Uitslag Nederlandse verkiezingen is opluchting voor Europa

Elections Holland

De uitslag van de Nederlandse parlementsverkiezingen (het achterblijven van de PVV bij de VVD) werd in Europa en op de financiële markten opgelucht ontvangen. Op de obligatiemarkten werd een deel van de stijging van het begin van de week ongedaan gemaakt en op de aandelenmarkten stegen de koersen.

De AEX-index boekte afgelopen week een kleine winst en noteert rond de 516 punten. We zitten tussen de cijferseizoenen in en er is weinig richtinggevend bedrijvennieuws. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Overigens liepen ook in de Verenigde Staten de rendementen op de obligatiemarkt in de loop van de week terug. In het begin van de week waren die nog fors gestegen, onder meer als uitvloeisel van de sterke werkgelegenheidsgroei in februari (235.000 banen). Dit maakte het wel heel erg logisch voor de Federal Reserve om de fed funds rate voor het eerst dit jaar te verhogen (tot een bandbreedte van 0,75% - 1,0%). Nadat voorzitter Janet Yellen liet doorschemeren dat het aantal geplande verhogingen (drie stuks) voor dit jaar niet was verhoogd, reageerden de markten opgelucht en daalden de rendementen.

Ook de aandelenmarkten toonden de afgelopen week een vriendelijke aanblik. In de Verenigde Staten daalden de koersen aanvankelijk wat, maar herstelden daarna om per saldo op donderdag circa 0,5% hoger te sluiten dan vorige week vrijdag. In Europa was de stijging - deels door de opluchting na de Nederlandse verkiezingen - zelfs nog wat groter.

De macro-economische indicatoren, die de afgelopen week werden gepubliceerd, waren gemengd van karakter. Vertrouwensindicatoren bleven een sterk beeld vertonen, zonder in de meeste gevallen overigens verder te stijgen. Voorbeelden waren in de Verenigde Staten de Philadelphia Fed index en de Empire State Manufacturing index en in Europa de ZEW-index. De wat 'hardere' indicatoren (productie, handel en bestedingen) waren minder eenduidig. In de Europese Unie is de industriële productie in januari weliswaar gestegen, maar de daling in december werd er niet mee goedgemaakt. In Azië waren productie- en handelsindicatoren overigens wel behoorlijk sterk. In de Verenigde Staten lichtte president Trump een eerste tipje van de begrotingssluier op. Verhoging van de uitgaven voor defensie en grensbewaking sprongen in het oog en moeten budgettair worden geneutraliseerd met een verlaging van de ontwikkelingshulp. Het congres - en zelfs het republikeinse deel ervan - heeft al kritiek geuit op de plannen.

AEX boekt kleine winst

De AEX-index boekte afgelopen week een kleine winst en noteert rond de 516 punten. We zitten tussen de cijferseizoenen in en er is weinig richtinggevend bedrijvennieuws. Grootste winnaar deze week was ArcelorMittal (+8%), gevolgd door Galapagos (+4%), Unibail Rodamco (+2,6%), NN (+2,4%) en Philips (+2%). Het verlies bij de verliezers was kleiner: Boskalis (-2%), Altice (-1,6%), DSM (-1,6%), Vopak (-1,5%) en Ahold Delhaize (-1,4%).

Takeaway.com kwam deze week nog met cijfers die volgens verwachting waren, nadat het bedrijf in januari al een update had gegeven. Flow Traders publiceerde handelsvolumes over februari en die zagen een verdere daling ten opzichte van de maand ervoor. Internationaal was de overname van Mobileye door Intel voor USD 15 miljard interessant. Intel verschaft zich hiermee een betere ingang in de wereld van de zelfrijdende auto's. Het bedrijvennieuws bleef deze week verder beperkt.

Bedrijfscijferseizoen nadert het einde

De komende week zal een betrekkelijk nieuwsarme week worden. Afgezien van een paar bedrijven met een gebroken boekjaar is het resultatenseizoen afgelopen. Ook op macro-gebied zullen er niet veel schokkende cijfers worden gepubliceerd.

Aankomende week rapporteren enkele Westerse bedrijven, waaronder Nike en FedEx, cijfers over hun gebroken boekjaar. Daarnaast is in Azië het cijferseizoen nog in volle gang. De markt verwacht dat Nike een WPA (winst per aandeel) van USD 0,53 rapporteert en hoopt dat management al voorlopige doelen voor volgend jaar bekendmaakt. Daarnaast zal de markt erg letten op de ontwikkelingen in met name Noord-Amerika. Deze zijn van grote invloed op de lange termijn vooruitzichten van het sportbedrijf. De concurrentie neemt namelijk toe. Tot dusver lieten cijfers van Adidas en Under Armour een gemengd beeld zien.

Voor FedEx zijn de verwachtingen niet zo hoog, nadat management eerder aangaf dat kosten hoger uitvallen. De markt gaat uit van een WPA van USD 2,62 met margedruk in alle drie de divisies (Grond, Vracht en Express). Tevens is het mogelijk dat het bedrijf zijn verwachtingen voor het jaar wat verlaagt. De focus zal echter voornamelijk liggen op de integratie van TNT en de synergiën. Het Chinese Tencent rapporteert ook zijn kwartaalcijfers. De markt gaat uit van een solide kwartaal voor het 'nieuwe media' bedrijf met sterke groei in de omzet (+44% op jaarbasis). Dit komt met name door een sterk momentum in de games die het aanbiedt op smartphones. Daarnaast is de verwachting dat ook resultaten van advertenties en betalingsverkeer goed zijn. Voor volgend kwartaal is de verwachting dat online smartphone games ook nog van positieve invloed zullen zijn.

Macro-economisch gezien wordt de komende week ook niet overmatig vol, met overigens wel een paar interessante zaken. Het begint dit weekend met een G-20-bijeenkomst van ministers van Financiën en centralebankpresidenten in Baden Baden als voorbereiding op de grote bijeenkomst in de zomer in Hamburg. In de tussentijd gaat bondskanselier Angela Merkel voor het eerst op bezoek bij president Trump. Op het gebied van de economische indicatoren zal tegen het einde van de week worden uitgekeken naar de eerste en voorlopige gegevens van het sentiment onder inkoopmanagers in maart in een groot aantal landen. Eerder in de week worden gegevens gepubliceerd over het ondernemersvertrouwen in Frankrijk en België, waarbij vooral de laatste veelal wordt gezien als een goede indicatie van het vertrouwen in de Europese Unie (EU).

In de EU, Duitsland en Nederland verschijnen nieuwe gegevens over het consumentenvertrouwen in maart. Verder verschijnt er nog een diverse reeks cijfers over de Amerikaanse huizenmarkt in februari, het Bruto Binnenlands Product over het vierde kwartaal van 2016 in Frankrijk en Nederland, de inflatie in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en het verloop van de detailhandelsverkopen in februari in dat laatste land. En dan worden er tenslotte ook nog nieuwe cijfers gepubliceerd over de Amerikaanse orders voor duurzame goederen.

Ben Steinebach en Ralph Wessels, Kenniscentrum Beleggingsstrategie