Brede steun voor de aandelenbeurzen

Aandelencijfers

De internationale aandelenmarkten waren de afgelopen week wederom positief gestemd. Geholpen door enkele gunstige macrocijfers, beter dan verwachte winstcijfers bij een paar belangrijke bedrijven en een succesvolle veiling van staatsleningen met diverse looptijden in Spanje, sloten de meeste beurzen donderdag met een winst van 0,4% tot 1,1% ten opzichte van vrijdag 3 mei. Duitsland (+ 1,7%) en vooral Japan (+3,6%) deden het zelfs aanmerkelijk beter.

De gunstige macrocijfers kwamen vooral uit de Verenigde Staten, waar de wekelijkse werkloosheidscijfers verder daalden. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Plosser stelt markten teleur

De gunstige macrocijfers kwamen vooral uit de Verenigde Staten, waar de wekelijkse werkloosheidscijfers verder daalden. Charles Plosser, president van de Federal Reserve Bank van Philadelphia (die dit jaar overigens niet stemgerechtigd is in het belangrijkste beleidsbepalende comité van het stelsel van centrale banken), verwacht dat de werkloosheid eind dit jaar al onder de 7% van de beroepsbevolking komt. Hij stelt daarom voor al op korte termijn de extra stimulerende monetaire maatregelen af te bouwen.

Dat was een teleurstelling voor de financiële markten. Sommige indices moesten dan ook donderdag - mede door een licht stijgende kapitaalmarktrente – enig terrein prijsgeven. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Amerikaanse S&P-500 en de Dow Jones. Maar ook met de Franse CAC-40, die last had van tegenvallende cijfers over de Franse economie. Dit laatste bevestigde nogmaals dat Frankrijk achter blijft bij de Duitse economie. Daar wezen de industriële productie en ook de orders op een blijvend positieve gang van zaken.

De sterke stijging van de Japanse Nikkei-225 kwam voor een belangrijk deel op het conto van een verder dalende Japanse yen, tot een niveau dat sinds oktober 2008 amper meer is gezien. Andere markten wisten zich op te trekken aan beter dan verwachte bedrijfsresultaten. Dat was in Nederland het geval, waar ING, Arcelor Mittal en SBM Offshore bijdroegen aan de hoogste stand van de AEX dit jaar (tot boven de 360 punten, in de ochtend van 10 mei).

Aandacht verschuift weer naar de macrocijfers

Vooral ING liet mooie resultaten zien. Dit bedrijf voegde zich daarmee bij andere Europese banken met uitstekende kwartaalresultaten, zoals Royal Bank of Scotland (winst na zeven kwartalen verlies) en HSBC. Daarnaast presteerde BMW in het eerste kwartaal beter dan verwacht, was de winst van PostNL volgens verwachting en viel de winst van TKH wat tegen. Maar dat laatste werd behoorlijk gecompenseerd door een sterker dan verwachte toename van de orderontvangsten.

De komende week loopt het resultatenseizoen geleidelijk ten einde. Internationale bedrijven die hun winst nog zullen publiceren zijn Cisco, Allianz en Wal-Mart. In Nederland is BAM een van de laatste ondernemingen in het rijtje.

Daarmee verschuift de aandacht weer wat meer naar de macrocijfers. Op dat vlak zal de aandacht vooral uitgaan naar Europa, waar de definitieve inflatiecijfers over april in Duitsland en Italië bekend worden gemaakt. Daarnaast zal worden uitgekeken naar het verloop van de industriële productie in de eurozone in maart en de zogeheten ZEW-index over mei. Deze laatste index geeft een indicatie over hoe investeerders tegen de Europese en de Duitse economie aankijken. Tot slot moet uit de Amerikaanse gegevens over de detailhandelsverkopen blijken of Amerikaanse consumenten hun optimisme in april daadwerkelijk vast hebben weten te houden.

Relevante links

Filteren op