Cijferseizoen in volle gang

Cijfers in het blauw

Beleggers konden deze week hun tanden stukbijten op de resultaten van met name Amerikaanse beursgenoteerde zwaargewichten. Na de traditionele aftrap van het cijferseizoen door Amerikaanse aluminiumproducent Alcoa vorige week was het deze week de beurt aan de Amerikaanse financiële instellingen, zoals Citigroup, Bank of America, Goldman Sachs, JPMorgan Chase, Wells Fargo, American Express en aan het einde van de week BNY Mellon en Morgan Stanley.

Ondanks het toenemende consumentenvertrouwen en goede cijfers over de detailhandelsverkopen gaven veel Amerikaanse retailers winstwaarschuwingen af. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Deze column is geschreven door Mark Schneiders in afwezigheid van Ben Steinebach.

Met uitzondering van de cijfers van Citigroup waren de resultaten tot nu toe overwegend in lijn met de verwachtingen. Grootste gemene deler was dat de Amerikaanse banken veel geld hebben gereserveerd voor mogelijke claims die kunnen voortkomen uit de vele juridische procedures waar men in verwikkeld is. Verder hadden banken met grote handelsactiviteiten, zoals Goldman Sachs en JPMorgan Chase, in het vierde kwartaal last van lagere inkomsten uit de obligatiehandel. De winstcijfers van deze grote Amerikaanse instellingen laten zien dat zij zich inmiddels goed hebben hersteld, vijf jaar na de crisis.

Opvallend is verder dat, ondanks het toenemende consumentenvertrouwen en goede cijfers over de detailhandelsverkopen, veel Amerikaanse retailers winstwaarschuwingen afgeven. Vorige week hadden we Bath & Body en deze week was elektronicaketen Best Buy de gebeten hond. Met name de concurrentie met internetretailers zorgen ervoor dat de marges onder druk staan. De koers van Best Buy daalde donderdag met maar liefst 28%. In Europa lagen de koersen van consumentgerelateerde bedrijven, zoals supermarktondernemingen Ahold en Carrefour en de Zwitserse producent van onder andere luxe horloges Richemont, aan de verkeerde kant van de streep na publicatie van tegenvallende omzetcijfers. Analisten gepolst door Bloomberg verwachten voor de bedrijven genoteerd aan de S&P500 gemiddeld een winststijging van 4,9% voor het vierde kwartaal van 2013 en een omzetgroei van 1,8%.

Winstwaarschuwing Koninklijke Olie

Vandaag werden beleggers opgeschrikt door een winstwaarschuwing van Koninklijke Olie. Het bedrijf waarschuwt dat de winst over het vierde kwartaal van 2013 'aanzienlijk' lager zal zijn dan 'recente niveaus van winstgevendheid'. Als redenen worden aangegeven tegenvallende productie, hogere raffinagekosten en lagere prijzen voor olie en gas. Ook andere oliemaatschappijen, zoals Total en Exxon, kampen met raffinageproblemen. De resultaten sluiten aan bij onze visie dat wij de voorkeur hebben voor toeleveranciers aan de olie-industrie in plaats van de grote olieconcerns.

Rente weer terug op niveau begin december

Op de obligatiemarkten zagen we deze week verder oplopende koersen. De rentes zijn hiermee weer terug op het niveau van begin december. Na de aankondiging dat de Amerikaanse Centrale Bank (Fed) gaat beginnen met de afbouw van het obligatieprogramma (tapering) reageerden de markten in eerste instantie met lagere koersen en derhalve hogere rentes. Maar nu lijkt het er toch op dat de markten er overtuigd van zijn geraakt dat tapering los staat van het rentebeleid van de Fed. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa werden deze week inflatiecijfers gepubliceerd. Deze waren ver onder de doelstellingen van de Centrale Bankiers. Beleggers verwachten daarom nu dat de Fed en de Europese Centrale Bank (ECB) hun officiële rentes voorlopig laag houden en dit resulteerde in lagere rentes op de obligatiemarkten.

Spanje plaatste deze week met opvallend veel gemak een drietal nieuwe leningen. Er werd EUR 6,6 miljard geplaatst. Het was voor Spanje voor het eerst sinds januari 2012 dat het land in één dag zoveel geld kon ophalen bij beleggers. Een teken van vertrouwen en een bevestiging van onze visie.

Nederland behoudt hoogste kredietstatus bij Fitch

Positief deze week was de bevestiging van de triple A-status van Nederland door kredietbeoordelaar Fitch. De kredietbeoordelaar blijft wel negatief over de vooruitzichten voor Nederland. Dat komt door tegenvallende verwachtingen voor de economische groei. Daardoor kan de schuldpositie van de Nederlandse overheid verslechteren, aldus Fitch. In november vorig jaar verlaagde concurrent Standard & Poor nog de rating voor Nederland met een stap naar AA+.

Cijfers en Wereldbank bevestigen herstel economie

Naast bedrijfscijfers werden er deze week ook veel economische cijfers gepubliceerd. Zowel 'harde' data als vertrouwensindicatoren wijzen op een verder herstel van de wereldeconomie. Ook het rapport van de Wereldbank bevestigt dat de wereldeconomie dit jaar een stevige groeispurt zal doormaken onder aanvoering van ontwikkelde landen. Wel waarschuwde de Wereldbank dat een te abrupte afbouw van de miljardensteun aan de economie door centrale banken ervoor kan zorgen dat de kapitaalstroom naar ontwikkelingslanden fors afneemt. Dit kan behoorlijke economische schade opleveren en sommige landen in een nieuwe crisis dompelen. Op dit moment lijken de markten voldoende vertrouwen te hebben dat de monetaire beleidsmakers dit proces zorgvuldig zullen uitvoeren.

Filteren op