Communicatiestrategie Fed lijkt te slagen

Federal Reserve

Wereldwijd hebben de aandelenmarkten vanaf 22 mei een forse veer moeten laten als gevolg van vrees voor een vroegtijdig terugdraaien van de stimulansen door de Amerikaanse centrale bank (Fed). De afgelopen weken kwamen dezelfde markten echter weer tot rust en zijn ze - met uitzondering van de Japanse Nikkei - gestegen. Daarbij wisten de Europese markten overigens meer winst te boeken dan de Amerikaanse. Vooral uitlatingen van verschillende Fed-bestuurders, dat een verkrapping van het monetaire beleid nog niet aan de orde is, kalmeerden de markten.

Graag nodig ik u uit voor een webseminar beleggen op 3 juli. Daarin zullen Sybren Brouwer (hoofd aandelenresearch) en ik u - onder leiding van Marie Carmen Oudendijk - bijpraten over de beleggingsvooruitzichten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Positieve cijfers steunen de markten eveneens

Met name opmerkingen dat er voor het terugdraaien van het opkoopprogramma van obligaties geen tijdschema bestaat en dat het afhankelijk is van het daadwerkelijk verloop van economische cijfers, droeg bij aan de rust. Bovendien is het geleidelijk afbouwen van het opkoopprogramma natuurlijk wat anders dan werkelijke monetaire verkrapping. Tot medio 2014 zullen er volgens ons nog obligaties worden gekocht door de Fed, zij het in een wat lager tempo. Daarna zullen de obligaties gewoon tot de afloopdatum in portefeuille worden gehouden. Renteverhogingen verwachten wij voor het eerst in de loop van 2015.

Verder kwam er de afgelopen week hoofdzakelijk positief economisch nieuws binnen. Dat betrof in Amerika zowel de huizenmarkt, als de arbeidsmarkt en de consumptieve bestedingen. In Europa verbeterde zowel het economische sentiment (bij producenten en consumenten), als de Duitse arbeidsmarkt en de detailhandelsverkopen. In China wist de centrale bank beheerst manier te reageren op een gebrek aan middelen bij het bankwezen. Omdat de nieuwe Chinese leiders een wat rustiger groeitempo accepteren en wensen, komen ze de banken niet onmiddellijk met liquiditeitsinjecties tegemoet.

Daling goudprijs steunt indirect Europese beurzen

De afgelopen week bereikte de prijs van het goud weer een nieuw dieptepunt tot onder de USD 1.200 per troy ounce. Daarmee samenhangend veerde de Amerikaanse dollar enigszins op tegenover de euro, wat deels een verklaring kan vormen voor de relatief sterke winst voor de Europese markten. De AEX bleef met een winst van 2,1% ten opzichte van vorige week vrijdag enigszins achter bij de meeste andere Europese beurzen. Van het bedrijfsfront kwam er de afgelopen week weinig nieuws, of het moet zijn dat PostNL meldde dat de herstructureringen van het bedrijf op schema liggen en dat de doelen die voor 2015 zijn gesteld, gehaald zullen worden.

Ook voor de komende week is er niet veel bedrijfsnieuws te verwachten. Het resultatenseizoen (tweede kwartaal) zal vanaf de tweede week van juli geleidelijk op gang komen. Op macro-economisch vlak kijken we met belangstelling naar de definitieve cijfers van inkoopmanagers in verschillende landen. Daarnaast komen de beleidsmakers van de Bank of England en de ECB donderdag bijeen. We verwachten geen rentewijzigingen, maar misschien zit er iets interessants in de toelichtingen. De week zal worden afgesloten met gegevens over de Amerikaanse arbeidsmarkt. We zijn benieuwd of de groei van de werkgelegenheid boven de 200.000 uitkomt, wat nodig is om de werkloosheid omlaag te brengen.

Webseminar op 3 juli a.s.

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om u uit te nodigen voor een webseminar beleggen op 3 juli a.s.. Daarin zullen Sybren Brouwer (hoofd aandelenresearch) en ik zelf u - onder leiding van Marie Carmen Oudendijk - bijpraten over de beleggingsvooruitzichten in 'een nieuwe fase'. U kunt zich nog aanmelden.

Relevante links

Filteren op