grote oceaan aan het voorbereiden waren. Daarnaast kondigde hij in één adem aan om ook NAFTA (het handelsverdrag met Canada en Mexico) en de onderhandelingen over TTIP te willen beëindigen. Ook de muur (of het hek) aan de grens met Mexico zal worden gebouwd en bedrijven die buiten de VS (blijven) produceren kunnen hoge invoertarieven tegemoetzien. Kortom de toon is gezet.

De aandelenmarkten trokken zich er niet veel van aan en de redenering lijkt daar te zijn dat Trump geleidelijk wel zal bijdraaien. Op de obligatiemarkten wordt kennelijk meer gekeken naar de stijging van de overheidsuitgaven, die Trump plant voor infrastructurele investeringen. De toename van de overheidsschuld, die daaruit voortvloeit, leidt tot extra kapitaalvraag waardoor de rente stijgt. In de Verenigde Staten ligt het rendement op 10-jaars staatsobligaties inmiddels boven de 2,5%, wat bijna een verdubbeling is in een half jaar tijd. De stijging in de afgelopen week was met 5 basispunten overigens beperkt. Hoewel de rente in de meeste Europese landen veel lager ligt, was de stijging hier de afgelopen week een stuk groter. In Duitsland, Nederland en Spanje bleef de stijging beperkt tot 10 à 15 basispunten, maar in Frankrijk (20 basispunten) en de andere Zuid-Europese landen (30 basispunten en meer) was de stijging een stuk groter. Griekenland heeft weer eens onenigheid met de Europese Unie over een nieuwe tranche van het hulpprogramma, in Italië is weer discussie over staatkundige hervormingen en in Frankrijk zijn de kandidaatstellingen voor de presidentsverkiezingen in volle gang. Al deze ontwikkelingen vergroten het politieke risico en laten de rente extra stijgen.

Macrobeeld blijft in het algemeen goed

De economische indicatoren, die de afgelopen week werden gepubliceerd waren, op een paar uitzonderingen na, redelijk tot goed. Gegevens over het vertrouwen in de Europese Unie en Duitsland waren positief en de stemming onder inkoopmanagers in de industrie was in de meeste landen zelfs iets beter dan verwacht en comfortabel boven de 'groei-noch-krimp-grens' van 50.

Datzelfde gold in de Verenigde Staten ook voor de dienstensector, waar de stemming onder inkoopmanagers volgens voorlopige gegevens steeg van 53,9 in december tot 55,1 in januari. In de eurozone daarentegen vertoonde deze index tegen de verwachtingen in een beperkte daling. Een andere tegenvaller was de daling van de Duitse Ifo-index, de belangrijkste indicator van het producentenvertrouwen. Aan de andere kant was de wat sterkere economische groei in het Verenigd Koninkrijk in het vierde kwartaal (0,6% ten opzichte van het derde kwartaal en 2,2% ten opzichte van een jaar eerder) een opsteker. De aandelenmarkten reageerden daar in het algemeen positief op met koersstijgingen van gemiddeld 1,5 à 2% in de Verenigde Staten en iets minder in Europa. De Britse FTSE moest echter 0,5% prijsgeven, wellicht door de uitspraak van het opperste gerechtshof dat de Britse regering toestemming moet hebben van het parlement om de Brexit te starten.

Cijferseizoen echt losgebarsten, AEX vlak

De AEX-index eindigde de week bijna onveranderd ondanks dat het bedrijfscijferseizoen goed is losgebarsten. Tot zover zijn de resultaten goed en de vooruitzichten in lijn met de verwachtingen. Vooral het resultatenseizoen in de Verenigde Staten (VS) is goed op gang, ruim 200 bedrijven uit de S&P500 hebben al gerapporteerd. Daarvan rapporteerde 74% beter-dan-verwachte winstcijfers en 61% beter-dan-verwachte omzetcijfers. Historisch gezien is het qua winstcijfers tot zover een goed seizoen, terwijl de omzet in lijn is. In Europa is het misschien nog te vroeg om al conclusies te trekken, pas ruim 100 bedrijven uit de Stoxx600 hebben gerapporteerd. Hoewel de percentages iets lager liggen, zien we wel hetzelfde beeld als in de VS.

In Nederland rapporteerde Unilever deze week cijfers. De organische omzetgroei viel tegen, maar de winst kwam volgens verwachting uit doordat de marge steeg. Het bedrijf verwacht wel voor de eerste helft van 2017 een lastige markt, net zoals de tweede helft van 2016. Philips rapporteerde ook teleurstellende cijfers. Daarnaast is de Amerikaanse gezondheidsautoriteit (FDA) opnieuw een onderzoek gestart. Na de Cleveland-affaire zou dit opnieuw een tegenvaller betekenen voor Philips. Van de grote internetbedrijven rapporteerden deze week zowel het Chinese Alibaba als Google (Alphabet) cijfers. De Chinese equivalent van Amazon rapporteerde solide cijfers en een omzetgroei van 54%! op jaarbasis. Tevens verhoogde het bedrijf zijn vooruitzichten. De cijfers van Google leken op voorhand wat tegen te vallen, maar dat kwam omdat de verwachtingen wel heel hoog waren opgelopen. Desondanks waren de resultaten solide met een sterk momentum.

Centrale banken zullen het beeld bepalen

Wat Trump de komende week gaat doen is (nog) niet bekend. Op de kalender staan wel drie bijeenkomsten van centrale banken (de Fed, de Bank of England en de Bank of Japan). Daarnaast zullen veel bedrijven hun resultaten over het vierde kwartaal van 2016 publiceren. Om met dat laatste te beginnen, zal de komende week worden gedomineerd door technologiebedrijven (Apple, Facebook, Amazon en Motorola), energiebedrijven (Exxon Mobil, Chevron en een paar kleinere Amerikaanse bedrijven) en farmaceuten (Roche, Pfizer Eli Lilly, Merck & Co, Roche en Amgen). Daarnaast kijken we uit naar Daimler, Siemens, Philip Morris, Colgate Palmolive en de financiële dienstverleners Deutsche Bank, VISA en Mastercard. In Nederland zullen ING, Koninklijke Olie, KPN en Wereldhave cijfers bekendmaken.

Op macro-economisch terrein krijgen we naast de rentevergaderingen van de genoemde centrale banken, de definitieve cijfers van het sentiment onder inkoopmanagers. In veel Europese landen zullen cijfers over de economische groei in het vierde kwartaal van 2016 worden gepubliceerd. Daarnaast kijken we uit naar het economische sentiment in de Europese Unie en ook naar de detailhandelsverkopen in de EU, Duitsland en Japan. Tot slot zal er een eerste indicatie worden gegeven van de inflatie in Duitsland in januari en verschijnen op vrijdag de maandelijkse werkgelegenheids- en werkloosheidscijfers uit de Verenigde Staten. De Chinese beurs zal tot en met 31 januari gesloten zijn vanwege het Chinese Nieuwjaar: het jaar van de Haan begint.