Beurzen maken pas op de plaats

Man looks out the window of office

Na het vuurwerk van de Europese Centrale Bank (ECB) vorige week donderdag, namen de financiële markten de afgelopen week wat rust. Het was een week zonder bedrijfsnieuws in de vorm van resultaten en ook van het macrofront bleef het - zoals vorige week al gemeld - betrekkelijk rustig. Het was een beetje napraten over de implicaties van de maatregelen van de ECB en de algemene teneur was dat er een breder scala aan beleidsmaatregelen zijn aangekondigd dan verwacht, maar dat ook moet worden afgewacht of goedkope(re) financiering voor banken echt leidt tot een flinke toename van de kredietverlening aan het midden- en kleinbedrijf (MKB). Dit kan overigens het gevolg zijn van kapitaaltekorten bij banken maar ook van onvoldoende vraag bij het MKB.

Afwachten of goedkope(re) financiering voor banken leidt tot een toename van de kredietverlening aan het mkb Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Overwegend positief macronieuws

Verder was er overwegend positief macronieuws, zowel uit de Verenigde Staten, China en ook Europa. In de Verenigde Staten vielen de verkopen in de detailhandel in mei weliswaar wat tegen (+0,3% tegen een verwachting van +0,6%), maar het niveau in april bleek hoger te zijn dan eerder gemeld (+0.5% tegen +0,1%). Verder genoten de markten nog na van de goede werkgelegenheidscijfers die vorige week vrijdag bekend waren gemaakt. De verbeteringen op de arbeidsmarkt van de afgelopen paar maanden hebben bovendien bijgedragen aan een toename in de kredietverlening aan consumenten. In China waren een paar positieve cijfers over detailhandelsverkopen, productie en investeringen, die conform of beter waren dan de verwachtingen. Dit draagt bij aan een wat beter sentiment omtrent de vooruitzichten van de Chinese economie, tot voor kort werd gevreesd dat de economische groei gevoelig zou afnemen. In Europa waren er positieve cijfers over de industriële productie op te tekenen in de eurozone. De geschetste ontwikkelingen leidden tot een lichte opwaartse druk op de kapitaalmarktrente en de aandelenmarkten schommelden op niveaus dicht bij de hoogtepunten die vorige week werden bereikt. Per saldo moesten de internationale aandelenmarkten enig terrein prijsgeven, waarbij het begin van de week vriendelijker oogde dan het eind.

AEX op hoogste punt sinds medio 2008

Weliswaar werden er afgelopen week geen bedrijfsresultaten gepubliceerd, maar er waren wel wat interessante ontwikkelingen op te tekenen. In de AEX kwamen Unilever en KPN in het nieuws. In de Verenigde Staten kwam het belangrijkste bedrijfsnieuws uit de technologiesector. Apple heeft onlangs een aandelensplitsing uitgevoerd van 7 tegen 1. Hoewel dit in theorie niets uitmaakt voor de omzet- en winstverwachtingen van bedrijf, voedt het wel de belangstelling bij beleggers. Met name voor kleinere beleggers wordt het aandeel immers interessanter en bovendien is de kans toegenomen dat het aandeel wordt opgenomen in de toonaangevende Dow Jones Industrial Average-index. Afgelopen maand is de koers van het aandeel reeds met 8% opgelopen. Intel heeft de omzetverwachtingen voor het hele jaar verhoogd op basis van een verwachte toenemende vraag naar computers door bedrijven. Vooral het stoppen van de ondersteuning van Windows XP door Microsoft zou de vervanging van pc's aanwakkeren. Deze prognoses zijn in lijn met onze positieve verwachtingen voor de IT-sector. Het aandeel Intel steeg na de melding met 4% en de technologiebeurs Nasdaq kende de afgelopen week een iets beter verloop dan de algemene graadmeters.

In Nederland heeft minister Kamp van Economische Zaken bekend gemaakt dat er een raamwerk wordt opgezet om het telecomnetwerk beter te beschermen tegen eventuele overnames. Dit betreft vooral vitale netwerken van defensie, politie en andere hulpdiensten. De beslissing is vermoedelijk een reactie op de - overigens afgeblazen - overnamepogingen van KPN door het América Móvil van Carlos Slim. Unilever was afgelopen week onderwerp van speculatie over opbreking van het bedrijf. In de Daily Mail werd gesuggereerd dat enkele private equity bedrijven een bod van GBP 40 per aandeel zouden doen (circa EUR 50). Wij zien overigens weinig in een dergelijke actie, waarbij volgens het artikel de onderdelen door Nestlé en Procter&Gamble zouden worden gekocht, omdat er betrekkelijk hoge premies voor de onderdelen zouden moeten worden gemaakt. De AEX is inmiddels duidelijk boven de 400-punten beland. Vorige week vrijdag sloot de index op 413,26 en de afgelopen week werd het hoogste punt sinds medio 2008 bereikt op 415,86 om donderdag af te sluiten op 414,74.

Weinig richtinggevend nieuws in de komende week

Ook de komende week zal weer nieuwsarm zijn. Het resultatenseizoen laat immers nog een paar weken op zich wachten en op macro-economisch gebied zijn evenmin veel aansprekende cijfers te verwachten. De belangrijkste macro-cijfers zijn eigenlijk de definitieve gegevens over de inflatie in de eurozone over mei. Het is overigens niet te verwachten dat deze erg zullen afwijken van de voorlopige cijfers (+0,5% ten opzichte van een jaar eerder). Een iets hogere inflatie zou uiteraard goed nieuws zijn en de druk enigszins van de ECB kunnen halen om meer stimulerende maatregelen te nemen. Overigens zullen er ook inflatiecijfers worden gepubliceerd in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Daarnaast wordt in Duitsland de zogeheten ZEW-index gepubliceerd, die een indicatie geeft van de stemming onder investeerders in de Duitse economie. In de Verenigde Staten zal maandag worden uitgekeken naar de industriële productie over mei, waarvoor de verwachtingen positief zijn. De week zal worden afgesloten met de bekendmaking van het consumentenvertrouwen in de eurozone en ook in Nederland in juni. Dit kan een indicatie geven voor de consumptieve uitgaven in de komende maanden, die een belangrijk onderdeel zijn van de totale economische groei.

Filteren op