Bernanke laat markten weer opveren

Ben Bernanke

Na een positieve start van de week, leek er dinsdag weer wat zwakte te ontstaan op de internationale aandelenmarkten, vooral omdat de Amerikaanse detailhandelsverkopen over juni wat achterbleven bij de verwachtingen. Maar toen was het woord weer aan Bernanke, voorzitter van de Federal Reserve. Bij hoorzittingen voor het Huis van Afgevaardigden op woensdag en voor de Senaat op donderdag wist hij de positieve stemming op de aandelenmarkten terug te brengen. Per saldo zijn de Amerikaanse aandelenmarkten met circa 0,5% gestegen en de Europese zelfs met 1% tot 2%.

Bij hoorzittingen voor het Huis van Afgevaardigden op woensdag en voor de Senaat op donderdag wist Bernanke de positieve stemming op de aandelenmarkten terug te brengen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

China groeit iets minder snel
Bernanke verklaarde in beide hoorzittingen dat een spoedig afbouwen van het opkoopprogramma van obligaties niet in steen gebeiteld is. Daarmee bedoelt hij dat het afhankelijk blijft van de kracht van de economie en dat een zwakke economie zelfs zou kunnen leiden tot een uitbreiding van monetaire stimulansen. Naar onze mening is dit overigens consistent met wat hij bij eerdere gelegenheden heeft gezegd en hebben de markten zijn opmerkingen toen niet geheel juist geïnterpreteerd. Vooralsnog weet hij de markten echter gerust te stellen.

Naast het Amerikaanse monetaire beleid speelde China in het begin van de week een koersbepalende rol op de beurzen. De economische groei is in het tweede kwartaal teruggevallen tot 7,5% ten opzichte van een jaar eerder, vergeleken met 7,7% in het eerste kwartaal. Dat viel de markten wat tegen, zeker toen de minister van financiën voor de toekomst een percentage van 7% noemde, overigens zonder te preciseren welke periode hij bedoelde. Naar mijn mening wordt de 'zwakte' van de Chinese economie wel erg overdreven. Een eenvoudige berekening leert dat 7,5% van de huidige Chinese economie meer yuans beslaat dan 10% in 2008. De welvaart neemt dus sneller toe dan in 2008. Bovendien verwachten wij dat de Chinese economie volgend jaar weer zal versnellen tot 8%.

Interessante cijfers verwacht
De afgelopen week is het resultatenseizoen echt op gang gekomen. Tot dusverre zijn de uitkomsten wisselend, waarbij opviel dat de cijfers van Amerikaanse bedrijven in het algemeen beter waren dan de Europese. In Nederland vielen de resultaten en ook de begeleidende vooruitzichten van het bedrijf tegen. ASML wist daarentegen de markt te verrassen met positieve resultaten en heeft bovendien de omzetverwachting voor dit jaar verhoogd van EUR 4,75 miljard tot EUR 5 miljard.

De komende week zal het resultatenseizoen gewoon doorrazen. De reeks Nederlandse bedrijven, die dan resultaten over het tweede kwartaal presenteert, is Philips, KPN, Reed Elsevier, Unilever, Randstad, Nutreco en TomTom. Internationaal zal de aandacht vooral uitgaan naar McDonald's, AT&T, Caterpillar, GlaxoSmithKline en LVMH. Ook op macro-economisch gebied komen er interessante cijfers uit. Uit de Verenigde Staten betreft het de verkopen van bestaande en nieuwe huizen, die licht moeten laten schijnen over een herstel van de woningmarkt. Daarnaast publiceert de University of Michigan gegevens over het consumentenvertrouwen in juli. Ook uit Europa verschijnen komende week hierover nieuwe gegevens. Daarnaast zullen er voorlopige cijfers worden gepubliceerd over het producentenvertrouwen in Europa (inkoopmanagersindex) en Duitsland (de Ifo-index).

Filteren op