Beurzen trotseren politieke spanningen

Aandelencijfers grafiek

Wegens afwezigheid van Ben Steinebach is de blog deze week geschreven door Leo de Jong. De stemming op de beurzen was de deze week wat vriendelijker dan vorige week. Dat had niet zozeer met het wegvallen van problemen te maken, als wel met het verschuiven van de focus van beleggers.

Beleggers leken deze week meer oog te krijgen voor macro-economische cijfers en bedrijfsresultaten Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De AEX kon over de week per saldo ongeveer een procent winst boeken. De vorige week genoemde geopolitieke problemen zijn er nog steeds. De situatie in het Midden-Oosten (m.n. de Gazastrook) laat geen verbetering zien en ook de recente ontwikkelingen in Oekraïne / Rusland zijn weinig bemoedigend. Beleggers leken deze week echter meer oog te krijgen voor macro-economische cijfers en bedrijfsresultaten, waar we er deze week ook weer genoeg van hadden. De afnemende risico-aversie was ook terug te vinden in andere beleggingscategorieën. Zo verloor goud afgelopen week ongeveer 2%, en kon ook de olieprijs ietsje terug. De tien-jaars rente liep de afgelopen week een heel klein beetje op, zowel in de VS als Europa. Per saldo blijft de rente echter hardnekkig laag staan en wij gaan er vanuit dat dit zal veranderen als beleggers meer oog krijgen voor het economisch herstel en centrale banken hun stimulerende maatregelen (verder) terugschroeven. Hierbij verwachten wij dat de rente in de VS het voortouw zal nemen, gevolgd door de rente in Europa.

Wat betreft macro-economisch nieuws zagen we de afgelopen week met name inkoopmanagersindices (PMI's). Europa verraste de markt met een duidelijk beter dan verwachte PMI (54,4 versus 52,7 verwacht). Met name de subsector diensten overtrof de verwachting. Ook de PMI in China was met een stand van 52,0 beter dan verwacht (51,0). In de VS werd een PMI gepubliceerd die iets lager was dan verwacht, maar met een stand van 56,3 bevindt deze zich nog steeds op een comfortabel niveau. Al met al cijfers die onze visie van een verder aantrekkende wereldeconomie ondersteunen.

Kwartaalresultaten: even geen feest bij drank & voeding

Het cijferseizoen ging ook deze week in vol tempo door. Opvallende rode draad was deze week toch wel dat diverse drank- en voedingsmiddelenbedrijven hun koers na publicatie (licht) zagen dalen. Maar er was ook goed nieuws te melden. Coca-Cola, McDonalds, Unilever en Starbucks, stuk voor stuk bedrijven die in een degelijke, lange-termijn portefeuille niet misstaan, maar die deze week even niet de handen van beleggers op elkaar kregen met hun kwartaalcijfers. Zo verloor Coca-Cola ongeveer 2,5% na de cijfers en moest McDonalds 1,5% inleveren. Unilever liet ruim een procent liggen en koffieketen Starbucks, dat donderdag nabeurs kwartaalcijfers publiceerde, daalde in de nabeurshandel bijna 3%. Positief nieuws was er ook. Hoewel degelijk, bevatten de cijfers van ReedElsevier weinig verrassingen. Beleggers waren niettemin tevreden en beloonden het aandeel met een plus van bijna 4%. De cijfers van Philips bevatten weinig verrassingen en de koers deed niet veel.

Euro glijdt onder 1,35 ten opzichte van de US dollar (USD)

Deze week daalde de euro onder de 1,35 ten opzichte van de USD en bereikte het laagste punt sinds november vorig jaar. Wij gaan al een tijdje uit van een koersstijging van de USD ten opzichte van de euro en zien diverse redenen voor een voortzetting van deze beweging. We zien zowel argumenten voor een verzwakking van de euro als voor het aantrekken van de USD. De verruimende maatregelen van de Europese Centrale Bank (ECB) hebben het speelveld voor de euro veranderd. De negatieve rente heeft de euro voor buitenlandse investeerders minder aantrekkelijk gemaakt en wij verwachten dat de euro onder druk blijft. Wij verwachten eind van het jaar een EUR/USD van 1,30. Daarnaast hebben wij een positieve visie op de Amerikaanse dollar. Ten eerste hanteren wij een boven-consensus verwachting ten aanzien van de VS economie. Wij verwachten ook dat de Fed, de Amerikaanse centrale bank, in 2015 wat eerder zal beginnen met renteverhogingen dan de markt nu denkt. Beide ontwikkelingen zouden positief voor de koers van de USD moeten zijn.

Bedrijfsresultaten van volgende week

Ook volgende week zal het druk zijn met bedrijfsresultaten. Wij zullen er hier een aantal uitpikken, die volgende week hun boeken voor beleggers zullen openen. Ook kijken we even vooruit naar de belangrijkste macrocijfers. Volgende week komen er flink wat Nederlandse bedrijven met cijfers. Maandag verwachten wij onder andere de resultaten van TNT Express en Arcadis, woensdag KPN, Wolters Kluwer en USG People, donderdag Randstad en vrijdag Arcelor Mittal. Het is ook de week van de grote oliebedrijven, met de resultaten van BP (dinsdag), Total (woensdag), Royal Dutch Shell (donderdag), ExxonMobil (donderdag) en Chevron (vrijdag). Andere bedrijven die volgende week met cijfers komen zijn Merck, Pfizer, Deutsche Bank, UBS, Sanofi, BNP Paribas en Siemens.

Wat betreft de macro-economische agenda ligt de nadruk volgende week duidelijk op de Verenigde Staten. Veel aandacht zal weer uitgaan naar het rentebesluit en vooral de toelichting van de Fed. Daarnaast is het volgende week weer de tijd voor de maandelijkse, Amerikaanse werkloosheidscijfers. Deze komen traditiegetrouw op vrijdag, met daaraan voorafgaand de werkgelegenheidscijfers van loonstrookverwerker ADP op woensdag.

Filteren op