Centrale bankiers stellen markten gerust

Aandelencijfers

Ook de afgelopen week bleef de positieve stemming op de internationale aandelenmarkten intact. De meeste toonaangevende aandelenindices stegen ten opzichte van vrijdag 5 juli met percentages die varieerden van 2% (Dow Jones) tot 4,5% (de Duitse DAX). Alleen de Japanse Nikkei bleef daar met een stijging van 'slechts' 1,1% wat bij achter. Een belangrijke kracht achter de positieve stemming vormden de centrale bankiers, die de markten gerust stelden over het stimulerende karakter van hun beleid in de komende anderhalf jaar.

Centrale bankiers stellen markten gerust Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Recordstanden in de Verenigde Staten
Zowel de Dow Jones, als de S&P-500 bereikten op donderdag 11 juli recordstanden. Voorzitter Bernanke van de Federal Reserve liet in een speech weten dat de Amerikaanse economie nog steeds een stimulerend monetair beleid nodig heeft, iets waaraan de financiële markten sinds mei - overigens ten onrechte - waren gaan twijfelen. Ook in Europa gaven centrale bankiers signalen af dat het monetaire beleid vooralsnog ruim (en dus stimulerend) zal blijven. ECB-bestuurslid Asmussen bevestigde bijvoorbeeld, dat het langer dan twaalf maanden zal duren voordat het ruime beleid wordt afgebouwd en dat liquiditeitsinjecties in het Europese bankwezen niet onwaarschijnlijk zijn. Een renteverhoging in de eurozone - en trouwens ook in de Verenigde Staten - voorzien wij niet voor 2015. Hoewel de Europese beurzen gemiddeld zelfs wat sterker stegen dan de Amerikaanse, werden in onze regio de records van medio mei (nog) niet geslecht. De AEX klom de afgelopen week 3,3% tot 364,05 punten op donderdag en is daarmee nog 8 punten verwijderd van de hoogste jaarstand van 22 mei j.l.

Resultatenseizoen komt echt op stoom
Zoals gebruikelijk was aluminiumproducent Alcoa het eerste bedrijf dat kwartaalresultaten over het afgelopen kwartaal publiceerde. Deze resultaten waren iets beter dan gemiddeld door analisten was verwacht en het bedrijf voorziet voor dit jaar voorts een toename van de vraag naar aluminium met 7%. Omdat de aluminiumprijzen nog onder druk staan, ligt de omzetverwachting iets lager. Niettemin werden de verwachtingen voor de rest van het resultatenseizoen er positief door beïnvloed en ook dat droeg bij aan de positieve stemming op de beurzen.

De komende week komt het resultatenseizoen echt op stoom. In de Verenigde Staten zullen Coca Cola, Johnson & Johnson, Bank of America, Microsoft en General Electric hun resultaten over het tweede kwartaal presenteren. Vooral het laatste bedrijf wordt wel gezien als een afspiegeling van de Amerikaanse economie en geeft dus ook enig inzicht hoe het daarmee staat. In Nederland kijken we uit naar de resultaten van ASML, AKZO-Nobel, Sligro en Beter Bed.

Ook op macro-economisch gebied wordt het een drukke week. Belangrijke cijfers daarbij zullen zijn de detailhandelsverkopen in Nederland en vooral ook de Verenigde Staten in respectievelijk mei en juni en de economische groei in China over het tweede kwartaal. Vooral dat laatste zal met argusogen worden bezien nu Chinese autoriteiten hebben bevestigd dat een wat lagere groei (onder de 7% op jaarbasis) zal worden getolereerd. Wij verwachten overigens dat de afkoeling van de Chinese economie gecontroleerd zal verlopen en er geen harde landing zal plaatsvinden.

Filteren op