Beurzen negeren geopolitiek

Aandelencijfers grafiek

De afgelopen week werd beheerst door geopolitieke spanningen omtrent Oekraïne en Griekenland. Op het eerste dossier werd een akkoord bereikt en op het tweede wordt komende week verder gesproken. Hoewel beide gebeurtenissen verstrekkende gevolgen kunnen hebben, hebben de internationale financiële markten er amper (in negatieve zin) op gereageerd.

Belangrijk zullen de uitkomsten van de onderhandelingen met Griekenland zijn en de eerste ervaringen met het staakt het vuren in Oost-Oekraïne. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Met betrekking tot het akkoord over een 'staakt het vuren' (dat zondag 15 februari ingaat) zal moeten worden afgewacht of de strijdende partijen zich daar ook daadwerkelijk aan zullen houden. De ervaringen met het vorige akkoord in september vorig jaar zijn wat dat betreft niet erg bemoedigend. Bovendien lijken de presidenten (Poetin en Porosjenko) niet al teveel grip te hebben op de strijdende partijen: respectievelijk de separatisten en de Oekraïense milities. Niettemin is het natuurlijk positief dat Rusland en het Westen wel weer met elkaar in gesprek zijn.

Wat betreft Griekenland is het begrijpelijk dat er over en weer harde taal wordt gesproken om de eigen positie vooral niet te veel te verzwakken. We moeten ons echter ook realiseren dat beide partijen een groot belang hebben bij overeenstemming en dat er ook de nodige onderhandelingsruimte is om tot een compromis te komen. Een voorbeeld van dat laatste is bijvoorbeeld een nog wat verdere verlenging van de looptijd van de zeer omvangrijke Griekse staatsschuld. De Grieken zelf lijken bereid om belangrijke maatregelen te nemen om de corruptie te bestrijden en andere hervormingen door te voeren. Op deze gebieden kan Syriza (en de beide vertegenwoordigers Tsipras en Varoufakis) wel degelijk als een constructieve gesprekspartner worden gezien. Het dreigende liquiditeitsprobleem bij het Griekse bankwezen - dat vanwege gebrek aan onderpand - niet meer bij de Europese Centrale Bank (ECB) terecht kan, is voorlopig afgewend. De ECB heeft de limiet voor een noodfaciliteit (ELA) met EUR 5 miljard vergroot, waardoor Griekse banken weer over voldoende geld kunnen beschikken en een bankrun niet meer waarschijnlijk is.

Van het macro-economische front kwam er de afgelopen week gemengd nieuws. In de Verenigde Staten liep het vertrouwen bij vooral de kleinere bedrijven - toch de ruggengraat van de economie - in januari licht terug en ook de detailhandelsverkopen vertoonden in die maand opnieuw een daling. Daar stond tegenover dat de economische groei in Duitsland (+0,7%) en Nederland (+0,5%) in het vierde kwartaal van vorig jaar behoorlijk is aangetrokken. De aandelenbeurzen bleven de afgelopen week in een uitstekende stemming en stegen met tussen 0,5% en 1,5% ten opzichte van vorige week vrijdag. De obligatiemarkten van de meest toonaangevende landen lieten daarentegen weinig beweging zien. Alleen in de Zuid-Europese landen liep de rente heel licht op als gevolg van de problemen in de onderhandelingen met Griekenland.

Redelijke resultaten van een keur van Nederlandse bedrijven

De Amsterdamse beurs stond de afgelopen week in het teken van de publicatie van de resultaten van een paar toonaangevende bedrijven. Opvallend was de hervatting van dividenduitkering door ING, dat zijn schuld aan de Nederlandse staat heeft afgelost. De nettowinst van ING was met EUR 530 miljoen in het vierde kwartaal 20% minder dan een jaar eerder, vooral als gevolg van het achterblijven van de Nederlandse activiteiten. Toch was het hervatten van het dividend - voor het eerst sinds het uitbreken van de financiële crisis - voor beleggers voldoende om het aandeel drie dagen achtereen met koerswinst te belonen. Nederlandse bedrijven zijn in 2014 sowieso weer meer dividend gaan uitkeren. Het bedrag, dat de 16 dividend uitkerende bedrijven uit de AEX vorig jaar betaalden, was 12% hoger dan in 2013.
Andere bedrijven die de afgelopen week op de Amsterdamse beurs in de belangstelling stonden, waren Heineken, AKZO Nobel, DSM en TomTom. Heineken leverde positieve resultaten en had onder meer profijt van het feit dat er in 2014 wereldkampioenschappen voetbal waren. De winst van DSM over het vierde kwartaal viel wat tegen maar het bedrijf meldde dat de vooruitzichten voor 2015 erg goed zijn wat voor een belangrijk deel te maken zal hebben met de gedaalde koers van de euro tegen de Amerikaanse dollar. AKZO Nobel presenteerde resultaten die met EUR 330 miljoen redelijk in lijn waren met de verwachtingen en vertelde dat dit ook geldt voor de verwachtingen voor 2015. En midkapper TomTom tenslotte ziet in 2015 de groei van de afzet in 2015 weer terugkeren. Hoewel de winst maar weinig boven de gematigde verwachtingen uitging, werd het bedrijf met een koerssprong van liefst 18% beloond. De AEX bereikte deze week weer eens de hoogste stand van het jaar op 460,43, een stijging met 1,3% ten opzichte van vorige week vrijdag. Op 13 februari werd zelfs een stand van 464 punten bereikt.

Richtinggevend nieuws zal vooral geopolitiek zijn

De komende week is er niet heel veel macro-economisch nieuws te verwachten. De publicatie van (vooral Nederlandse) bedrijfsresultaten gaat nog wel even door. Belangrijk zullen de uitkomsten van de onderhandelingen met Griekenland zijn en de eerste ervaringen met het staakt het vuren in Oost-Oekraïne. Op macro-gebied kunnen we vooral uitkijken naar de ontwikkeling van de bouwproductie in de Europese Unie en Italië over december. Daarnaast zal ook de ZEW-index worden gepubliceerd die inzicht geeft over hoe investeerders aankijken tegen de Duitse (en de Europese) economie. Voorts komen er uit de Verenigde Staten gegevens over de industriële productie, de producentenprijzen en de Philadelphia Fed index. Uit de Europese Unie komen ten slotte ook nog gegevens over het consumentenvertrouwen.
Van het bedrijvenfront kunnen we resultaten verwachten van TNT-Express, Wolters Kluwer, Randstad, Air France KLM en BAM uit Nederland. Op het internationale vlak wordt het geleidelijk aan wat rustiger met de publicatie door Walmart, Nestlé en Schneider Electric. De meeste aandacht zal echter ongetwijfeld uitgaan naar de onderhandelingen tussen de Europese ministers van Financiën over de Griekse schuldenproblematiek. De Amerikaanse beurzen zijn op maandag 16 februari gesloten vanwege de geboortedag van George Washington.

Filteren op