Centrale banken bieden steun aan de markten

World Economy

De afgelopen week wisten de meeste internationale aandelenbeurzen hun positieve stemming van de voorgaande week goed vast te houden. Dat mag eigenlijk wel opmerkelijk worden genoemd, omdat allerlei macro-economische indicatoren wijzen op een zwakker wordende conjunctuur. De belangrijkste steun kwam wederom van de centrale banken. De bedrijfsresultaten die afgelopen week werden gepubliceerd waren gemengd van karakter, waarbij een aantal Nederlandse bedrijven (Shell, DSM en Wessanen) overigens bevredigende tot goede resultaten lieten zien.

De bedrijfsresultaten die afgelopen week werden gepubliceerd waren gemengd van karakter. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Ook wel lichtpuntjes

Hoewel het ondernemersvertrouwen in april in de meeste landen wat afzwakte, waren er wel degelijk ook positieve ontwikkelingen. In de Verenigde Staten herstelde het consumentenvertrouwen in april sterker dan verwacht, verbeterde de huizenmarkt verder en nam het aantal mensen met een werkloosheidsuitkering sterker af dan verwacht. In Japan, waar de centrale bank een revolutionair activistisch beleid heeft ingezet, nemen de bestedingen sterk toe en in Europa beginnen de tekorten op de betalingsbalansen van de perifere landen af te nemen.

De belangrijkste impulsen kwamen de afgelopen week echter van de centrale banken van de Verenigde Staten en de eurozone. De Amerikaanse Federal Reserve nam de vrees weg dat het ruime monetaire beleid eerder dan verwacht zal worden verlaten. In de notulen van de beleidsvergadering stond opgenomen dat een verdere uitbreiding van dit beleid ook tot de mogelijkheden behoort, wanneer de economie opnieuw verzwakt en de werkloosheid te hoog blijft. Op donderdag verlaagde de ECB de herfinancieringsrente met 0,25%-punt tot 0,5%, het laagste niveau ooit. Misschien nog belangrijker was dat het tarief op de marginale leenfaciliteit - waarop banken bij onverwachte tekorten een beroep kunnen doen - zelfs nog sterker werd verlaagd (van 1,5% tot 1%).

Sterk eerste kwartaal van Shell

In Amsterdam is de AEX, in lijn met veel andere internationale aandelenmarkten, de afgelopen week met bijna 1% gestegen. De markt werd gesteund door sterke resultaten over het eerste kwartaal van Shell, dat de nettowinst met 3% wist op te voeren tot USD 7,5 miljard (EUR 5,7 miljard). De strenge winter in Europa was een belangrijke factor achter de toegenomen gasafzet. DSM rapporteerde een afnemende winst maar onderliggend was het resultaat bevredigend.

De komende week gaat het resultatenseizoen onverminderd door. In Nederland zullen ING en AEGON, PostNL en Arcelor Mittal hun bedrijfsresultaten publiceren. Internationaal zal worden uitgekeken naar onder meer Deutsche Telekom, Telefonica en HSBC. De belangrijkste cijfers zullen de komende week op macro-economisch gebied de Duitse fabrieksorders, het Amerikaanse consumentenkrediet, de Japanse 'leading indicator' en de Franse industriële productie (allemaal over maart) zijn.

Relevante links

Filteren op