Beurzen onder druk van grondstoffen en dollar

Financiële resultaten op papier met laptop

De afgelopen week moesten alle toonaangevende aandelenmarkten een stapje terug doen na een sterke stijging in de voorgaande twee weken. Belangrijkste oorzaak was druk op de grondstoffenprijzen. De obligatiekoersen stegen wel en de obligatierente daalde zowel in de Verenigde Staten als in Europa.

De lijst met bedrijven die komende week resultaten publiceren is zo mogelijk nog langer Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De grondstoffenprijzen staan sterk onder druk en benaderen de lage niveaus van 2009. Het duidelijkst is dit te zien in de energieprijzen, waar sprake is van een aanbodoverschot. Zowel de terugkeer van Iran op de mondiale energiemarkt, als de omstandigheid dat de Verenigde Staten zelfvoorzienend zijn geworden, spelen daarbij een rol. Dit heeft geleid tot enorme voorraden. Daarnaast is de vertraging van de economische groei in China verantwoordelijk voor een afname van de vraag naar metalen en andere bouwgrondstoffen. Voor de Europese markten speelt bovendien een rol dat de daling van de euro tegenover de dollar vooralsnog lijkt te zijn gestokt. Tegelijkertijd begint de eerder plaatsgevonden stijging van de Amerikaanse munt wel pijn te doen bij de Amerikaanse bedrijven. Dat is vooral goed te zien bij internationaal georiënteerde bedrijven, die ook nog eens een sterke relatie hebben met grondstoffen.

Het geopolitieke en macronieuws was de afgelopen week over het algemeen positief, zij het dat er ook een paar tegenvallers bij waren. Het Griekse parlement nam een wet aan die moet regelen dat de afwikkeling bij failliete banken vooral ten laste komt van aandeelhouders en obligatiehouders en niet van de overheid. Bovendien werd een wet aangenomen die allerlei administratieve procedures moet verkorten en verminderen. In de Verenigde Staten waren de cijfers van de huizenmarkt over het algemeen positief en daalde het aantal werkloosheidsuitkeringen tot het laagste niveau sinds november 1973. Alleen het consumentenvertrouwen viel wat tegen. In China en Europa werden vrijdagmorgen nieuwe cijfers over het sentiment onder inkoopmanagers gepubliceerd. In China vielen die bar tegen met een daling in de industrie van 49,7 in juni tot 48,2 in juli, waarbij 50 het 'groei-noch-krimp-niveau' is. In Europa bleven de cijfers wel boven dat niveau, maar daalden ze in juli licht ten opzichte van juni. Een positief cijfer in dit rijtje is de index in Japan, die steeg van 50,1 in juni tot 51,4 in juli. De Japanse Nikkei-index was opvallend genoeg zo ongeveer de enige aandelenindex die de week met winst (+0,2%) wist af te sluiten. De andere toonaangevende indices leden verliezen van 0,3% (Spanje) tot 2% voor de Amerikaanse Dow Jones.

Een enorme stroom resultaten met wisselend karakter

De afgelopen week kwam er een enorme stroom aan bedrijfsresultaten op gang. Meevallers werden daarbij afgewisseld door tegenvallers, maar - uitzonderingen daargelaten - was er wel sprake van redelijke winsten. De markt reageerde zeer negatief op de cijfers van Apple. Hoewel het bedrijf een omzetgroei van liefst 35% realiseerde ten opzichte van een jaar eerder en zijn winst zag toenemen tot meer dan USD 10 miljard, bleven deze resultaten achter bij de (hooggespannen) verwachtingen. De koers van het aandeel daalde onmiddellijk met 7%. Positieve resultaten werden er genoteerd bij General Electric, Morgan Stanley, American Express en VISA, terwijl de resultaten van Amazon ronduit fantastisch waren. In Europa rapporteerden Unilever, Roche, TomTom en de vastgoedbedrijven Unibail Rodamco en Wereldhave, goede en solide resultaten, zij het dat die van Wereldhave iets minder waren dan die van Unibail. Tegenvallers waren te melden bij Amerikaanse olie-gerelateerde bedrijven, zoals Halliburton en Schlumberger. In dit verband is het opvallend dat Dow Chemical juist hele redelijke resultaten kon presenteren. Daarnaast vielen ook de resultaten van McDonalds erg tegen, vooral de aankondiging dat het bedrijf zijn genereuze dividendbeleid niet kan handhaven, stelde de markt teleur. RELX (het voormalige Reed Elsevier) presenteerde resultaten die in lijn waren met de verwachtingen, terwijl Air France KLM slechte cijfers moest publiceren. Het bedrijf heeft veel last van de concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. De AEX sloot donderdag 0,8% lager dan vorige week vrijdag op 496,35, maar dat is wel 40 punten hoger dan het niveau op 7 juli.

Ook komende week weer veel aandacht voor bedrijven

De komende week wordt een drukke week met veel macro-economisch nieuws, maar dat zal ongetwijfeld - net zoals de afgelopen week - worden ondergesneeuwd door een niet aflatende stroom van bedrijfsresultaten. Op macro-economisch gebied kijken we met belangstelling naar het Amerikaanse consumentenvertrouwen, waarvan zowel de index van de Conference Board, als (het definitieve cijfer) van de universiteit van Michigan, bekend worden gemaakt. Daarnaast zullen de orders voor duurzame goederen (juni) en de tweede schatting van het Bruto Binnenlands Product (BBP) over het tweede kwartaal worden gepubliceerd. Verder komt het beleidsbepalende comité van de Federal Reserve bijeen en zullen we wellicht iets meer informatie krijgen over het tijdstip van een eerste renteverhoging (wij verwachten die nog steeds in september).

Uit Europa komen ook veel cijfers. Te denken valt aan de Economic Sentiment Indicator, een combinatie van consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen in de Europese Unie. Daarnaast verschijnen gegevens over het producentenvertrouwen in Duitsland (Ifo) en Nederland en over het consumentenvertrouwen in Frankrijk (allemaal in juli). En verder komen er cijfers over werkgelegenheid en werkloosheid uit Duitsland en Italië en cijfers over de consumptieprijzen uit Duitsland, Italië en België. De lijst met bedrijven die komende week resultaten publiceren is zo mogelijk nog langer. Een greep uit de mijns inziens belangrijkste bedrijven: Uit de Verenigde Staten kijken we met belangstelling uit naar de resultaten van Pfizer, Merck, Procter & Gamble, Chevron en ExxonMobil. De nadruk verschuift overigens wat van de Verenigde Staten naar Europa. Daar vandaan komen LVMH, BP, Total, Siemens, Telefonica, en de banken BBVA, BNP Paribas, Banco Santander, Barclays en Deutsche Bank met hun resultaten. Uit Nederland tenslotte kijken we uit naar de resultaten van Philips, TNT Express, KPN, Wolters Kluwer, Randstad, Arcelor Mittal, Altice, Aperam en - als klap op de vuurpijl - Royal Dutch Shell.

Filteren op