Vlakke beurs ondanks volle week

Tablet with charts and laptop

De Fed hield de rente ongewijzigd, maar liet wel doorschemeren snel te willen beginnen met het verkleinen van haar balans. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Ondanks de tsunami aan nieuws bleven de financiële markten deze week relatief rustig. De vele bedrijfscijfers en het rentebesluit van de Fed stonden deze week in de spotlights. Aandelenmarkten bleven deze week ondanks een overvloed aan bedrijfscijfers dicht bij huis. In de Verenigde Staten (VS) boekte de Dow Jones winst, maar bleven de S&P 500 en de NASDAQ bijna onveranderd. In Europa was het beeld wat gemengd. Grootste daler was de Duitse DAX-index, die te lijden had onder een nieuw schandaal in de Duitse autobranche. De EuroStoxx600 sloot met een klein verlies. Van de belangrijke markten in Azië wist alleen Hong Kong in de plus te eindigen.

Op de obligatiemarkt stegen de 10-jaars rentes in de VS en Duitsland deze week marginaal. Wel kwamen rentespreads van kredietwaardige bedrijfsobligaties in Europa en de VS verder naar beneden. Spreads van de meer risicovolle high-yield obligaties bleven stabiel. De Fed hield de rente ongewijzigd, maar liet wel doorschemeren snel te willen beginnen met het verkleinen van haar balans. Verder was op macro-economisch gebied niet veel te melden. De voorlopige cijfers van het producentenvertrouwen in de Eurozone daalden en vielen tegen, maar bevinden zich nog steeds op zeer stabiele niveaus. In de VS steeg het vertrouwen en was het beter dan verwacht. Overigens steeg de Ifo-index (ook een producentenvertrouwensindicator) in Duitsland, terwijl een daling was verwacht. Olie had een hele goede week en steeg ruim 7%. Daardoor kwam de prijs van een vat Brent weer boven de USD 50. De stijging werd veroorzaakt door een groter dan verwachte daling van voorraden in de VS en doordat OPEC landen elkaar opriepen zich aan de productiebeperking te houden. De euro zette deze week zijn opmars ten opzichte van de dollar voort en tikte bijna de 1,18 aan, om vervolgens terug te vallen naar 1,17. Toch lijkt het negatieve sentiment rond de dollar momenteel wel iets te ver zijn doorgeschoten.

AEX ook vlak

Deze week rapporteerden enkele zwaargewichten binnen de AEX-index, maar die konden de graadmeter geen richting geven. Over het algemeen waren de gepubliceerde cijfers deze week goed. De AEX-index bleef deze week zo goed als onveranderd en noteert rond de 527 punten. Qua cijfers trapte Philips de week af met een omzet en operationele winst die in lijn was met de verwachtingen. Daarnaast liet het orderboek een mooie groei zien. Dinsdag rapporteerde Randstad de hoogste organische omzetgroei sinds 2011 (9,3%), gedreven door Europa. De cijfers van Akzo vielen tegen. Het meldde een operationele winstdaling en ook tegenvallende volumes en marges. Intertrust gaf deze week zelfs een winstwaarschuwing. ASMi rapporteerde op woensdag een recordomzet die beter was dan verwacht, terwijl het operationele resultaat volgens verwachting uitkwam. De vooruitzichten van het Aziatische gedeelte vielen echter tegen en werden op de beurs in Hong Kong afgestraft. KPN kwam met redelijke resultaten. De markt blijft onder druk staan, maar de telecomaanbieder weet dat nog meer dan genoeg te compenseren met kostenbesparingen.

Cijfers van Aalberts Industries waren in lijn met onze verwachting, maar het was positief dat de organische groei begint toe te nemen. Ondanks dat de winst per aandeel (WPA) van Anheuser-Busch InBev volgens verwachting was, was de organische groei erg sterk en beter dan verwacht. Aperam rapporteerde donderdag tegenvallende cijfers en ook de vooruitzichten voor aankomend kwartaal vielen tegen. Daarentegen waren de vooruitzichten van ArcelorMittal wel een positief en verwacht het bedrijf een herstel in de vraag naar staal. Overigens vielen de tweedekwartaalcijfers wat tegen. RELX rapporteerde cijfers die volgens verwachting waren met een nette organische omzetgroei van 4%. Cijfers van Shell waren sterk en beter dan verwacht. Shell blijft op de goede weg om de balans sterker te maken, onder andere door desinvesteringen. Cijfers van Arcadis waren ook beter dan verwacht, maar het was vooral het betere en lager dan verwachte schuldniveau waardoor de koers omhoog spoot. Wolters Kluwer rapporteerde vrijdag beter dan verwachte operationele winst, maar de organische omzetgroei viel tegen. Solide winstcijfers van Euronext werden gedreven door beter dan verwachte omzet. Cijfers van Flow Traders waren in lijn met de verwachting en dat was op zich al een hele verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal.

Internationaal kwamen ook heel veel bedrijven met cijfers. Kijken we naar de S&P500 dan heeft de helft van de bedrijven uit de index zijn cijfers gerapporteerd. Daarvan heeft 77% betere winst- en 72% betere omzetcijfers gerapporteerd, aldus data van Bloomberg. Europa doet het minder goed. Hoewel Europa nog niet op de helft zit, hebben bedrijven uit de EuroStoxx600 in 55% van de gevallen de winst- en in 57% de omzetverwachtingen verslagen.

Naast cijfers deed Refresco deze week een grote overname. Het bedrijf wil Cott’s bottling voor USD 1,25 miljard overnemen. Daarmee creëert het de grootste onafhankelijke bottelaar in Europa en de VS. De overname wordt met schuld gefinancierd, maar het plan is om later aandelen uit te geven.

Alles behalve komkommertijd

Qua nieuws is het aankomende week alles behalve rustig. We zitten op het hoogtepunt van het tweedekwartaalcijferseizoen en de eerste week van de maand is ook altijd een drukke week op macro-gebied. Uit de lange lijst van bedrijven die aankomende week rapporteren staan op maandag onder andere Heineken, HSBC en Sanofi op het programma. Op dinsdag komen DSM, Grandvision, Apple, Devon Energy, Pfizer en BP, op woensdag rapporteert ING, Vastned Retail, Societe Generale, Commerzbank, Standard Chartered en Rio Tinto. Donderdag zijn Fugro, Adidas, BMW, Siemens, Continental, Allergan, Crédit Agricole en AXA aan de beurt en op vrijdag sluiten RBS en Berkshire Hathaway de week af.

Voor Heineken verwacht ABN AMRO iets betere volume trends in Q2 vergeleken met Q1 2017 (+0,6%). Volumes in Europa zullen profiteren van Pasen dit jaar. In Amerika is de verwachting dat volumes in Mexico goed zijn en verbeteren, terwijl de omstandigheden in de VS en Brazilië uitdagend zullen zijn. In Azië verwachten we toenemende groei. We gaan uit van een WPA van EUR 1,75 (consensus EUR 1,82) en dat het bedrijf zijn vooruitzichten voor het jaar herhaalt.

De verwachtingen voor DSM zijn voor ABN AMRO in lijn met de verwachtingen. De markt verwacht 7% omzetgroei en een operationeel resultaat (EBITDA) van EUR 354 miljoen. De grootste winstgroei wordt verwacht in de divisie Nutrition (+8%), gevolgd door de divisie Materials (+4%). De verwachting is dat DSM zijn verwachtingen voor 2017 handhaaft.

Voor Apple gaat de markt in het tweede kwartaal uit van USD 45 miljard omzet en 40 miljoen iPhone verkopen. De aandacht zal vooral uitgaan naar de ontwikkelingen in China en de omzetverwachting voor september. Met dat laatste wordt duidelijk of de iPhone 8 vertraging heeft opgelopen. Hier zijn eerder geruchten over geweest.

Voor ING gaat ABN AMRO uit van een goed tweede kwartaal met een gezonde onderliggende winst van EUR 1,33 miljard, 4% leningengroei en een kapitaalratio van 14,6%. Op macrogebied staat de eerste week van de maand altijd in het teken van het producentenvertrouwen (PMI) en de werkgelegenheidscijfers in de VS. De verwachting is dat de Chinese PMI in de verwerkende industrie in juli marginaal zal dalen naar 51,5. Maandag komen ook nog inflatiecijfers uit de Eurozone. De verwachting voor juli is 1,2% op jaarbasis, tegen 1,3% in juni. Op dinsdag is de verwachting dat de definitieve PMI van de verwerkende industrie uit de Eurozone op 56,8 uitkomt. Later die dag komt in de VS de ISM Manufacturing index. Voor deze vertrouwensindicator onder producenten in de verwerkende industrie wordt een daling verwacht van 57,8 naar 56,2. Op woensdag krijgen we een eerste inkijkje in de Amerikaanse arbeidsmarkt, het ADP banenrapport. De markt gaat voor juli uit van een stijging van 195.000 banen.

Donderdag rapporteren veel landen het vertrouwen van producenten in de dienstensector. Voor de Eurozone wordt in juli een stand van 55,4 verwacht en in de VS is de verwachting dat de ISM Non-Manufacturing daalt van 57,4 naar 56,8. Op vrijdag zullen alle ogen gericht zijn op het banenrapport in de VS (de non-farm payrolls). De markt gaat uit van 183.000 nieuwe banen in juli en een daling van het werkloosheidspercentage van 4,4% naar 4,3%.