Corporate legt loper uit voor startup: Koninklijk Ecosysteem

Rode loper

De lat wordt hoog gelegd bij het groeiacceleratieprogramma Startupbootcamp. Op 28 juni 2013 vond DemoDay plaats. Op het hoofdkantoor van ABN AMRO mochten de 9 deelnemende startups pitchen voor een volle zaal van investeerders en 'friends' van Startupbootcamp.

"De Europese tech industrie gaat ons uit de crisis halen”, zegt Neelie Kroes. "We staan pas aan het begin van het internettijdperk”, zegt Ruud Hendriks. “Startupbootcamp gaat de wereld veroveren”, zegt Patrick de Zeeuw. Menno van Leeuwen Menno van Leeuwen Hoofd Focus Team Innovation Centre

Meer dan gastheer

Startups hebben een koninklijke status. Hare Majesteit Koningin Maxima en vice-voorzitter van de Europese Unie Neelie Kroes werden met een luid applaus in de congreszaal van ABN AMRO ontvangen. Joop Wijn mocht als ABN AMRO gastheer hen en de overige 350 aanwezigen welkom heten. De interesse van deze powerladies voor tech startups is bijzonder (prettig). Eén van Neelie haar boodschappen was dat banencreatie van MKB komt en corporates er verstandig aan doen aan te sluiten op het ecosysteem van tech startups. Daar waar innovatie bedreven wordt. Laat dat nu precies de reden zijn waarom ABN AMRO investeerder is in Startupbootcamp. Natuurlijk hopen wij dat het aandelenbelang in de toekomstige ‘Dropboxen en Airbnb’s’ een mooi rendement gaat geven. Maar nog veel belangrijker dan dat is het netwerk en het leereffect wat startupbootcamp biedt. Wat heeft ABN AMRO te bieden?

‘Beyond money’

Startups zoeken kapitaal. Banken hebben geld. Simpele match zou je zeggen. Het kapitaal dat starters nodig hebben is risicokapitaal. Immers, de kans is betrekkelijk groot dat de startup het uiteindelijk niet redt. Gelukkig staan voor de Startupbootcamp startups de investeerders in de rij. Als bank kunnen we ons netwerk inzetten om investeerders op te lijnen. Zie ook ons artikel over het financieel ecosysteem voor starters. Veel van de aanwezige investeerders op DemoDay kwamen uit ons netwerk. Er was zelfs een speciale preview georganiseerd voor private banking relaties, drie dagen voorafgaand DemoDay. Aan potentiële investeerders die groei kunnen versnellen geen tekort.

‘Launching customer’ beleid

Een andere groeiversneller is de eerste grote klant van een startup. In de twee jaar dat ik mentor ben van Startupbootcamp en Rockstart heb ik ervaren dat hier de grootste toegevoegde waarde voor corporates ligt. De eerste grote klant vormt namelijk een referentie, bewijs dat een product of dienst werkt en waarde heeft. Deze levert ook vaak de eerste kasstroom op waardoor er bijvoorbeeld eerder personeel aangenomen kan worden. De oproep van Neelie Kroes om het ecosysteem tussen startups en corporates te verbeteren zie ik in dit licht. Het levert een win-win op als een corporate de startup helpt haar te introduceren bij haar klanten of zelf de pilotklant wordt. Het startend bedrijf kan zo sneller groeien en het grote bedrijf krijgt een impuls om te innoveren.

Zo vanzelfsprekend is dit overigens niet. Normaal gesproken komen startups heel moeilijk voorbij de afdeling inkoop van corporates. Lukt het ze toch om op de long list te komen, dan worden vaak de jaarcijfers erbij gehaald. De leverancier moet solide zijn, zo redeneert een inkoopmanager. Bedrijven die nog niet lang bestaan of veel investeren in groei springen er qua winstcijfers en vermogen vaak nog niet goed uit. Kortom, het is nodig om er beleid van te maken meer met startups te ondernemen. Goed om te zien dat dit in de praktijk, zeker bij Startupbootcamp, gebeurt.

‘Announcements’ startups

Tijdens demoday gaven de 9 startups een ‘8 minute pitch’. Bijna elke presentatie bevatte een slide met aankondigingen van zogenaamde launching customers, een snap shot:

1. Presentain: PWC, Surf market
  2. Kinems: Microsoft
  3. Swogo: Cool blue. Create2Fit, Beslist.nl
  4. ilost: Independer.nl, Citizen M
  5. 7write: Amazon, Google play , Bol
  6. Twoodoo: Spil games
  7. Teach ‘n go: Edmodo
  8. Fuel Up: DSM, Akzo Nobel, GAN! Holland in the valley
  9. Alive shoes: Fashion week, ABN AMRO?

De genoemde bedrijven zijn veelal corporates. De partnerships variëren van marketing, distributie tot aan betalende klant. Wedden dat de waardering van de startups door deze ‘announcements’ hoger uitpakt?!

Proef op de som

Het is geen formeel beleid, maar ABN AMRO sluit actief partnerships met innovatieve ondernemingen. Uit de lichting Startupbootcamp 2012 hebben wij bij Social Express social media software afgenomen en diverse introducties gedaan voor o.a. Viewsy, Localsensor en Layergloss. Voor de lichting 2013: we zijn met Alive Shoes in gesprek om een groengele schoen aan onze merchandise shop toe te voegen. Voor Fuel Up en Presentain zijn wij testklanten. Bij Swogo hebben wij beslist.nl geïntroduceerd. Het aardige hiervan is dat wij snel de feedback kregen dat Swogo een oplossing heeft ontwikkeld waar e-commercebedrijven zelf niet in geslaagd waren. Het ecosysteem zorgt ervoor dat we allemaal een stapje verder komen.

Oranje loper

De samenwerking tussen startups, snelgroeiende bedrijven en corporates loont. Voor validatie en realisatie waarbij de toegevoegde waarde aan beide kanten valt. Zoals wij voor Koningin Maxima tijdens Demoday de oranje loper uitlegden, zo doen corporates er verstandig aan om voor startups een ‘koninklijke’ loper uit te leggen. Ook grote bedrijven spelen dan een belangrijke rol in de missie van Neelie Kroes waar de tech industry Europa uit de crisis haalt.

Filteren op